شناسهٔ خبر: 46794513 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

حمام شیر اشرف پهلوی در کاخ تمیشان+ فیلم

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، صفحه اینستاگرام تاریخ پهلوی به روایت اسناد، با انتشار فیلمی نوشت: کاخ تمیشان یکی از کاخ های اشرف پهلوی است که در ۵ کیلومتری شرق شهر نور واقع شده؛ در دوران دوم سلطنت پهلوی به دستور اشرف خواهر محمدرضاشاه بنا گردیده است. بنای فعلی این کاخ در اختیار دانشکده منابع طبیعی و دریایی نور می باشد .


جنگل محدوده دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس ( مستقر در شهر نور ) قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به استناد ماده ۳۲ قانون محافظت و حمایت از جنگل ها ، به شرکت آبادانی جزایر « وابسته به اشرف پهلوی » در قالب عقد قرارداد اجاره واگذار گردیده بود . مجموعه کاخ تمیشان نیز در این محدوده واقع بوده که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار بنیاد مستضعفان و جانبازان قرار گرفت و از سال شصت و هشت جهت انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی به دانشگاه تربیت مدرس واگذار شده است .


ساختمان‌ این‌ بنا از نظر طراحی‌ و تزئینات‌، زیبایی‌ خاصی‌ دارد و با سایر ارزش‌های‌ هنری‌ و معماری‌ آن‌ برابری‌ می‌کند.محوطه‌ کاخ‌ بسیار بزرگ‌ و دارای‌ استخر، اصطبل‌ و محل‌ اقامت‌ نگهبانان‌ است‌. در جلوی این بنا ، بنای ‌ بزرگ و زیبای ‌دیگری ‌وجود دارد که با فاصله کمی از دریا ‌و در کنار ساحل‌ ( دریای ‌خزر ) ساخته ‌شده ‌که دربار و سلطنت پهلوی از ان به ‌عنوان ‌پلاژ اختصاصی استفاده ‌می‌کردند ‌. ساختمان‌ این ‌بنا از تزئینات ، زیبایی و طراحی به کار رفته شده دارای ارزش های بالایی است که تحسین برانگیز میباشد.از دیگر ویژگی های این کاخ حمام مخصوص با شیر و بزرگترین وافور ایران قرار دارد که اشرف پهلوی این کاخ را برای هوسرانی های خود بنا کرده بود

دانلود

نظر شما