شناسهٔ خبر: 46756723 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

در پیشخوان انتخاباتی «خبرنامه دانشجویان ایران» بخوانید/ بخش سوم

ضرغامی به وحدت اصولگرایان دست رد زد!/ ماجرای تماس تلفنی خاتمی با عارف/ رئیسی از حضور در انتخابات نهی شد؟

۲۸ خردادماه امسال تکلیف ریاست سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی با رای مردم مشخص خواهد شد و از حالا کم کم تنور انتخابات درحال داغ شدن است و شخصیت‌های سیاسی درحال اعلام داوطلبی خود برای کاندیداتوری یا برگزاری جلسات خود برای نهایی کردن اعلام حضورشان هستند. همچنین فضای انتخابات از حالت سردی سال ۹۹ بیرون آمده و با نزدیک شدن به موعد رای‌گیری تب و تاب‌ آن گرم و گرم‌تر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۲۸ خردادماه سال جاری سیزدهمین رئیس دولت جمهوری اسلامی با رای مردم مشخص خواهد شد و از حالا کم کم تنور انتخابات درحال داغ شدن است و شخصیت‌های سیاسی درحال اعلام کاندیداتوری یا برگزاری جلسات خود برای نهایی کردن اعلام حضورشان هستند. فضای انتخابات از حالت سردی سال ۹۹ بیرون آمده و با نزدیک شدن به موعد رای‌گیری تب و تاب‌ آن گرم و گرم‌تر می‌شود.

احزاب در قالب ائتلاف‌ها و تشکیل جبهه‌های متعدد به سمت همگرایی و وحدت حرکت کرده تا بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های همدیگر فضای بهتری را برای معرفی، تبلیغات و رای‌آوری نامزد مورد نظر خودشان فراهم آورند.

رهبر انقلاب نیز در نخستین روز سال جدید در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که با آحاد ملت شریف ایران داشت، خطاب به افرادی که می خواهند داوطلب انتخابات شوند، فرمودند: «انتظار داریم سنگینی کار را متوجه شوید و بدانید چه مسئولیت سنگینی را می خواهید بر دوش بگیرید. اگر دیدید که می توانید این مسئولیت را بعهده بگیرید، آن‌گاه وارد کارزار انتخاباتی شوید.»

با توجه به شرایط ویژه اپیدمی کرونا که کشور گریبان گیر آن است شاید روند و مراحل انتخابات کمی متفاوت تر از سالیان گذشته برگزار شود.

به عنوان مثال باتوجه به عدم حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها، مطمئنا از تب و تاب و حواشی داغ انتخابات در دانشگاه‌ها کاسته شده است و اغلب فعالیت ها در بستر فضای مجازی شکل گرفت است. اما گسترش علم ارتباطات و حضور گسترده و همه جانبه کاربران فضای مجازی که هر روزه به تعداد آنها نیز افزوده می‌شود سبب شده است که بسیاری از مردم از طریق رسانه ملی و فضای مجازی پیگیر این انتخابات و به دنبال رصد اخبار جدید و مهم هستند.

از این رو قصد داریم اخبار و رویدادهای انتخابات ریاست جمهوری را در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشخوان انتخابات» ارائه کنیم.

در ادامه گزیده‌ای از مهمترین اخبار انتخابات ۱۴۰۰ را در هفته ای که گذشت را می‌خوانید؛

