شناسهٔ خبر: 46762495 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

صالحی امیری:

موسویِ والیبال دچار سوءتفاهم شده است/ با دبیر هیچ اختلافی نداریم

زینب حاجی حسینی

رئیس کمیته ملی المپیک در مورد اقدام اعتراضی محمد موسوی نسبت به پاداش مدال‌آوران المپیک توکیو گفت: فکر می‌کنم که این بازیکن دچار سوتفاهم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک اولین نشست خبری خود در سال جاری را امروز سه شنبه به صورت آنلاین برگزار کرد تا پاسخگوی نماینده رسانه‌ها در رابطه با موضوعات مرتبط با این کمیته، ورزش کشور و به خصوص رویداد پیش روی بازی‌های المپیک باشد.

در آغاز این نشست خبری صالحی امیری در رابطه با پست جنجالی منتشر شده از سوی محمد موسوی عراقی که در رابطه با اعتراض به پاداش پای سکوی کمیته ملی المپیک منتشر شد و اینکه اینگونه اقدامات باعث ایجاد حاشیه برای کاروان ورزش ایران می‌شود، گفت: در مورد پست موسوی باید بگویم به همه اعضای والیبال و در راس آنها آقای داورزنی عرض ادب و خسته نباشید دارم. والیبال در مسیر جهش قرار دارد و در جایگاهی است که جزو ۸ تیم برتر دنیاست. مدیریت والیبال با انتخاب سرمربی و کادر فنی مسیر روشنی در پیش گرفته است.

وی ادامه داد: همه قهرمانان والیبال در تمام رده‌های سنی شایسته حمایت حداکثری هستند. به نظرم برای آقای موسوی بازیکن ارزشمند والیبال سوتفاهم ایجاد شده است. برداشت او این بوده که کل پاداش همین مبالغ ۱۰، ۵ و ۳.۵۰۰ دلار است. پاداش پای سکو مستقل از پاداش وزارت ورزش است. فکر می‌کنم با توضیح من و توضیحات آقای سجادی این ابهامات برای این بازیکن برطرف شود.

صالحی امیری در مورد وضعیت اسپانسر کاروان ورزش ایران گفت: پیش از تعویق المپیک در رابطه با اسپانسر اقدامات رو به جلویی انجام شد و به نتایجی هم رسیدیم. بعد از تعویق المپیک به دلیل عدم اطمینان از وضعیت بازی‌ها، امکان قطعیت لازم برای انعقاد قرارداد نداشتیم. تا به امروز هم قراردادی امضا نکردیم چون به خاطر کرونا امکان کار نداریم. در کل برای این بازی‌ها اسپانسری نداریم.

وی ادامه داد: با این حال در رابطه با مواردی مانند لباس کاروان اقدامات خوبی انجام شده است و شاید اسپانسر بگیریم اما کاروان ایران برای المپیک توکیو اسپانسر نداریم. ضمن اینکه به لحاظ مالی هم حمایت لازم را از تمام رشته‌ها خواهیم داشت. بودجه فدراسیون‌ها را مشخص کرده‌ایم و سعی مان پرداخت حداکثری است.

صالحی امیری در مورد واکسیناسیون ورزشکاران و مسائل مطرح شده در رابطه با حضور افراد غیرمترقبه در فهرست المپین ها گفت: مسئولیت واکسیناسیون به عهده فدراسیون پزشکی ورزشی است. کاری که دکتر سجادی انجام داد این بود که فهرست کاروان اعزامی را به طور رسمی به وزارت ورزش اعلام کرد. وزارت ورزش هم فهرست را به فدراسیون پزشکی ورزشی ابلاغ کرد و واکسیناسیون طبق آن انجام شد. خارج از این لیست هم هیچ فردی واکسیناسیون نشد. هر موضوعی در این زمینه را تکذیب می‌کنم.

