شناسهٔ خبر: 46835668 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آغاز جراحی غده سرطانی

نیروگاه اتمی دیمونا در قلب سرزمین‌های اشغالی قرار دارد و رسیدن موشک به نزدیکی آن یعنی اثبات بی‌خاصیت بودن آنچه از آن به‌عنوان «گنبد آهنین» یاد می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، رسالت نوشت: رژیم صهیونیستی بیش از ۷۰ سال قبل با غصب سرزمین ملت فلسطین از سوی انگلیس به دنیا تحمیل شد و در تمام این سال‌ها به‌عنوان «غده سرطانی» نه‌تنها منطقه غرب آسیا که بلکه دنیایی را با خسارت و خشونت و تروریسم تهدید می‌کند. این سگ هار که این روزها از سوی رژیم آمریکا حمایت می‌شود علی‌رغم تلاش و جنایت‌های زیادی که انجام داده، هنوز نتوانسته است با منطقه همگون و منسجم شود چراکه جایی در منطقه ما ندارد و باید محو شود. این رژیم که روزی سودای غصب از نیل تا فرات را در سر داشت و البته هنوز هم اگر «مقاومت» مردم منطقه نباشد به‌سوی عملی‌کردن آن حرکت می‌کند، این روزها در تلاش برای حفظ خویش در مجموعه پادگانی محدودی به اسم «اسرائیل» هست که از قضا آن را با انبوهی از تجهیزات نظامی محافظت می‌کند. یکی از ابزارهای دفاعی که سالیان سال به آن بالیده و با ترفند بزرگنمایی آن باعث ترس سران ترسو و مرتجع برخی کشورهای عربی شده، سامانه‌ای به نام آن‌چه «گنبد آهنین» می‌نامند است. اما محور مقاومت در بازه‌های زمانی ثابت کرده این گنبد نه‌تنها آهنین نبوده بلکه تارعنکبوتی است که باد موشک‌های غرورآفرین مقاومت آن را بارها درهم‌تنیده و «سگ لرزه» برای سگ‌هار منطقه به ارمغان آورده است.
تازه‌ترین «سگ لرزه» ای که از سوی جریان مقاومت به سگ هار منطقه وارد شد مربوط به عصر چهارشنبه هفته گذشته است که رسانه‌های صهیونیستی انفجار در کارخانه موشکی «تومر» را مخابره کردند و مشخص شد که یک موشک به نزدیکی تأسیسات اتمی «دیمونا» اصابت کرده است. اما چرا اصابت موشک به نزدیکی تأسیسات اتمی رژیم صهیونیستی مهم بوده و از آن به‌عنوان تغییر قواعد بازی و به عبارتی آغاز جراحی غده سرطانی یاد می‌شود. نیروگاه اتمی دیمونا در قلب سرزمین‌های اشغالی قرار دارد و رسیدن موشک به نزدیکی آن یعنی اثبات بی‌خاصیت بودن آنچه از آن به‌عنوان «گنبد آهنین» یاد می‌کنند. این‌که سامانه‌های گران‌قیمت و ادعایی صهونیست‌ها نتوانسته موشک مقاومت را رصد کند یعنی این رژیم بیشتر از آنچه‌که فکر می‌کنیم به «محوشدن» نزدیک است.
از دیمونا تا نقطه صفر مرزی جنوب لبنان، ۲۲۵ کیلومتر فاصله است. اصابت موشک به هرکدام از این اهداف آن‌چنان شوک روانی شدیدی را به ساکنان سرزمین‌های اشغالی وارد می‌کند که بسیاری از آن‌ها را برای ماندن در این اراضی دچار تردیدهای بزرگ خواهد کرد. شاید بتوان گفت تأسیسات آمونیاک حیفا به‌نوعی بسیار خطرناک‌تر از تأسیسات دیمونا باشند.
هنوز اظهارات بسیار مهم «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان را فراموش نکرده‌ایم که تابستان ۱۳۹۸ در یک مصاحبه حدوداً ۳ ساعته با شبکه خبری المنار تأکید کرد: «مقاومت با هزاران موشک اسرائیل را به عصر حجر بازمی‌گرداند»، سید مقاومت همچنین، از شهر «ایلات» و پایین‌تر از آن به‌عنوان دورترین نقاط فلسطین اشغالی از مرز لبنان اشاره کرد که اکنون موشک‌های حزب‌الله لبنان به آن می‌رسد. مشرق همان زمان نکته سخنان سید را این‌گونه نوشت: برد موشک‌های این نیرو از گذشته نیز بیشتر شده و با بررسی فاصله ایلات و مناطق پایین‌تر از آن از محدوده مرزهای جغرافیایی لبنان، مشخص می‌شود که دبیرکل حزب‌الله صراحتاً اشاره‌کرده که موشک‌های این نیرو اکنون بیش از ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و این بدین معناست که این گروه در حال حاضر تمام خاک سرزمین‌های اشغالی را تحت برد خود داشته و حتی شهری که در ساحل دریای سرخ واقع‌شده نیز در تیررس حزب‌الله قرار دارد؛ امری که مشخصاً معادلات امنیتی در آن منطقه را برای همیشه تغییر خواهد داد.
نکته‌های ماه‌های اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان را می‌توان شکست استراتژی «درگیری بین جنگ‌ها» از سوی رژیم صهیونیستی دانست چراکه اکنون نه‌تنها مقاومت موشک‌های دقیق و فناوری تولید موشک‌های نقطه زن و دوربرد (بر اساس تعریف خود) را در اختیار دارد، بلکه به تعداد کافی از این موشک‌ها را نیز انبار کرده است.
البته موشکی که به نزدیکی تأسیسات اتمی رژیم وحشی صهیونیستی اصابت کرد از لبنان و از سوی حزب‌الله نبود بلکه طبق آنچه رسانه‌ای شده است از نوع موشک SA۵ روسی وابسته به سامانه دفاع هوایی سوریه بود. این موشک ۱۰ متر طول دارد که قطر آن به ۱۰۰ سانتی‌متر می‌رسد. وزن آن هفت هزار کیلوگرم است و کلاهک جنگی موشک به‌شدت قابل‌انفجار است و از یک سکوی ثابت شلیک می‌شود.
به‌هرروی تغییر قواعد درگیری به‌خوبی در پیام توییتری «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، مشهود است: «موشک دیمونا شاید نوید آغاز یک تغییر در قواعد درگیری باشد. [این موشک] از فروپاشی تمام معادله‌های قدیمی رونمایی کرد به نظر می‌رسد که صبر راهبردی به پایان رسیده است و گنبدهای آهنینی که برخی از عرب‌ها بر روی آن حساب باز کرده بودند، ثابت شد که دروغین هستند. کسانی که فرار توأم با وحشت شهرک‌نشینان به پناهگاه‌ها را دیدند، آنچه می‌گوئیم را می‌فهمند؛ مقاومت پاسخ می‌دهد و زمان عزت در پیش است.»

نظر شما