رئیسی برای آمدن به انتخابات چه ملاحظاتی دارد؟

منوچهر متکی، وزیر سابق امور خارجه : اقدام جدیدی که اخیرا اعلام شده و ما در نوزدهمین نشست هیئت عالی به آن پرداختیم مباحث مربوط به چگونگی ورود به بحث کاندیدای موردنظرمان بود. ما قبلا یک بار در این باره بحث و مروری درباره فضای موجود انجام دادیم و در آنجا به اتفاق، گزینه نخست خود را آقای رئیسی اعلام کردیم بنابراین حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رئیسی گزینه نخست شورای وحدت است البته به شرطی که بیایند. تصمیم جلسه اخیر این شد که ما گفت و گو با سایر نامزدها را نیز آغاز کنیم. در واقع هدف از این گفت و گو این است که در شرایط ویژه، اگر آقای رئیسی نیایند ما بتوانیم به نامزد اصلح برسیم این اتفاق رخ نمی‌دهد مگر از طریق گفتگو و مذاکراتی که صورت می‌گیرد بدین گونه که ما پرسش‌هایی را مطرح می‌کنیم، برنامه‌هایی از سوی کاندیداها ارائه می‌شود  و غیره، تا اینها نتیجه بررسی‌های ما برای رسیدن به اولویت‌های بعدی باشد. (جزئیات بیشتر)

واکنش حسن خمینی درپی انصراف از انتخابات

حسن خمینی در دیدار با دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب اعتمادملی می گوید: مشکلات اصلی کشور اقتصادی است، اما راه حل سیاسی دارد. اقی حسن خمینی  در ادامه این سخنرانی اش گفت:

120 سال است اکه نفت در کشور پیدا شده، نفت را استخراج کرده و مصرف کرده ایم. کشوری که در آن نفت را می فروشند و پول می گیرند و حقوق می دهند و از حقوق بگیران مالیات جمع می کنند.

تا وقتی نتوانیم بر تحریم ها فائق بیاییم وضع همین است. دوستان اقتصاددان همواره گفته اند که اگر در ایران کالای استراتژیک «نفت» از گردونه خارج شود، تفاوت بین بهترین دولت و بدترین دولت، فقط 20 درصد است. پس برای حل مشکل ما باید عزت مندانه مشکلمان را با دنیا حل کنیم. امروز غربی ها ما را گیر انداخته اند و خوب هم از وضع ما اطلاع دارند. (جزئیات بیشتر)

در پیشخوان انتخاباتی «خبرنامه دانشجویان ایران» بخوانید/ بخش دوم
شرط سعید جلیلی برای عدم حضور در انتخابات/ رونمایی از کاندیدای اصلاح‌طلبان/ جزییاتی از دیدار سیدحسن خمینی و رهبر انقلاب

جهانگیری و ظریف وارد گود انتخابات می‌شوند؟

اسماعیل دوستی عضو اسبق شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره حضور علی لاریجانی به عنوان نامزدی اصلاح طلب برای ریاست جمهوری گفت: نام وی هم مطرح است و خیلی از شخصیت‌های اصلاح طلب به او اقبال زیادی دارند.

دوستی بیان کرد: معتقدم که از نظر اجرایی و عملیاتی بودن و مسلط بودن به امور کشور و مسائل محتلف، آقای جهانگیری از همه این افراد قوی‌تر است.

عضو اسبق شورای شهر تهران با اشاره به احتمال ورود محمدجواد ظریف به عرصه انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم هم گفت: ظریف از ناحیه برخی از اصلاح طلبان مطرح است، اما معتقدم که احتمال ورود جهانگیری به انتخابات قوی‌تر است. (جزئیات بیشتر)

۹ کاندیدای اصلی اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ مشخص شد

منوچهر متکی، از چهره‌های ارشد اصولگرایان و وزیرامورخارجی دولت محمود احمدی‌نژاد، در در شبکه افق صداوسیما گفت: ۹ گزینه اصلی شورای وحدت اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری این‌ها هستند: باقر قالیباف، ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، حسین دهقان، علی نیکزاد، حسین قاضی‌زاده هاشمی، عزت‌الله ضرغامی و سعید محمد. (جزئیات بیشتر)

کمیته جهانگیری، ظریف و زنگنه برای انتخابات

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی درخصوص معرفی کاندیداهای حزب کارگزاران در انتخابات ریاست جمهوری با توجه به سازوکار معرفی کاندیدا در جبهه اصلاحات، گفت: گزینه‌های ما هنوز جدی هستند و امیدوار هستیم که ثبت‌نام کنند. ما به عنوان حزب از شخصیت‌های موردنظر خودمان برای ثبت‌نام دعوت خواهیم کرد و بعد آن‌ها را به جبهه اصلاحات معرفی می‌کنیم، به این علت که ممکن است ظرفیت بعضی‌شان این باشد که کاندیدای جبهه اصلاحات باشند. 

