شناسهٔ خبر: 46796426 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

حکم دادگاه قاتل جورج فلوید بار دیگر آمریکا را بحران‌زده کرد

از حصارکشی فروشگاه‌ها تا اعتراضات خیابانی

صاحب‌خبر -

در پی مجرم شناخته شدن پلیس قاتل جورج فلوید، بسیاری از صاحبان فروشگاه‌ها از ترس وقوع آشوب در شیکاگو به حصارکشی مقابل محل کسب و کار خود پرداختند در حالی بسیاری از شهرهای آمریکا نیز صحنه اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی سیستماتیک حاکم بر آمریکا بوده اند.
هیئت منصفه ۱۲ نفره دادگاه مینیاپولیس پس از ۳ هفته استماع اظهارات شاهدان عینی، در نهایت درک چاوین ۴۵ ساله را در پرونده قتل جورج فلوید مجرم شناخته و وی را محکوم کرد.تصاویر ویدئویی نشان داده است که چاوین مامور سفیدپوست با سابقه پلیس در روز ۲۵ می ۲۰۲۰ پس از آنکه دستان جورج فلوید را بسته، با زانوی خود به مدت ۹ دقیقه روی گردن فلوید فشار وارد کرده و این مساله در نهایت منجر به مرگ این شهروند سیاهپوست شده است.
سه مامور پلیس دیگر نیز برای بازداشت فلوید به چاوین کمک کرده‌اند و این ۳ مامور نیز قرار است به زودی محاکمه شوند.محکومیت چاوین با واکنش‌های گسترده‌ای نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر جهان روبرو شده است.در بیرون ساختمان دادگاه نیز صدها نفر از مردم با شنیدن حکم محکومیت چاوین به شدت خوشحال شدند. در سایر شهرهای آمریکا نیز مردم خوشحالی خود را نسبت به صدور این حکم نشان دادند.
فیلونیس برادر جورج فلوید نیز در یک کنفرانس خبری گفت: ما دوباره می‌توانیم نفس بکشیم ولی مبارزه برای عدالت هنوز تمام نشده است. ما باید به اعتراض ادامه دهیم زیرا به نظر می‌رسد این یک چرخه بی پایان است.در پی مجرم شناخته شدن پلیس قاتل جرج فلوید معترضان در نیویورک خواستار انحلال کامل نیروی پلیس و پایان آزار و اذیت سیاهان شدند.
در این میان پلیس شهر کلمبوس در مرکز ایالت اوهایو یک دختر ۱۶ ساله سیاه‌پوست را با شلیک چهار گلوله به قتل رساند.یک مامور اداره پلیس شهر کلمبوس در ایالت اوهایو یک دختر نوجوان سیاه‌پوست با نام «مِکایا برایِنت» را با شلیک چهار گلوله به قتل رساند. گفته شده که پلیس بعد از دریافت تماس درباره یک مشکل خانوادگی به آنجا می‌رود.طبق گزارش‌ها، در تصاویری که از دوربین‌ لباس پلیس مربوط به این حادثه منتشر شده، پلیس با صحنه داد و فریاد چند نفر مواجه می‌شود و وقتی نزدیکتر می‌رود دو نفر که یکی از آن‌ها این دختر ۱۶ ساله بوده و چاقو در دست داشته با هم درگیر می‌شوند و همان لحظه پلیس به سمت وی چهار بار تیراندازی می‌کند.به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، گفته شده که دفتر تحقیقات جنایی تحقیق مستقلی را درباره این حادثه آغاز کرده است.با اوج گرفتن اعتراضات مردمی به نژادپرستی حاکم بر ساختار آمریکا بیل کلینتون رئیس جمهور سابق و هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین ایالات متحده به حکم دادگاه قاتل جورج فلوید شهروند سیاهپوست، واکنش نشان دادند. بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا در واکنش به حکم دادگاه درک چاوین مامور سابق پلیس مینیاپولیس و قاتل جورج فلوید شهروند سیاهپوست، با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: هیئت منصفه با محکوم کردن چاوین، تصمیم درستی را اتخاذ کرده است.
وی در ادامه افزود: مرگ غم انگیز او و شواهدی که در جریان رسیدگی به پرونده وجود داشت، این واقعیت دردناک را آشکار کرد که ما باید در استخدام، آموزش و پاسخگو کردن نیروهای پلیس، بهتر عمل کنیم. عدم موفقیت در انجام این کار، موجب خواهد شد تا بار دیگر چنین اتفاقاتی گریبانگیر ایالات متحده شود.
کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا در پی اعلام حکم دادگاه قاتل جورج فلوید در یک کنفرانس خبری درباره آنچه برای جامعه رنگین پوست آمریکایی توسط مجریان قانون دراین کشور رخ می دهد گفت: بی عدالتی مشکلی برای تمامی آمریکایی ها است.هریس در این کنفرانس خبری خطاب به خبرنگاران گفت: این مشکل تنها سیاه پوستان یا شهروندان رنگین پوست آمریکایی نیست بلکه مشکلی برای تمام آمریکایی ها است.معاون رئیس جمهوری آمریکا افزود: این موضوع به ما یادآوری می کند تا وعده خود را برای انجام آزادی و عدالت برای همگان در آمریکا به عمل آوریم.شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: بایدن که به همراه معاون و دیگر کارکنان کاخ سفید شاهد حکم دادگاه درک شووین بود ازاینکه متهم درهر سه مورد اتهامی گناهکار شناخته شد گفت: «این گامی بلند به سمت عدالت» است.جو بایدن که پس از حکم دادگاه درکنفرانس خبری شرکت کرده بود نیز گفت: «نمی توانم نفس بکشم» فلوید را شنیدیم، «نمی‌توانم نفس بکشم»؛ این آخرین سخنان جورج فلوید بود، ما نمی توانیم اجازه دهیم تا این کلمات به همراه وی دفن شده و بمیرند.درک شووین پلیسی که در پنجم خردادماه سال ۱۳۹۹ جورج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی در شهر مینیاپولیس ایالت مینه سوتا با قرار دادن زانوی خود بر روی گردن وی باعث به قتل رساندنش شد، سرانجام از سوی هیات منصفه دادگاه در مورد تمامی اتهامات گناهکار و روانه زندان شد.

نظر شما