شناسهٔ خبر: 46883861 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مشاور نومولوژیست:

نام قدرتمند سود خالص برند را افزایش می دهد

توکلی، مشاور نومولوژیست عنوان کرد: نام قدرتمند نامی است که بتواند سهم یک کسب و کار از سود خالص را افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، برنامه ای با موضوع نقش نامولوژی و برندینگ در پشتیبانی از تولید ملی با حضور حمید توکلی، مشاور نومولوژیست و انتخاب نام و برگزارکننده اولین کارگاه نام و برند، حامد ابقا، مدرس و مشاور برند سازی محتوایی و دکترای مدیریت کسب و کار و سروش مودب، دبیر اجرائی هفته جهانی کارآفرینی و موسس کلینیک کارآفرینی ایران روانه آنتن شد.

نام قدرتمند در برندینگ محصول چه اثری دارد؟
حمید توکلی: نام قدرتمند نامی است که بتواند سهم فرد را در سود خالص افزایش دهد یعنی هر آنچه که درباره انتخاب نام خوب در نظر داریم را کنار بگذاریم و به این بیاندیشیم که نام برند بتواند سود خالص را زیاد کند در این صورت است که می توانیم بگوییم نام خوب برگزیده ایم.

به طور کلی باید بین نوآورانه بودن محصول یا خدمتی که به بازار عرضه می شود با نام آن تناسب وجود داشته باشد. به عنوان مثال زمانی که یک محصول سنتی تولید می کنیم نام سنتی برای آن انتخاب می کنیم و زمانی که استارت آپ ما یک محصول مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین تولید می کند نمی توان نام سنتی بر آن گذاشت.

تولید کنندگان ایرانی تا چه حد به استراتژی نام گذاری و اهمیت آن در کسب و کار خود توجه دارند؟
حامد ابقا: خوشبختانه در ایران، نامگذاری مهمترین بخش برند تلقی می شود، برای آن وسواس زیادی وجود دارد و نسبت به سایر استراتژی های برند توجه خاصی می شود هرچند برخی در این استراتژی محلی فکر می کنند و اصلا به این که ممکن است در آینده برند انها جهانی شود توجه نمی کنند.

آیا موانعی در سطح نامولوژی برای ورود به عرصه های جهانی و صادرات وجود دارد؟
سروش مودب: قطعا نگاه امروز کسب و کارها باید به جامعه جهانی باشد چرا که کرونا باعث شد رفتار مصرف کننده تغییر کند و به همه به سراغ شبکه های اجتماعی و اینترنت رفتند. همچنین در شرایطی که بیشتر کسب و کار سمت دیجیتالی شدن حرکت کرده اند این نیاز وجود دارد که به نام توجه کنیم و این موضوع را در نظر بگیریم که نام انتخاب شده ما در کشورهای دیگر چگونه شناخته می شود.

در ایران گرچه به دلیل تحریم ها محدودیت هایی برای عرضه جهانی وجود داشته است اما نگاه ها به نامولوژی تحولاتی داشته است و بسیاری از کسب و کارها به مقوله صادرات کالا و خدمت خود اندیشیده اند.

چگونه محتوا تولید کنیم که موجب ارتقای برند شویم؟
حمید توکلی: تولید محتوا برای برند به نوع کسب و کارمان وابسته است. خطایی که گاهی مدیران کسب و کارها دارند این است که بیشتر به دنبال چیزی هستند که برای عرضه دارند، در حالی که باید زاویه دید خود را تغییر دهند و به آنچه که مخاطب به دنبال آن است توجه داشته باشند. یعنی باید میان آن چیزی که دارند و آنچه مخاطب می خواهد ارتباط برقرار کنند و اگر لازم بود نوآوری داشته باشند.

مهمترین اشکالات و خطاهای رایج در نام گذاری برند چیست؟
حامد ابقا: متاسفانه در ایران، به دلیل عدم وجود قوانین کپی رایت، برخی از کسب وکارها از اسامی که هیچ ارتباطی به هویت آنها ندارد یا از نام برند هایی که هویت بصری آنها متعلق به خارج از کشور است به راحتی استفاده می کنند و از آنجایی که قوانین ثبتی و حقوقی در این حوزه کامل نیست، از این فرآیند جلوگیری نمی شود. نتیجه این است که این برندها در بلند مدت اعتماد مشتری را در داخل کشور از دست خواهند داد چرا که یک هویت پوشالی و توخالی پیدا کرده اند.

برندینگ تا چه میزان می تواند به اقتصاد کسب و کار کمک کند؟
سروش مودب: می دانیم شرایط اقتصادی کشور خوب نیست و کسب و کارها و مشاغل روزهای سختی دارند اما کرونا توانست ما را در زمینه اقتصاد دیجیتال چند سال ارتقا دهند. در همین چند سال گذشته بیشتر کسب و کارهای کشور برندینگ و تبلیغات سنتی داشتند اما امروز پیشرفت قابل توجهی را شاهد هستیم. بنابراین اگر می خواهیم در کسب وکار و برندیگ موفق باشیم و صادرات خود را توسعه دهیم باید اصول مذاکره و این که چگونه محصول خود را معرفی و تبلیغ کنیم را بیاموزیم. خلاقیت و نوآوری در ارائه محصول و قیمت گذاری مناسب می تواند تاثیر بسیاری در رشد برند داشته باشد. همچنین مدیریت خشم و استرس هم موضوعی است که کارآفرینان باید به آن توجه کنند.

نظر شما