شناسهٔ خبر: 46817348 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مقام بهشتیِ حضرت خدیجه در بیان رسول خدا (ص)

وجود ویژگی‌های تحسین برانگیز در حضرت خدیجه (س) او را مقرب درگاه الهی و محبوب پیامبر(ص) قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، حضرت خَدیجَه دختر خُوَیلِد مشهور به خدیجه کبری سلام‌الله علیها نخستین همسر رسول الله صلی الله علیه و آله و مادر حضرت زهرا سلام الله علیها است. این بانوی بزرگوار قبل از بعثت با پیامبر (ص) ازدواج کرد و اولین زنی است که به ایشان ایمان آورد.

رسول خدا (ص) از خدیجه دو پسر به نام‌های قاسم و عبدالله و چهار دختر به نام‌های زینب، رقیه، ام‌کلثوم و فاطمه سلام‌الله علیها داشت. بنابراین همه فرزندان پیامبر (ص) به جز ابراهیم، از خدیجه (س) بودند.

خانواده‌ای که‌ خدیجه را پرورش داد، از نظر شرافت ‌خانوادگی و نسبت‌های ‌خویشاوندی، در شمار بزرگ‌ترین قبیله‌های عرب جای داشت. این ‌خاندان در همه حجاز نفوذ داشت. آثار بزرگی و نجابت و شرافت ازکردار و گفتار خدیجه پدیدار بود. وجود ویژگی‌های آسمانی این بانوی بزرگوار و نیز نسب پاک ایشان سبب شد خداوند به او چنین توفیقی دهد که بانوی برترین خلق خدا و مادر سیدة نساء العالمین شود.  

وجود ویژگی‌های تحسین برانگیز در حضرت خدیجه(س) او را مقرب درگاه الهی و محبوب پیامبر(ص) قرار داد تا جایی که آن حضرت در تفسیر آیه ۲۷ و ۲۸ سوره مطففین آنجا که خداوند می‌فرماید «وَ مِزاجُهُ مِنْ تَسْنیمٍ؛ و [این باده ناب مُهر و موم شده، ] آمیخته‌ای از «تسنیم» است»، «عَیْناً یَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ؛ همان چشمه بهشتی که مقربان از آن می‌نوشند.» حضرت خدیجه(س) را یکی از مقربان معرفی کرده و فرمود: «آن (باده بهشتی) بهترین نوشیدنی بهشت است که آل محمد از آن می‌نوشند و آنان هستند که مقربان و سابقان هستند: رسول اللَّه و علی بن ابی‌طالب و فاطمه و خدیجه و فرزندان آنها که از نظر ایمان پیروانشان بوده‌اند، این نهر از بلندی‌های قصر بهشتی آنها فرو می‌ریزد؛ هُوَ أَشْرَفُ شَرَابٍ فِی الْجَنَّةِ یَشْرَبُهُ مُحَمَّدٌ وَ آلُ مُحَمَّدٍ وَ هُمُ الْمُقَرَّبُونَ‌ السَّابِقُونَ‌ رَسُولُ اللَّهِ وَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ الْأَئِمَّةُ وَ فَاطِمَةُ وَ خَدِیجَةُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ وَ عَلَی ذُرِّیَّتِهِمْ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِیمَانٍ تُسَنَّمُ‌ عَلَیْهِمْ مِنْ أَعَالِی دُورِهِمْ.» (تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة، ص۷۵۳)

منبع: باشگاه خبرنگاران پویا

انتهای پیام/

نظر شما