شناسهٔ خبر: 46833413 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

آغاز مذاکرات رهبر حزب «یمینا» برای تشکیل دولت بدون نتانیاهو / افشای گفتگوهای پشت‌پرده لاپید و بنت

نفتالی بنت، رهبر حزب "یمینا" اعلام کرد که تماس‌هایش را با رهبران احزاب اسرائیلی برای تشکیل دولت وحدت بدون حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم و رهبر حزب لیکود آغاز کرده است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| رهبر حزب "یمینا" از آغاز تماس‌هایش با رهبران احزاب رژیم صهیونیستی برای تشکیل دولت وحدت بدون حضور نخست‌وزیر این رژیم خبر داد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، نفتالی بنت، رهبر حزب "یمینا" اعلام کرد که تماس‌هایش را با رهبران احزاب رژیم صهیونیستی برای تشکیل دولت وحدت بدون حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم و رهبر حزب لیکود آغاز کرده است.

 

وی در این باره گفت مناصبی که به او پیشنهاد شده را نپذیرفته است؛ چراکه وی تشکیل دولت راستگرا را ترجیح می‌دهد.

بنت در واکنش به اظهارات و اتهام زنی‌های نتانیاهو گفت که برای مال و قدرت وارد عرصه سیاست نشده است و او می‌خواهد در پست نخست‌وزیری به اسرائیلی‌ها خدمت بکند.

 

وی تصریح کرد که چندین پیشنهاد به نتانیاهو برای تشکیل دولتی که شامل همه احزاب راست باشد پیشنهاد کرده است، اما نتانیاهو دیگر توانایی تشکیل این دولت را نداشته و آمادگی لازم برای انجام آن را ندارد.

 

نفتالی بنت در ادامه نتانیاهو را به تلاش برای برگزاری انتخابات برای پنجمین بار متهم کرد و گفت که وی مخالف برگزاری مجدد انتخابات است؛ چراکه این مسئله منجر به برگزاری انتخابات برای شش و هفتمین بار و حتی بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: نتانیاهو تمامی گزینه‌ها را رد کرد و کشاندن اسرائیل به انتخابت پنجم و انتقاد شخصی از من را به گزینه‌های موجود ترجیح داد.

 

بنت همچنین تأکید کرد: از زمانی که متوجه شدم نتانیاهو قصد تشکیل دولت راستگرا را ندراد؛ تلاش برای تشکیل دولت وحدت را آغاز کردم. این دولت درصورت تشکیل ممکن است که نتوانت در برخی پرونده‌ها مانند اعمال حاکمیت بر کرانه باختری و یا پرونده‌های سیاسی دیگر موفق عمل کند، اما قادر به حل و فصل بحران بودجه و اجرای طرح‌های اقتصادی و سیاسی بلند مدت در کنار حفظ امنیت خواهد بود.

 

مذاکرات پشت پرده


در همین راستا، شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تماس‌ها برای تشکیل دولت بنت ـ یائیر لاپید رهبر حزب یش عتید در پس پرده در حال انجام است.

 

طبق گزارش این شبکه، توافقاتی نیز در این باره به ویژه در مسئله ارتباط میان دین و حکومت صورت گرفته است و درحال حاضر اختلاف اصلی میان لاپید، بنت و گدعون ساعر، رئیس حزب "امید نو" درباره وزارتخانه های مختلف است.

 

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد که لاپید خواستار تشکیل کابینه متشکل از 18 وزیر است و معادله او برای سهم احزاب حاضر در تشکیل دولت؛ تعیین یک وزیر در مقابل سه عضو کنست است.

 

طبق این گزارش، اما بنت و ساعر می‌خواهند که سهم بیشتری در دولت داشته باشند. حزب ساعر که شش نماینده در کنست دارد؛ خواستار اختصاص چهار وزیر به جای دو وزیر به این حزب است.

 

این شبکه درباره مسائل مربوط به رابطه دین و حکومت نیز گزارش داد که بنت، ساعر و آویگدور لیبرمن توافق کرده‌اند که رسیدگی به این مسائل طبق دستورالعمل‌های "خاخام‌های تسوهار" باشد.

 

"خاخام‌های تسوهار"؛ یک سازمان خاخام‌هایی ارتدوکس است به لیبرال و افراطی نبودن توصیف می‌شوند.

نظر شما