شناسهٔ خبر: 46819919 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

محققان کمیته ساماندهی تحقیقات کووید-۱۹ پاسخ دادند

چگونه می‌توان مرگ‌ومیر کووید-۱۹ را در کشورهای مختلف مقایسه کرد؟

سعدانه طباطبایی‌نیا

گزاره برگ کمیته ساماندهی تحقیقات کووید-۱، در خصوص چگونگی مقایسه منطقی روند مرگ‌های کووید-۱۹ در کشورهای مختلف، منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، الگوی پاندمی کووید-۱۹ در کشورهای مختلف یکسان نیست و میزان ابتلا و کشندگی گزارش‌ شده در کشورهای مختلف متفاوت است. علت این امر می‌تواند ناشی از سیاست‌گذاری‌های مختلف کشورها، دسترسی به مراقبت‌های با کیفیت متفاوت، تعداد تست‌های روزانه، کشف زودرس بیماری، نظام مراقبت و ساختار سنی متفاوت کشورها و همچنین میزان درک خطر توسط مردم و رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، باشد.

یکی از جنبه‌های مهم در مقایسه مرگ‌ومیر در کشورها، توجه به هرم سنی کشورها و تاثیر سن در مرگ‌ومیر است. چرا که وجود سالمندان بیشتر، باعث افزایش تعداد موارد مرگ‌ومیر می‌شود.

به همین دلیل در گزاره برگ کمیته ساماندهی تحقیقات کووید-۱۹، چگونگی مقایسه منطقی روند مرگ‌های کووید-۱۹ در کشورهای مختلف، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

در این گزاره‌ برگ آمده است: نسبت مرگ‌های تجمعی به علت کووید -۱۹ به کل مرگ‌های گزارش‌شده در سال ۲۰۱۹(RCD) می‌تواند یک عامل موثر برای نشان دادن روند اپیدمی در کشورهای مختلف باشد. چرا که وقتی جامعه‌ای پیر می‌شود، هم تعداد کل مرگ‌ها و هم مرگ به دلیل کرونا افزایش می‌یابد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده در این گزاره‌ برگ از تاریخ ۲۲ مهر تا ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۳۶ کشور مشخص شد که این مقیاس در کشورهایی نظیر ایران، ایتالیا، اسپانیا، انگلستان، آمریکا، مکزیک، شیلی و برزیل بالا است.

این مطالعه توسط کمیته ساماندهی تحقیقات کووید-۱۹، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، مرکز تحقیقات مدل‌سازی در سلامت، مرکز تحقیقات مراقبت اچ‌آی‌وی و عفونت‌های آموزشی انجام شده است.

بر اساس نتایج به دست‌آمده از این بررسی؛ به نظر می‌رسد سرعت مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ می‌تواند پس از این‌ که نسبت مرگ‌های تجمعی به علت کووید -۱۹ به کل مرگ‌های گزارش‌شده در سال ۲۰۱۹ به حدود ۱۵.۷ درصد برصد، ثابت شده و کم‌کم کاهش پیدا کند که این خود می‌تواند ناشی از ابتلای بالایی از جمعیت یک کشور و کاهش جمعیت حساس آن کشور باشد. البته باید توجه داشت که تغییر رفتار مردم، وجود واریانت‌های جدید، ابتلای مجدد افرادی که مبتلا شده‌اند در طول زمان و افزایش مجدد جمعیت مستعد ابتلا، معادلات و ورودی‌های این مدل‌سازی را می‌تواند تغییر دهد.

این گزاره‌برگ از طریق لینک زیر قابل دسترسی است:

گزاره‌برگ تاثیر نسبت مرگ‌های تجمعی به علت کووید-۱۹ به کل مرگ‌ها بر روی روند مرگ روزانه در کشورهای مختلف

انتهای پیام

نظر شما