شناسهٔ خبر: 46778756 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می‌دهد؛

عدم اختصاص سهمیه دولتی شکر به قنادان خراسان شمالی؛ دغدغه ها افزون شد

بجنورد- قنادان خراسان شمالی شیرینی ماه خدا را در سفره‌های افطار به کام روزه‌داران دوچندان می‌کنند اما خودشان از گرانی و کمبود شکر و عدم اختصاص سهمیه دولتی تلخ‌کام هستند.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: زولبیا و بامیه یکی از شیرینی‌هایی است که در ماه رمضان در شهرهای مختلف ایران طبخ می‌شود و در اغلب سفره‌های افطار جا دارد.پخت این شیرینی در ماه مبارک رمضان رونق قابل‌توجهی در خراسان شمالی دارد. شیرینی ماه خدا را در سفره‌های افطار به کام روزه‌داران دوچندان می‌کنند اما خودشان تلخ‌کام‌اند این روزها؛ تلخی کام شیرینی‌پزی‌ها و قنادان خراسان شمالی از گرانی و کمیابی شکر است که دخل‌وخرجشان باهم  نمی‌خواند.

پای درد دلشان که می‌نشینید از این موضوع گلایه دارند که چرا مسئولان تنظیم بازار نتوانسته‌اند به‌اندازه کافی مواد اولیه آن‌ها را تأمین کنند تا مجبور نشوند با نرخ آزاد خرید کنند و ضرر ببینند و یا اگر این مواد را تأمین کرده‌اند چرا توزیع نمی‌کنند!

تعطیلی کارگاه تولیدی
یکی از قنادان و شیرینی فروشان باسابقه در بجنورد در گفتگو با بازار؛ با گلایه از اینکه گرانی و شرایط کنونی اقتصاد کشور اولین آسیب را به تولیدکنندگان وارد می‌کند، می‌گوید: در وضعیت کنونی کشور که قیمت ثابتی برای محصولات تعریف‌نشده است تمام ضرر و زیان‌های یک کالا به تولیدکننده برمی‌گردد و دلالان تنها افرادی هستند که بیشترین سود را می‌برند و این موضوع سبب می‌شود که تولید به عقب برگردد وضعیت تولیدی کشور مشابه شهرک‌های صنعتی کشور شود و این مهم نگران‌کننده است.

در وضعیت کنونی کشور که قیمت ثابتی برای محصولات تعریف‌نشده است تمام ضرر و زیان‌های یک کالا به تولیدکننده برمی‌گردد و دلالان تنها افرادی هستند که بیشترین سود را می‌برند

علی امیدی بابیان اینکه تأمین نیروی کار به یک معضل تبدیل‌شده است، تصریح می‌کند: مشاغلی چون قنادی که بیش از ۸۰ درصد کار توسط نیروی انسانی انجام می‌شود امروزه با معضلی همراه شده است چراکه دستمزدهای پایین سبب دلسردی و بی‌انگیزگی در جوانان شده است و باوجوداینکه کشور با مشکل بیکاری همراه است اما جوانان علاقه‌ای به آموزش و کار کردن ندارند.

وی در خصوص قیمت زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان در سال جاری می‌گوید: سال گذشته قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه ممتاز، ٢۲ هزار تومان بود؛ البته در سال گذشته، قیمت گونی شکر دولتی ١٧٠ هزار تومان بود که امسال به ۶٠٠ هزار تومان رسیده است. در ماه‌های گذشته، روغن مایع به‌یک‌باره در بازار، گران و کمیاب شد و متأسفانه تاکنون سهمیه روغن به دست شیرینی فروشان نرسیده و مواد اولیه شیرینی‌پزی، به‌صورت آزاد از بازار تهیه می‌شوند.

عدم اختصاص سهمیه دولتی شکر به قنادان خراسان شمالی؛ دغدغه ها افزون شد

کاهش ۵۰درصدی میزان فروش
این قناد با بیان اینکه با توجه به شیوع کرونا وضعیت معیشتی مردم، استقبال آن‌چنانی از خرید شیرینی در سال گذشته نشد و میزان فروش در ماه مبارک رمضان امسال نسبت به ماه رمضان گذشته، مسلماً کمتر خواهد بود، گفت:  میزان فروش شیرینی پس از شیوع ویروس کرونا ۵۰تا ۶۰ درصد کاهش یافته با این‌ حال تا به امروز فروش و رونق قابل‌توجه نداریم و مردم مانند روزهای قبل از کرونا استقبال نمی‌کنند.