رئیس کمیته ملی المپیک در رابطه با موضوعات مطرح شده میان این کمیته و فدراسیون کشتی در رابطه با بودجه مصوب کشتی که بعضاً با حاشیه‌هایی همراه بوده است، گفت: آقای دبیر قهرمان المپیکی و ملی ورزش ایران است و باید همیشه مورد حمایت باشد به عنوان سکاندار امروز کشتی ایران، مسئله بعدی خود کشتی است که رشته اول ورزش ایران به حساب می‌آید و نقطه امیدمان در المپیک است. باید همه کشور و همه نهادها از این رشته حمایت داشته باشند. این یک وظیفه است. مسئله سوم اینکه نیاز به ثبات و آرامش است که باید در ورزش قهرمانی و از جمله در کشتی حاکم باشد تا بدون دغدغه در توکیو حاضر شوند.

وی ادامه داد: مطرح شدن برخی موارد اینچنینی طبیعی است. میان کمیته ملی المپیک و فدراسیون کشتی هیچ مسئله و اختلافی وجود ندارد. در مورد موضوعات اداری مشکلات و اختلاف نظرهایی ایجاد می‌شود که با برگزاری جلسه بررسی و برطرف می‌شود. اینگونه بحث‌ها در کمیته ملی المپیک و در مورد همه رشته‌ها کاملاً طبیعی است. مسئله‌ای نیست که بخواهیم بزرگ کنیم.

صالحی امیری تاکید کرد: کشتی همیشه اولویت اول مسئولان ورزش و کمیته ملی المپیک برای تخصیص‌ها بوده است. همین چند روز اخیر که ۵۰ درصد بودجه فدراسیون‌ها را تخصیص دادیم، ۲ میلیارد تومان هم در اختیار کشتی قرار دادیم. هفته آینده هم شخصاً به محل فدراسیون کشتی می‌روم و بررسی وضعیت این رشته در سال جدید را آغاز می‌کنم.

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به پرسش دیگری که مجدد در رابطه با کشتی مطرح شد و صحبت‌های اخیر وی (صالحی امیری) در مورد علیرضا دبیر گفت: بحث‌های گذشته را مجدد تکرار نکنید. موضع خود را اعلام کردیم و مشخص است.

وی همچنین در مورد کمک ۶۵ میلیارد تومانی مجلس به ورزش گفت: از این اقدام استقبال می‌کنیم. اشکالی که وارد است در مورد اولویت بندی رشته هاست. طبق ارزیابی‌هایی که ما داشتیم کشتی اولویت اول ماست و وزنه برداری و تکواندو به صورت مشترک در رده دوم هستند.و کاراته اولویت چهارم است. دوومیدانی اولویت پنجم است و تیراندازی و شمشیربازی هم در رده‌های ششم و هفتم هستند. آنچه باعث انتقاد شد عدم رعایت همین اولویت بندی هاست. این یعنی اینکه توزیع منابع بدون نظرات کارشناسی انجام شده است. انتظار داشتیم از ما فهرست اولویت‌ها را می‌گرفتند و بر اساس آن اقدام به پرداخت می‌کردند. دیگر اینکه از مجموع رشته‌ها فقط ۱۰ رشته دیده شده و سایر رشته‌ها نادیده گرفته شده است. همین مسئله باعث شکاف میان فدراسیون‌ها شده است.

صالحی امیری تاکید کرد: در کل از اقدام مجلس حمایت می‌کنیم. امیدواریم رقم آن بیشتر هم شود فقط اولویت‌ها در نظر گرفته شوند.

رئیس کمیته ملی المپیک همچنین در مورد اینکه «چرا فهرست ورزشکارانی که برای واکسیناسیون معرفی شده‌اند، منتشر نمی‌شود؟»، گفت: انتشار لیست منوط به تصویب ستاد عالی است چراکه تمام مباحث اصلی و کلان کاروان باید در ستاد عالی مطرح و تصویب شود. این پیشنهاد در جلسه آتی ستاد عالی مطرح می‌شود و در صورت تایید و تصویب، لیست را منتشر می‌کنیم. اگر به هر دلیلی صلاح بر عدم انتشار باشد بازهم اعلام می‌کنیم. در کل اینکه کمیته ملی المپیک منعی برای انتشار ندارد به خصوص که راه‌های قانونی برای واکسیناسیون افراد طی شده است.

