شناسهٔ خبر: 46829734 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو | لینک خبر

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب عنوان کرد:

افزایش شهرهای دچار تنش آبی به علت کاهش بارش‌ها

امیررضا آزاده

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: امسال شهرهای بیشتری در کشور به علت کاهش بارش‌ها به تنش آبی گرفتار خواهند شد.

صاحب‌خبر -
«بنفشه زهرایی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اعلام این خبر، افزود: تنش آبی در سال هایی که با بارش کمتری همراه است بیشتر نمایان می شود گرچه فقط ناشی از کاهش بارش نیست.
وی ادامه داد: تنش آبی همچنین ناشی از کافی نبودن تجهیزات و تاسیسات آب رسانی و دسترسی به آب سالم و پایدار است.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو خاطرنشان ساخت: اما امسال شرایط بارشی مزید علت شده و برهمین اساس انتظار می‌رود شهرهای بیشتری وارد تنش آبی شده و تامین آب برای آنها با مشکل جدی روبرو شود.
زهرایی مدیریت شدن تنش‌های آبی را در گرو همکاری و همراهی مردم و متولیان دانست.
به گفته وی، کارهای مختلفی می‌توان انجام داد تا اثر تنش‌های آبی کمتر نمایان شود.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو، یکی از این راهکارها را حصول اطمینان از استاندارد بودن تجهیزات آب و شیرآلات دانست و افزود: اکنون برخی از این تجهیزات از استاندارد لازم برخوردار نبوده که خود موجب هدر رفت مقدار زیادی آب می‌شود.
وی استفاده از وسایل کاهنده مصرف را از راهکارهای دیگر کاهش و مدیریت تنش آبی ذکر کرد و خاطرنشان ساخت: بسیار از شیرآلات استانداردهای ملی مقررات ساختمان را رعایت نمی‌کنند و این سبب شده آب بیشتری در موقع مصرف به هدر برود و هر میزان هدر رفت آب به بیشتر شدن تنش آبی کمک خواهد کرد.
زهرایی ادامه داد: حذف فضای سبز منازل، استفاده از سایبان روی کولرهای آبی، تعویض پوشال های کولرآبی و مراقبت از چکه نکردن آب در کولرهای آبی از دیگر راهکارهایی است که باید جدی گرفته شوند.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: مدیریت مصرف آب شهرهای دارای تنش باید در اولویت قرار گرفته و همگان ملزم به رعایت شوند.

نظر شما