شناسهٔ خبر: 46768599 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ابراز خرسندی روسیه نسبت به ترمیم روابط ایران و عربستان

ایرنا نوشت:مشاور ارشد بخش برنامه ریزی سیاست خارجی وزارت خارجه روسیه گفت: مسکو از هرگونه ترمیم روابط بین ایران و عربستان سعودی استقبال می کند.

صاحب‌خبر -

ماریا خوددینسکایا-گولنیشچوا  در گفت و گو با خبرگزاری تاس گفت: هرگونه روابط نزدیک بین تهران و ریاض بر امنیت منطقه تأثیر مثبت می گذارد.

وی  اظهار داشت:  همانطور که از پایان" نزاع خانوادگی "بین قطر و گروه چهارگانه اعراب استقبال کردیم ، از هرگونه روابط نزدیک بین ایران و عربستان سعودی استقبال خواهیم کرد. و در سوریه و لیبی و به ویژه در یمن این پیامدهای خوبی خواهد داشت.

به گزارش تاس این دیپلمات گفت: "البته ، این تأثیر مثبتی بر اوضاع امنیتی منطقه خواهد داشت و فرصت های بیشتری برای پیشبرد مفهوم ما [امنیت در خلیج فارس] می دهد و اصولاً خوب خواهد بود.

دو روز پیش، روزنامه فایننشال تایمز فاش کرد که طبق گفته سه مسئول آگاه، مقامات ارشد سعودی و ایران پس از پنج سال قطع روابط دیپلماتیک در تلاش برای اصلاح روابط، در ماه جاری میلادی(اوریل) در بغداد مذاکره مستقیم داشته‌اند.

به گفته این مقامات که «فایننشال تایمز» هویت آنها را فاش نکرد، "در حالی که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا سعی دارد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی را احیا کند و تنش‌های منطقه‌ای را کاهش دهد، مذاکرات مسئولان ارشد ایران و عربستان با میانجیگری عراق در ماه جاری انجام شد و این، اولین مذاکره بین دو کشور از سال ۲۰۱۶ است".

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا گفت : ایران از میانجی‌گری بغداد برای نزدیک کردن تهران به کشورهایی که با آنان دچار چالش شده‌ایم یا روابط با آنها به سردی گراییده است حمایت می‌کند و این موضوع به اطلاع مقامات عراقی هم رسیده است .

روابط عربستان و ایران در ژانویه ۲۰۱۶ پس از اعدام «شیخ نمر باقر النمر» روحانی برجسته شیعه توسط حکومت آل سعود که مورد محکومیت جامعه جهانی قرار گرفت، رو به وخامت گذاشت.

با وجود اعلام آمادگی تهران برای انجام گفت و گو و حل اختلافات، دولت سعودی تاکنون واکنش مثبتی از خود نشان نداده است.

311311

نظر شما