مرعشی در پاسخ به این سوال  خبرنگار ایلنا که «با توجه به عدم کاندیداتوری سید حسن خمینی، آیا لاریجانی شانسی برای جلب حمایت اصلاح‌طلبان خواهد داشت؟» گفت: اصلاح‌طلبان یک جبهه‌ دارای ظرفیت‌های فراوان انسانی هستند و پتانسیل بسیار بالایی دارند. در انتخابات پیش‌رو قرار نیست هیچ ائتلافی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو اتفاق بیفتد. قرار است اصلاح‌طلبان کاندیدای خودشان را داشته باشند و در میان افرادی که برای کاندیداتوری اسم برده می‌شوند یک الی سه نفر هستند که ممکن است کاندیدای اجماعی باشند. (جزئیات بیشتر)

رودست خوردن کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ در کلاب هاوس

عباس عبدی: در کلاب‌هاوس با یک اپلیکیشن (نرم افزار) صرفا صوتی طرف هستیم که در آن خبری از متن و عکس و ویدیو نیست. همه چیز زنده اتفاق می‌افتد و کاربر باید گفت‌وگوها را همزمان با انتشار گوش دهد. در چند روز گذشته تعدادی از فعالان سیاسی کشورمان در این فضا حضور یافتند و نظرشان را در رابطه با انتخابات پیش رو بیان کردند. 

عباس عبدی، فعال رسانه ای، گفتگوهای آزاد و نامحدود درباره مسائل مختلف را حسن کلاب هاوس دانست و گفت: اگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به کلاب هاوس بیایند با کارشناسان واقعی مواجه خواهند شد. بر خلاف تلویزیون که مجری‌ها با انواع محدودیت با نامزدهای انتخاباتی بحث می‌کنند در کلاب هاوس کارشناسان هر حوزه و مردم حضور دارند.

عبدی در مورد تاثیر احتمالی کلاب هاوس بر انتخابات، اظهار داشت: این انتخابات است که تعیین می کند کلاب هاوس روی آن چه اثری بگذارد. اگر مشارکت توجیه پذیر و رقبا جدی باشند، کلاب هاوس مشارکت را افزایش می دهد و تنور انتخابات را گرم می‌کند. در غیر این دو صورت اثر کاهنده روی مشارکت خواهد داشت. (جزئیات بیشتر)

بزرگترین مشکل اصلاح‌طلبان در انتخابات

روزنامه کیهان: صادق زیباکلام ضمن تحلیل در روزنامه آرمان با اشاره به منتفی شدن موضوع نامزدی سیدحسن خمینی نوشت: مسئله فوری و فوتی‌تر، نقش اصلاح‌طلبان و تأثیر کنار رفتن سید حسن خمینی در اردوگاه اصلاح‌طلبان است. می‌دانیم که اصلاح‌طلبان ظرف هفته‌های اخیر پس از عید، تلاش و تقلای بسیاری کردند که سید حسن آقا خمینی را به عنوان یک نامزد جدی برای اصلاح‌طلبان مطرح کنند. بگذریم که این کار از ابتدا اشتباه بود و اصلاح‌طلبانی که به دنبال مطرح کردن سیدحسن خمینی بودند، تصور می‌کردند که با آمدن ایشان موج، شور و گرمایی در تنور سرد انتخابات به وجود می‌آمد که این خیلی شاید دقیق نیست، چرا که مطرح کردن نامزد جدی و اصلی اصلاح‌طلبان، همان‌طور که شاهد بودیم، هیچ نشاط به وجود نیاورد و تردیدی نیست که اگر ایشان به فرض نامزد شده بودند، به عنوان نامزد اصلی اصلاح‌طلبان و حتی اگر فرض دوم را نیز اختیار کنیم که شورای نگهبان ایشان را تأیید می‌کرد، در حقیقت هیچ چیز برای اصلاح‌طلبان در انتخابات خرداد چندان عوض نمی‌شد. (جزئیات بیشتر)

سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء: اصلح هستم/ اگر آقای رئیسی به انتخابات ورود کنند به ایشان کمک می‌کنم

سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در سومین جلسه از سلسله جلسات میز انتخاباتی جمهور اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت:عملکرد دولت در این چند ساله مطلوب نبوده و آن شعار های اصلی انقلاب ( عدالت و ارزش های اصیل انقلاب) با این ها فاصله داشته است.

حضرت آقا در گام دوم تاکید دارند که فاصله زیادی بین باید ها و نباید هاست. ایشان در فرمایشات خود، انتقال نسل مدیریتی را راهکار دانسته اند و به نوعی از عملکرد های گذشته نارضایتی داشته اند. ایشان دنبال افرادی بودند که دغدغه مردم را داشته باشند تا اینکه به دنبال منفعت خود باشند.

وی افزود: امیر المومنین در نهج‌البلاغه عنوان می کنند که دولت ها زمانی به فروپاشی می رسند که چهار شرط داشته باشند که تقریبا در جمهوری اسلامی ایران دیده می شود. شایسته سالاری رعایت نمی‌شود و حزب بازی و سیاسی بازی جایگزین آن شده است.افراد شایسته کمتر در جایگاه درست هستند و افراد غیر شایسته مسئول شده اند. از طرفی به جای پرداختن به اصول، به فروع پرداخته ایم‌؛ مثل پرداختن به مسئله دوچرخه سواری زنان به جای مسائل خانواده یا رها شدن اقتصاد مقاومتی. به کرات این را بیان نمودند و دغدغه مشترک هم همین است و ما دنبال کار تحولی هستیم.از شیوه های قبلی باید فاصله بگیریم. این فقط با صداقت مسئولین قابل اجراست و ما دنبال ایجاد ظرفیت جدید برای انجام مطالبات هستیم. (جزئیات بیشتر)

کدخدایی: احزاب باید در انتخابات ۱۴۰۰ سهمیه روشن داشته باشند

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در دیدار جمعی از دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت و بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان به موضوع بازنگری قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در کشور ما ارتباط احزاب با فرد کاندیدا به نحوی است که اگر آن فرد مورد حمایت حزبی، صاحب کرسی و دارای مسئولیتی شود و احیاناً از عهده مسئولیتش به خوبی برنیاید، آن حزب به هیچ عنوان پاسخگو نیست؛ لذا احزاب باید در انتخابات سهمیه روشن داشته باشند و پس از انتخابات ۱۴۰۰ هم نسبت به عملکرد نمایندگان حزبی خود پاسخگو و مسئولیت‌پذیر باشند.

وی به مشارکت در انتخابات اشاره کرد و گفت: اینکه گفته می‌شود شورای نگهبان نقش بسزایی در عدم مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ دارد، باید گفت که اصلاً به این نحو نیست؛ چرا که طبق نظرسنجی مراکز معتبر، نقش شورا بسیار کم و زیر یک درصد اعلام شده است؛ در حالی که مسائل و مشکلات اقتصادی و معیشتی نقش بیشتری در عدم مشارکت مردم در انتخابات داشته است. (جزئیات بیشتر)

رستم قاسمی به لیست کاندیداهای اصلی اصولگرایان اضافه شد

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت با ارائه توضیحی در خصوص اسامی ۱۰ نامزد انتخابات ریاست جمهوری که آیت الله موحدی کرمانی رئیس جامعه روحانیت مبارز برای آنها نامه نوشت اظهار داشت: شب گذشته در برنامه جهان آرا در شبکه افق سیمای جمهوری اسلامی ابتدا نام ۹ نفر را به عنوان کسانی که به آنها نامه نوشته شده است بیان کردم و سپس نام آقای رستم قاسمی نیز به عنوان نفر دهم اضافه شد اما رسانه‌ها فقط نام ۹ نفر را منتشر کرده اند بدین وسیله لازم است اسامی ده گانه با ذکر نام آقای قاسمی  تصحیح شود. (جزئیات بیشتر)

ضرغامی به وحدت اصولگرایان دست رد زد!