امیدی از تعطیلی یک مجموعه تولیدی خود در طی یک سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: در طی یک سال گذشته هم در بحث تولید و هم فروش افت چشمگیری را در این صنف شاهد بودیم و همین موضوع سبب شد تا یکی از مجموعه‌های خود را تعطیل و کار خود را با دو مجموعه دیگر با ۸۰ نیرو ادامه دهیم.

وی به معضلات و مشکلات این صنف اشاره می‌کند و می‌افزاید: گرانی و کمبود مواد اولیه، تأمین نیروی کار، ویروس کرونا، کاهش قدرت خرید مردم، عدم ثبات قیمت محصولات  و عدم اختصاص سهمیه دولتی کافی به قنادان و شیرینی سراها تنها بخشی از معضلات و مشکلات ما در این واحد صنفی است.

خرید مواد اولیه مقرون‌به‌صرفه نیست
یکی دیگر از قنادان و شیرینی فروشان مطرح مرکز خراسان شمالی می‌گوید: با توجه به شرایط کرونانمی توان به قاطعیت اعلام کرد که تولید امسال زولبیا و بامیه نسبت به سال قبل کاهش و یا افزایش داشته است چراکه مردم در سال گذشته وحشت خاصی نسبت به این بیماری داشتند اما در حال حاضر به زندگی عادی خودشان برگشتند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی روزگار می‌گذرانند.

طالب‌زاده تعداد نیروهای خود را در کارگاه شیرینی ۴۵ نفربرمی شمرد و می‌گوید: با توجه به اینک کرونا شرایط کاری و اقتصادی را برای همگان سخت کرده است در دوران کرونا تعدیل نیرو نداشتیم، زیرا شایسته نیست نیروی کاری را که در روزهای سختی و خوشی با ما همراه و همدل بود در این شرایط تعدیل کنیم.

با توجه به شرایط کرونانمی توان به قاطعیت اعلام کرد که تولید امسال زولبیا و بامیه نسبت به سال قبل کاهش و یا افزایش داشته است

وی با اشاره به اینکه قیمت زولبیا و بامیه نسبت به سال قبل تقریباً دوبرابرشده است، می‌گوید: در سال گذشته قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه در واحدهای درجه‌یک ۲۲ هزار تومان و در واحدهای درجه‌دو ۲۰ هزار تومان بوده است و این در حالی است که امسال با توجه به افزایش قیمت کالاهای اساسی، دو برابر شده که بازهم هزینه تولید بسیار بالاست. در حال حاضر قنادان شکر را به قیمت ۱۳هزار ۵۰۰ و روغن را کیلویی ۲۵ هزارتویمان خریداری می‌کند و خریداری مواد اولیه باقیمت آزاد قطعاً برای ما مقرون‌به‌صرفه نیست و ما تنها به جهت حفظ نیرو به فعالیت خود ادامه می‌دهیم.

عدم اختصاص سهمیه دولتی شکر به قنادان خراسان شمالی؛ دغدغه ها افزون شد

عدم تخصیص سهمیه روغن و شکر به قنادان
رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان مرکز خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار، می‌گوید: با توجه به موج چهارم کرونا و افزایش روزافزون مبتلایان مردم باید از خرید و مصرف زولبیا و بامیه ماه به شکل فله‌ای و باز خودداری کنند. پیشنهاد ارائه‌شده از سمت ما برای شهرستان بجنورد ۴۵ هزار تومان بود اما با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت مواد اولیه ۴۰ هزار تومان مصوب شد.

علی رحمتی بیان کرد: با توجه به نرخ مصوب در سطح کشور قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه در واحدهای درجه‌یک ۴۸ هزار تومان و در واحدهای درجه‌دو ۳۸ هزار تومان تعیین شد این در حالی است  نرخ زولبیا و بامیه در استان کمتر از نرخ مصوبه کشوری مصوب شد و قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه در واحدهای درجه‌یک در خراسان شمالی ۴۰ هزار تومان و درجه‌دو ۳۷ هزار تومان تصویب‌شده است.

وی در خصوص کمبود شیرینی در روزهای نخست نوروز امسال بیان می‌کند: در سال گذشته قنادان و شیرینی فروشان بجنورد به دلیل شیوع ویروس کرونا که مسبب اصلی کاهش حجم خرید مردم برای نوروز بود، زیان فراوان دیدند و این موضوع سبب شد تا برای نوروز ۱۴۰۰ انگیزه‌ای چندانی برای تولید حداکثری نداشته باشند.

