شناسهٔ خبر: 46811556 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

روایت مقام ارشد آمریکایی از جزییات مذاکرات وین

صاحب‌خبر -

بهمن کلباسی، خبرنگار بی‌بی‌سی در نیویورک در صفحه‌ی توییتر خود نوشت:

‏این متن کامل گفتگوی تلفنی‌ دیشب یک مقام ارشد آمریکایی در مورد گفتگو‌ها در وین است. این بار دوم است که این مقام ارشد خبرنگاران را در جریان پیشرفت و موانع موجود در مسیر بازگشت به برجام قرار میدهد. در این چند تویت محورهای اصلی حرفهاش را مینویسم.

۱- سرفصل‌ها و تصویری از تحریم‌هایی که ‏برداشته خواهد شد را به ایران دادیم. این تحریم‌ها در سه بسته قرار می‌گیرند. دسته اول تحریم‌هایی که مرتبط به برنامه هسته‌ای هستند یا برای تنبیه ایران به خاطر برنامه هسته‌ای وضع شده‌اند و باید برداشته شوند این اصلی‌‌ها هستند و شامل فروش نفت، بیمه‌های نفت کش‌ها و غیره میشه. دسته دوم ‏تحریم‌های نامرتبط با برنامه هسته‌ای هستند. مثلا تحریم مقام‌های ایرانی به خاطر [برخورد با معترضان] که اگر اموالی در آمریکا داشته باشند بلوکه میشود و معامله شرکت‌های آمریکایی هم با آن مقام ممنوع است. این دسته برداشته نخواهند شد. دسته سوم تحریم‌هایی هستند که دولت بایدن ‏میگوید تیم ترامپ برای بستن دستشان به ویژه در هفته‌های آخر کار مخصوصا تحت عنوان مبارزه با تروریسم وضع کردند. مثلا بانک مرکزی یا شرکت نفت را با اتهام حمایت از تروریسم دوباره تحریم کردند به این امید که دولت جدید نگران از تیترهایی مثل «بایدن تحریم‌های تروریستی ایران را برداشت» از ‏برداشتن آنها واهمه داشته باشد و همین جلوی توافق با تهران برای بازگشت را بگیرد. این دسته سوم خیلی مهم هستند چون هر آنچه در آن قرار بگیرند باید برداشته شوند و اینکه کدام تحریم‌ها باید در این دسته بروند احتمالا محل اختلاف تهران و واشنگتن خواهد بود. اینها همش محور ۱ یا اول بود.

۲- موضوع دیگری که به آن اشاره کرد «سازنده و جدی» بودن گفتگوهاست. و‌لی گفت تا اینجا بر روی شفاف سازی گام‌هایی که هر کدام معتقد است طرف مقابل باید برای بازگشت به برجام بردارد متمرکز بوده‌اند و این به معنای رسیدن به اشتراک نظر کامل بر روی این گامها نیست. آن مرحله بعدیست.

۳- گفت ‏این گزینه که آمریکا همه تحریم‌ها را تعلیق کند بعد ایران گامهای متقابل هسته‌ای بردارد، پذیرفته نخواهد شد. ولی رد نکرد که ممکن است آمریکا گام اول را بردارد.

۴- از او در مورد بازه زمانی که ممکن است به نتیجه برسند پرسیدند، مخصوصا که بعضی دیپلمات‌های اروپایی حرف از جمعبندی تا یک ماه ‏دیگر زده‌اند. گفت چیزی نیست که بتوان روی آن تاریخ دقیق گذاشت ولی «هر وقت به فهم مشترک برسیم اعلام می‌کنیم…..اینکه ممکن است اواسط ماه بعدی میلادی (می) به نتیجه برسیم را رد نمیکنم.»

انتهای پیام

نظر شما