شناسهٔ خبر: 46791951 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی:

افزایش همکاری‌های همه‌جانبه ایران و پاکستان مورد تاکید است

چابهار - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران بر توسعه همکاری‌های همه‌جانبه با پاکستان تاکید دارد گفت: مجددا آمادگی خود را برای برگزاری بیست و یکمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان در سه ماه آینده اعلام می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

محمد اسلامی روز چهارشنبه در سخنرانی آیین افتتاح پایانه‌های مرزهای رسمی پیشین - مند که با حضور مقامات دولت‌های ایران و پاکستان برگزار شد اظهار داشت: اینجانب به عنوان رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، مجددا آمادگی خود را برای برگزاری بیست و یکمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان در سه ماه آینده اعلام می‌کنم.

وی افزود: امیداریم بازگشایی گذرگاه مرزی پیشین - مند به عنوان سومین مرز رسمی میان دو کشور دوست و همسایه، آینده‌ای روشن برای همکاری فزاینده اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان  باشد.

وی بیان داشت: در عین حال از طرف مجموعه وزارت راه و شهرسازی از تمامی دست‌اندرکاران در امر افتتاح این گذرگاه به خصوص استاندار سیستان و بلوچستان، مدیران بخش آسیایی وزارت امور خارجه، سفیران دو کشور و سایر مدیران قدردانی می‌کنم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: روابط دو کشور، روابطی قلبی است که میان ملت‌ها و دولت‌های هر دو کشور پیوندهای تاریخی و ریشه‌ای عمیق دارد.

وی تصریح کرد: ما با همسایگان‌مان روابط خویشاوندی و برادری داریم و گسترش روابط اقتصادی نزدیک با این همسایگان به مثابه رویکردی توان نگر و همه جانبه در ذیل سیاست خارجی کلان تعریف شده است و متکی بر بهره‌گیری از همه ظرفیت های کشور به ویژه نواحی مرزنشین بوده که موجب تعمیق و پیوند دوجانبه و چندجانبه منطقه‌ای خواهد شد.

اسلامی گفت: کشور پاکستان با ۹۵۹ کیلومتر مرز مشترک و یکی از پرجمعیت‌ترین همسایه‌های جمهوری اسلامی ایران با اشتراکات قومی و فرهنگی همواره از منزلت بالایی برای مردم و دولتمردان ایران برخوردار بوده است.

وی افزود: اکنون روز جشن و شادمانی مردم بلوچستانِ پاکستان و مردم سیستان و بلوچستان ایران که همجواری و قرابت آنها ریشه تاریخی دارد را شاهد هستیم.

او بیان داشت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌شمار مرزی موجب توسعه روابط و مناسبات و اشتراکات درهم تنیده و ناگسستنی دو کشور خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در هشتمین روز ماه مبارک رمضان شاهد حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پاکستان در تهران هستیم و تفاهمنامه بازارچه‌های مرزی را امضا کردیم.

وی ادامه داد: پیام این اتفاقات، بیانگر اراده مستحکم دو کشور است که بتوانند ظرفیت تبادلات دو کشور را افزایش دهند.

اسلامی اضافه کرد: گسترش نقاط مرزی دو کشور با هدف ایجاد بازارهای مرزی و مجتمع های تولیدی و صنعتی و به تبع آن آبادانی استان‌های همجوار و توسعه اقتصادی منطقه، موجب رفاه و سعادت ساکنان جوار مرز در استان‌های دو کشور خواهد شد که نقش بسزایی در پایداری امنیت، صلح و ثبات منطقه خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران در ماه گذشته، در هیات دولت مصوبه‌ای را گذراند که تراز تجاری دو کشور به سمت توسعه حرکت کند.

وی تصریح کرد: ایران با اتحاد قلبی و عزمی راسخ، توسعه تبادلات و همکاری با کشورهای همسایه را در صدر توجهات خود قرار داده و برای کشور پاکستان اهمیت زیادی قائل است.

اسلامی گفت: امیدوارم موقعیت منحصربفرد نقطه مرزی پیشین - مند و نزدیکی این گذرگاه به بندر کراچی به عنوان اصلی‌ترین بندر پاکستان این امکان را فراهم کند که ترانزیت کالا از این مرز افزایش یافته و رونق بیشتر و اشتغال را برای منطقه به ارمغان آورد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بازگشایی گذرگاه‌ها گام موثری در مقابله با توسعه نیافتگی و تبعاتی همچون قاچاق و افراط‌گرایی خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: از مسوولان تقاضا دارم با توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز، از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

وی ادامه داد: در وزارت راه و شهرسازی ایران برای توسعه زیرساخت‌های توسعه‌ای منطقه تمامی تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

به گزارش ایرنا، مرز پیشین مجموعا در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار احداث خواهد شد که امروز سایت موقت آن به مساحت ۲ و نیم هکتار با ۲۵۰ هزار هکتار عملیات خاکی به بهره‌برداری رسید.

 تاکنون ۲۸ میلیارد تومان برای سایت نخست هزینه شده و ۴۵۰ متر مربع ساختمان برای آن ساخته شده است.

مرز پیشین به علت قدمت و نزدیکی آن به آبادی ها و شهرهای پاکستان از جمله روستای ردیگ در کنار نقطه صفر مرزی، بخش مند پاکستان در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز، بخش تمپ در فاصله ۶۰ کیلومتری، مرکز شهرستان تربت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری و شهر و بندر مهم و اقتصادی کراچی پاکستان در فاصله ۶۰۰ کیلومتری که با ساخت جاده جدید این فاصله به ۴۰۰ کیلومتر کاهش می یابد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نظر شما