وضعیت خرید مردم مشخص نیست
رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان مرکز خراسان شمالی می افزاید: قنادان امسال به دلیل جلوگیری از ضررهای احتمالی و نامعلوم بودن وضعیت خرید مردم کمتر از میزان همیشگی شیرینی برای شب عید آماده کردند اما چون تمام تولید خود را به فروش رساندند به نظر می‌رسد استقبال خوب بوده است.

رحمتی با اشاره به افزایش قیمت روغن و شکر می‌گوید: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل قنادان و شیرینی فروشان بجنورد، افزایش قیمت مواد اولیه صنف شیرینی‌پزی است و ازآنجایی‌که آرد، روغن و شکر مواد اولیه  تولید این محصول است تأمین این موارد از ملزومات واجبات است و خرید مواد اولیه باقیمت آزاد برای فعالان این صنعت صرفه اقتصادی ندارد.

قنادان امسال به دلیل جلوگیری از ضررهای احتمالی و نامعلوم بودن وضعیت خرید مردم کمتر از میزان همیشگی شیرینی برای شب عید آماده کردند

وی می‌افزاید: در حال حاضر قیمت یک حلب ۱۶ کیلویی روغن مخصوص سرخ‌کردنی بالغ‌بر ۴۰۰ هزار تومان است و قیمت شکر ۱۳هزار تومان و قنادان استان باوجوداین تعرفه‌های گران برای تأمین نیاز مشتریان در ماه مبارک رمضان تولید فراوان خواهند داشت تا با مشکل کمبود مواجه نباشند.

عدم اختصاص سهمیه دولتی شکر به قنادان خراسان شمالی؛ دغدغه ها افزون شد

۳۰۰نفر از این راه نان می خورند
رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان مرکز خراسان شمالی بابیان اینکه بیش از ۳۰۰ نفر در صنف قنادی و شیرینی‌پزی در شهرستان بجنورد مشغول بکار هستند، می‌افزاید:  در حال حاضر ۶۵ واحد صنفی قنادی در بجنورد وجود دارد که با احتساب تعداد نیروی کار می‌توان مدعی شد ۳۵۰ نفر به‌طور مستقیم در این صنف مشغول کار هستند که با وضعیت فعلی امنیت شغلی این افراد به خطر می‌افتد.

رحمتی در مورد تخصیص سهمیه روغن و شکر به قنادان می‌گوید: با توجه به شرایط اقتصادی و فعلی کشور متأسفانه شکر و روغن یارانه‌ای به قنادان تعلق پیدا نکرده است. همچنین باید گفت با توجه به شرایط بحرانی کرونا در خصوص ویروس کرونا شایسته است مردم زولبیا و بامیه را از واحدهای قنادی مجاز تهیه کنند.

توزیع ۳۴هزار کیلوگرم شکر
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار می‌گوید: طرح ضیافت ماه مبارک رمضان از ۲۵ فروردین‌ماه آغاز و به مدت یک ماه در دو شیفت صبح و بعدازظهر ادامه دارد. اولویت نظارت با کالاهای اساسی مانند خرما، زولبیا و بامیه و لبنیات است.

با توجه به شرایط اقتصادی و فعلی کشور متأسفانه شکر و روغن یارانه‌ای به قنادان تعلق پیدا نکرده است

حسین حاجی بگلو با بیان اینکه کمیته نرخ‌گذاری استان قیمت زولبیا و بامیه را درجه‌یک ۳۸ هزار تومان و درجه‌دو را ۳۶ هزار تومان اعلام و قیمت خرما نیز بستگی به عرضه و تقاضای بازار دارد، بیان کرد:  در راستای تخصیص اقلام اساسی ویژه ماه مبارک رمضان ۳۹ هزار و۲۰۰ کیلوگرم برنج هندی ۱۱۲۱ ،۳۴ هزار و۳۰۰ کیلوگرم شکر و چهار هزار و۳۴۰ کیلوگرم گوشت قرمز منجمد تخصیص‌یافته است.

گفتنی است کمبود شکر موجب شده قنادی‌ها برای تهیه شیرینی به‌ویژه زولبیا و بامیه مجبور به خرید شکر با نرخ آزاد شوند و این ممکن است بر روی کیفیت پخت شیرینی‌ها و تهدید سلامت مردم اثر بگذارد که لازم است مسئولان به‌جای سکوت، برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند.

نظر شما