در ادامه صالحی امیری در واکنش به پرسش تکراری درباره اسپانسر کاروان ایران و چرایی اعزام کاروان به توکیو بدون اسپانسر توضیحات مبسوط تری از اقدامات انجام شده طی سال گذشته داد و تاکید کرد: البته امسال هم فراخوان دوباره ای برای جذب اسپانسر دادیم اما عوامل مختلف مانند نداشتن زمان کافی، پاندمی کرونا، ابهام در برگزاری المپیک و … باعث عدم نتیجه گیری شد. طبیعی است که در این شرایط مدیریت مجموعه نباید منتظر می‌ماند و باید کارها را طبق روال طبیعی انجام می‌داد.

وی گفت: با توجه به حمایت حداکثری دولت از کمیته ملی المپیک دغدغه‌ای بابت تامین بودجه موردنیاز فدراسیون‌ها نداریم.

رئیس کمیته ملی المپیک در مورد پرداخت پاداش حقوق ورزشکاران گفت: تمام صاحبان سهمیه تا به امروز حقوق یک ساله خود را گرفته‌اند. برای ۶ ماه سوم هم هر یک از ورزشکاران ۳۰ میلیون تومان دریافت می‌کند. در کل هر ورزشکاری در هر مرحله‌ای کسب سهمیه کرده باشد ۹۰ میلیون تومان دریافت می‌کند. برای پرداخت حقوق ۶ ماه سوم در همین فصل بهار حتماً اقدام خواهد شد. تلاش این است طی روزهای آتی این کار انجام شود. تمام ورزشکاران المپیکی قبل از اعزام حقوق خود را دریافت می‌کنند.

صالحی امیری در مورد اینکه آیا پیش از المپیک پرداختی جدیدی به فدراسیون‌ها انجام خواهد شد، گفت: این مسئله به تخصیص دولت به کمیته ملی المپیک بستگی دارد. در صورتیکه دریافتی داشته باشیم حتماً تخصیص دوباره ای خواهیم داشت.

وی در مورد داوران اعزامی به المپیک توکیو مانند سیمین رضایی و اینکه چرا از این افراد مانند ورزشکاران حمایت نمی‌شود، گفت: از داوران حمایت خواهیم کرد. در مورد سیمین رضایی هم در هیات اجرایی تقدیر شده است. خودِ وی پیگیر بوده‌اند. در اولین فرصت با ایشان ملاقات خواهم داشت و شنونده مطالب وی خواهم بود اما در کل به عنوان وظیفه هر داور، مربی و.. در ورزش صاحب کرسی شود مورد حمایت مادی و معنوی ما خواهد بود.

رئیس کمیته ملی همچنین در مورد تیم فوتبال امید، ناکامی طولانی مدت این تیم برای حضور در ادوار بازی‌های المپیک و به خصوص این پرسش که «از حالا برای المپیک بعدی برنامه‌ای در نظر گرفته شده و تعامل لازم با فدراسیون صورت گرفته است؟»، گفت: ۸ فروردین ماه در محل فدراسیون فوتبال حاضر شدم. گفتگویی با عزیزی خادم داشتم. در خصوص تیم امید و برنامه‌های پیش رو صحبت مقدماتی داشتیم. قرار شد جلسات کارشناسی مقدماتی میان فدراسیون و کمیته داشته باشیم. از جانب ما دکتر سجادی مسئولیت دارند، از طرف فدراسیون هم نماینده‌ای معرفی می‌شود. مذاکرات فی مابین منجر به امضای تفاهم نامه می‌شود تا طبق آن کار پیش رود. امیدمان این است که تیم امید بتواند به المپیک بعد صعود کند.

به گفته صالحی امیری، پیش نویس تفاهم نامه میان کمیته ملی المپیک و فدراسیون از طرف فدراسیون ارائه شده که باید توسط آقای سجادی بررسی شود تا طبق آن نسبت به همکاری‌ها و به خدمت گرفتن مربی و … اقدام شود.

صالحی امیری در پایان گفت: سیاست کاری ما بر این است که همه فعالیت‌ها شفاف سازی شود. مسئله پنهانی ندارم. اصحاب رسانه عضوی از کمیته هستند و حق دسترسی به همه اطلاعات را دارند. امیدواریم در تمام رویدادهای پیش رو موفق باشیم.

نظر شما