شناسهٔ خبر: 46755632 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مقام آمریکایی: واشنگتن و تهران در گفت‌و‌گوهای وین هدفی مشترک تعیین کرده‌اند

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات وین می‌گوید که واشنگتن و تهران هدفی مشترک تعیین کرده‌اند و آن پایبندی متقابل به برنامه جامع اقدام مشترک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، شامگاه امروز (دوشنبه)، در گفت‌و‌گو با شبکه آمریکایی «الحره» خبر داد که گفت‌و‌گوها در وین ادامه دارد و آمریکا و ایران یک هدف مشترک تعیین کرده‌اند و آن پایبندی متقابل به طرح جامع اقدام مشترک بوده است.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، در این خصوص گفت: «ما به‌صورت سازنده برای تحقق این هدف وارد یک روند دیپلماتیک شده‌ایم».

وی در ادامه افزود که طی دو هفته گذشته، «هیأت آمریکایی به ریاست رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در حال یافتن رویکردهای ملموسی برداشتن گام‌هایی است که ایران و آمریکا باید برای بازگشت به پایبندی مشترک آن را انجام دهند».

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: «بحث‌ و گفت‌و‌گوهای پی‌در‌پی، فراگیر و حساب‌شده هستند اگرچه [این بحث‌ها] به صورت مستقیم نیست. ما با هیأت‌های حاضر تبادل نظر داشتیم. کارشکنی صورت نگرفته است؛ اما پیش‌بینی نداشتیم که این روند آسان یا سریع باشد».

این مقام آمریکا پیش‌بینی کرد «که هیأت‌ها این هفته برای انجام رایزنی به کشورهایشان بازگردند»؛ با این حال، او به زمان بازگشت اشاره‌ای نکرد.

 رایزنی‌های هیأت‌های مذاکره‌ کننده ایران و گروه ۱+۴ در وین امروز (یکشنبه) نیز در فرمت‌ها و سطوح مختلف ادامه می‌یابد. همچنین کارگروه‌های کارشناسی به بحث و گفت‌وگو در خصوص دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای ادامه می‌دهند.

 نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر روز شنبه هفته جاری در سطح معاونان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در گرندهتل وین برگزار شد.حاضران در این نشست به بررسی روند گفت‌وگوها در روزهای گذشته پرداخته و گزارش گروه‌های کارشناسی در خصوص حوزه‌های تحریم و هسته‌ای را دریافت کردند.

در این نشست مقرر شد گفت‌وگوهای دو و چندجانبه و همچنین رایزنی‌های فنی در روزهای آینده ادامه یابد و در صورت نیاز کمیسیون مشترک بار دیگر تشکیل جلسه دهد.

اتحادیه اروپا نیز، امشب، ضمن اعلام اینکه مذاکرات فردا (سه‌شنبه) ادامه خواهد یافت، گفت که  شرکت کنندگان در این مذاکرات از پیشرفت در زمینه بازگشت احتمالی آمریکا و ایران و انطباق کامل به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خبر داده‌اند.

انتهای پیام/.

نظر شما