شناسهٔ خبر: 46794366 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

دولت فدرال استرالیا توافق ایالت ویکتوریا با ایران را لغو کرد

فارس/ دولت فدرال استرالیا چهار توافق ایالت ویکتوریای این کشور با ایران، چین و سوریه را به بهانه ناسازگاری این توافقات با «روابط و سیاست خارجی استرالیا» لغو کرد.

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:

رسانه‌های استرالیایی از اقدام دولت فدرال این کشور در لغو چهار توافق ایالت ویکتوریا با کشورهای ایران، چین و سوریه خبر دادند.
وبگاه استرالیایی «ای بی سی نت» خبر داد، دولت فدرال استرالیا برای اولین بار با استفاده از اختیارات جدیدی که به این دولت اعطا شده است، توافق‌های دولت محلی ویکتوریا با ایران، چین و سوریه را لغو کرد.
طبق اختیارات جدید اعطایی به دولت فدرال، این دولت می‌تواند توافقات امضا شده دولت‌های ایالتی، نهادهای دولتی، شوراهای محلی و دانشگاه‌های استرالیا با کشورهای و نهادهای خارجی را لغو کند.
دو توافق از مجموع این چهار توافق لغو شده از سوی دولت فدرال استرالیا، مربوط به توافق دولت محلی ویکتوریا با چین در زمینه ابر پروژه «جاده و کمربند» (راه ابریشم جدید) است.
وبگاه استرالیایی «ای بی سی نت» هشدار داد: «این اقدام (دولت فدرال استرالیا) ریسک ایجاد یک تنش تازه در روابط با پکن را به دنبال دارد».
طرح یک جاده و یک کمربند (راه ابریشم جدید) چین، یک پروژه زیرساختی بزرگ است که ساخت بنادر، خطوط انتقال لوله، خطوط ریلی و بزرگراه‌ها از کشورهای آسیایی تا اروپایی را در بر می‌گیرد.
مقام‌های مختلف دولت استرالیا پیش از این هم نوا با مواضع کشورهای غربی و به ویژه آمریکایی‌ها، درباره استفاده احتمالی دولت چین از طرح جاده و کمربند برای تثبیت نفوذ خود ابراز نگرانی کرده‌ بودند.
در دولت دونالد ترامپ هم «مایک پامپئو» وزیر خارجه وقت آمریکا در جریان سفر اواسط مهرماه سال گذشته به توکیو و دیدار با وزرای خارجه ژاپن، استرالیا و هند، از آنها خواست با آمریکا برای مقابله با نفوذ منطقه‌ای چین همکاری کنند.
پامپئو در این سفر ادعا کرد، «هندی‌ها دارند ۶۰.۰۰۰ نظامی چینی را در مرز شمالی‌شان مشاهده می‌کنند. آنها به این نیاز دارند که ایالات متحده در این مبارزه، متحد و شریکشان باشد. هند، استرالیا و ژاپن در معرض تهدیدات حزب کمونیست چین قرار دارند (جزئیات بیشتر).
دولت فدرال استرالیا همچنین روز چهارشنبه (امروز) توافق امضا شده بین «اداره آموزش و پرورش ویکتوریا» با یک نهاد دولتی ایران را لغو کرد.
رسانه‌های استرالیایی توضیح بیشتری درباره اینکه چرا دولت فدرال این کشور توافق آموزشی ایالت ویکتوریا با «نهاد دولتی ایران» را لغو کرد، ارائه ندادند و توضیحی هم درباره مفاد این توافق ندادند.
دولت فدرال استرالیا، تفاهم نامه سال ۱۹۹۹ ایالت ویکتوریا با دولت سوریه را لغو کرد؛ تفاهمی که هدف آن، تشویق همکاری‌های علمی بوده است.
«ماریس پاین» وزیر خارجه دولت فدرال استرالیا بیانیه‌ای درباره اقدام این دولت در لغو چهار توافق امضا شده دولت محلی ایالت ویکتوریا با کشورهای چین، ایران و سوریه منتشر کرد.
به گفته او که سناتور مجلس سنای استرالیا هم هست، محتوای این توافقات «برای روابط خارجی استرالیا، نامطلوب بودند».
وزیر خارجه استرالیا همچنین مدعی شد : «من این چهار توافق را با سیاست خارجی استرالیا ناسازگار و با روابط خارجی‌مان، مضر می‌دانم».

 

نظر شما