شناسهٔ خبر: 46804433 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مدیر منطقه ۹ عملیات انتقال گاز خبر داد

اجرای خط ۲ سی اینچ گاز شمال کشور با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی

ساری- مدیر منطقه ۹ عملیات انتقال گاز ایران گفت: خط دوم سی اینچ شمال کشور به طول ۷۵ کیلومتر و با اعتبار دو هزار میلیارد تومان در دست اجرا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از استانداری مازندران، مقدم بیگلریان در دیدار با استاندار مازندارن تصریح کرد: با پیگیری های جدی که از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ به عمل آمده مصوبه هئیت مدیره شرکت ملی گاز ایران در خصوص اجرای خط دوم سی اینچ شمال کشور در محدوده نور تا کلارآباد به طول حدود ۷۵ کیلومتر در مرحله اجرایی قرار گرفته و با مساعدت های مدیر عامل شرکت مهندسی توسعه گاز ایران که مجری پروژه های زیر بنایی شرکت ملی گاز ایران هستند در برنامه سال ۹۹ قرار گرفت.

مدیر منطقه ۹ عملیات انتقال گاز ایران عنوان کرد مهم ترین نیاز اجرایی این پروژه ملی، تامین مالی و سفارش و ساخت تامین لوله بود ( که با مشخصات خاصی باید برای این قطعه تامین شود )و خوشبختانه در مرحله اتمام ساخت بوده و کار طراحی تفصیلی و تهیه اسناد مناقصه هم انجام شده و هم اکنون پروژه در مرحله تشریفات مناقصه قرار دارد.

وی، یادآور شد: چون برای این پروژه از لوله با کلاس ساختمانی بالایی استفاده می شود لذا حریم ایمنی خط لوله فشار قوی بمیزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت و به اعتبار این لوله، فشار قطعه مجاورش بانصب ایستگاه کنترل فشار کاهش داده می شود بنابراین حریم ایمنی خط لوله گاز در این منطقه به شدت کاهش پیدا می کند و مشکلات مردم و شرکت انتقال گاز در خصوص فواصل حریم ایمنی مرتفع می شود و از ۲۰۰ متر فعلی به حدود ۳۰ متر خواهد رسید و این امر باعث می شود یک رونق اقتصادی قابل توجهی با آزاد شدن زمین ها و کاهش حریم ها ایجاد شود.

بیگلریان گفت: این پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است و ضمن اینکه با به بهره برداری رسیدن این قطعه لوله یک ظرفیت مخزنی قابل توجهی ایجاد می شود و در شرایط پیک مصرف فصل سرما برای ناحیه مرکزی و غرب استان مازندران بسیار مهم است، همچنین این ظرفیت موجب شده برنامه های گازرسانی به مناطق کوهستانی شهرستان نوشهر -محدوده پول و کجور نیز سرعت پیدا کند.

وی افزود: یکی از دلایلی که این پروژه تاخیر قابل توجهی برای آغاز عملیات اجرایی داشته، مشکلات معارضین در مسیر خط لوله فعلی است که ناشی از توسعه ساخت و ساز در شمال کشور و کمبود زمین در عرصه دریا و جنگل موجب شده که تعارضات متعددی در حریم ایمنی خط لوله اتفاق افتد.

مقدم بیگلریان ادامه داد: خوشبختانه با حمایت و قول مساعدی که استاندار مازندران برای همکاری در رفع موانع اجرایی پروژه دادند این پروژه برای تسریع تشریفات مناقصه و اجرایی شدن استارت خورده است و با پیگیری هایی که انجام شد و قول مساعدی که شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران دادند از اواسط سال جاری عملیات اجرایی پروژه شروع خواهد شد.

مدیر منطقه ۹ عملیات انتقال گاز ایران، خاطزنشان کرد: بدیهی است برای اینکه این مشکلات پیش رو مرتفع شود حمایت همه جانبه دستگاه های اجرایی بویژه فرمانداران شهرستان های غرب استان ضرورت دارد و با دستوری که استاندار دادند قطعا این اتفاق خواهد افتاد و امیدواریم این پروژه مهم ملی مطابق برنامه زمان بندی پیش بینی شده به بهره برداری برسد.

وی در پایان تاکید کرد: این پروژه بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و اگر چنین پروژه در مراحل اجرایی متوقف شود خسارت سنگینی را متوجه منابع ملی کشور می کند که امیدواریم این دغدغه با همکاری دستگاه های اجرایی مرتفع شود و زودتر به بهره برداری برسد.

نظر شما