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان شب گذشته در گفت‌وگویی از نامه‌نگاری آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی رییس جامعه روحانیت مبارز کشور به ۱۰ نامزد اصولگرا از جمله عزت الله ضرغامی، برای ارائه برنامه خبر داده بود.

متکی نام این افراد را محمد باقر قالیباف، ابراهیم رییسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، حسین دهقان، علی نیکزاد، حسین قاضی‌زاده هاشمی، عزت‌الله ضرغامی، سعید محمد و رستم قاسمی اعلام کرد و از آنها خواست که برنامه و افراد کلیدی کابینه خود را به شورای وحدت اصولگرایان ارائه کنند. (جزئیات بیشتر)

ماجرای تماس تلفنی سید محمد خاتمی با عارف

یک منبع نزدیک به سید محمد خاتمی، درباره خبر دیدار رئیس دولت اصلاحات با محمدرضا عارف در خصوص انتخابات سال ۱۴۰۰ و منع کاندیداتوری رئیس فراکسیون امید مجلس دهم از سوی وی گفت: خیر؛ چنین چیزی صحت ندارد آقای خاتمی به هیچ وجه تا این لحظه قصد ورود،  ساماندهی و پیشتازی برای صحنه انتخابات را ندارد. (جزئیات بیشتر)

رهبر انقلاب ابراهیم رئیسی را از حضور در انتخابات نهی کرده‌اند؟

مهدی چمران: درباره این مطلب که برخی موضوع نهی رهبری درباره جناب رئیسی را مطرح کرده‌اند باید بگویم می‌دانم که چنین نهی‌ای از سوی رهبری نبوده است.

اگر آقای رئیسی در انتخابات حضور یابد قاعدتا امکان شکل‌گیری اجماع حداکثری وجود دارد و اگر رئیسی یا قالیباف بیایند، روی این دونفر اجماع بیشتری شکل خواهد گرفت. (جزئیات بیشتر)

واعظی: قصد کاندیداتوری در انتخابات ندارم

محمود واعظی، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با اشاره به دستور جلسه اخیر حزب اعتدال و توسعه گفت: موضوعی که در جلسه اخیر حزب مورد تاکید قرار گرفت این بود که باید حتماً برای مشارکت بالا در انتخابات تلاش کنیم و مردم باید در این خصوص تشویق شوند تا انتخابات پیش رو انتخاباتی باشد که بتواند مسائل مردم را حل کند و توطئه خارجی را خنثی کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا حزب اعتدال و توسعه در جلسات خود در خصوص داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به مصادیق ورود کرده است؟ خاطر نشان کرد: هنوز به موضوع بررسی مصادیق ورود نکرده‌ایم و درحال بررسی هستیم.

رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین درباره گمانه‌زنی‌هایی که از سوی برخی رسانه‌ها درباره حمایت رئیس جمهوری و دفتر وی از برخی کاندیداها از جمله علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری مطرح می‌شود، گفت: تا کنون نه شخص آقای رئیس جمهوری و نه دفتر ایشان به دلیل گرفتاری‌ها و مشکلات متعدد اصلاً جلسه و برنامه‌ای درباره انتخابات نداشتند و اظهار نظری توسط آقای روحانی و اعضای دفتر ایشان در این زمینه در جایی مطرح نشده است. (جزئیات بیشتر)

نظر شما