شناسهٔ خبر: 46755174 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بلینکن:

اقدامات دولت اوگاندا سیر نزولی برای دموکراسی کشور و احترام به حقوق بشر است

وزیر امور خارجه آمریکا عنوان کرد: اقدامات دولت اوگاندا طی روند انتخابات اخیر، دموکراسی و احترام به حقوق بشر را تضعیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، آنتونی بلینکن روز دوشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: اقدامات دولت اوگاندا طی روند انتخابات اخیر، دموکراسی و احترام به حقوق بشر را تضعیف کرد.

وی افزود: امروز من محدودیت‌های روادیدی را برای کسانی اعلام کردم که احتمال می‌رود در تضعیف روند دموکراتیک در اوگاندا از جمله در انتخابات عمومی ۱۴ ژانویه و دوره مبارزات انتخاباتی قبل از آن، مسئول باشند یا مشارکت داشته باشند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: اقدامات دولت اوگاندا یک سیر نزولی برای دموکراسی کشور و احترام به حقوق بشر است که توسط قانون اساسی اوگاندا شناخته و محافظت می‌شود. نامزدهای مخالف معمولاً بدون هیچ گونه اتهامی مورد آزار و اذیت، دستگیری و بازداشت قرار می‌گرفتند.

بلینکن اضافه کرد: نیروهای امنیتی اوگاندا مسئول کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از ناظران بی‌گناه و طرفداران مخالف و همچنین خشونت علیه روزنامه‌نگاران بودند که در پیش، در طی و بعد از انتخابات رخ داده است.

وی اظهار کرد: سازمان‌های مدنی و فعالانی که برای حمایت از نهادهای انتخاباتی و روندهای شفاف انتخاباتی تلاش می‌کنند، با آزار و اذیت، ارعاب، دستگیری، اخراج و اتهامات جعلی و محرومیت از دسترسی به حساب بانکی هدف قرار گرفته‌اند.

وزیر خارجه آمریکا یادآور شد: دولت، اعتبارهای محدودی را برای ناظران انتخابات بین‌المللی، محلی و جامعه مدنی ایجاد کرد، اما کسانی که قادر به مشاهده روند کار بوده‌اند، بی‌نظمی‌های گسترده‌ای را قبل، حین و بعد از انتخابات مشاهده کرده‌اند که اعتبار آن را تضعیف کرده است.

بلینکن تاکید کرد: این روند انتخاباتی، نه آزاد و نه عادلانه بود. با این وجود، ما همچنان از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از خشونت چشم پوشی کنند و به آزادی بیان، اجتماع و تظاهرات احترام بگذارند.

وی گفت: دولت اوگاندا باید به طور چشمگیری سوابق خود را بهبود بخشد و مسئولان نقص انتخابات، خشونت و ارعاب را پاسخگو سازد. دولت ایالات متحده به ارزیابی اقدامات اضافی علیه افراد همدست در تضعیف دموکراسی و حقوق بشر در اوگاندا و همچنین اعضای خانواده نزدیک آنها ادامه خواهد داد.

 

بیشتر بخوانید:

نظر شما