شناسهٔ خبر: 46753030 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

یادداشت مشاور وزیر کشور درباره مذاکرات وین

مشاور وزیر کشور در یادداشتی با اشاره به مذاکرات وین عنوان کرد : در نظام بین الملل نمی توان بدون تعاملات مثبت و مطمئن منطقه ای و بین المللی به رونق متوازن اقتصادی در کشور دست یافت.

صاحب‌خبر -

ایسنا: مشاور وزیر کشور در یادداشتی با اشاره به مذاکرات وین عنوان کرد : در نظام بین الملل نمی توان بدون تعاملات مثبت و مطمئن منطقه ای و بین المللی به رونق متوازن اقتصادی در کشور دست یافت.

در یادداشت جمعه ای آمده است: مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با شش کشور قدرتمند جهانی در وین می تواند آغازگر افق نوینی در تعاملات منطقه ای و بین المللی ایران و حتی تحولات منطقه ای باشد. آنچه مسلم است رویکرد ظاهری این مذاکرات تلاش موکد و مستمر بر رفع کامل تحریم های ظالمانه ایالات متحده آمریکا و بازگشت ایران به تعهدات برجامی خود است اما در واقع رویدادهای ضمنی در جریان این مذاکرات دخیل است.

این مذاکرات در شرایطی در حال انجام است که آمریکا نسبت به خروجش از برجام نادم و پشیمان بوده و سیاست فشار حداکثری خود در برابر مقاومت حداکثری ملت ایران را شکست خورده می داند، ایران نیز به واسطه تحریم های تحمیلی در وضعیت فشار اقتصادی قرار دارد و لذا به دنبال توافقی برای رفع عزتمندانه تحریمها بر مبنای برجام است.

اما نکته مهم آنکه ایران به خوبی می داند که بازگشت آمریکا به برجام به معنای ایجاد حق مجدد برای کشوری است که یکبار عدم تعهد خود به مفاد برجام را به اثبات رسانده است و این کشور در سایه برجام می تواند از مزایایی مانند مکانیزم_ماشه یا اسنپ بک برخوردار شود و با همین امتیاز به ماشه چکانی های بی مسئولانه و قلدرانه بپردازد، لذا ایران مدبرانه به دنبال تضمین لازم نسبت به راستی آزمایی ندامت ایالات متحده است.

ازسوی دیگر اجرایی شدن توافق راهبردی ایران و چین و سایر توافقات مشابه مستلزم برعهده گرفتن نقش مهمتری از سوی ایران در منطقه در چارچوب تعاملات و همکاری های منطقه ای است و برجام می تواند بستر ساز رفع نگرانی های متقابل میان ایران و سایر کشورها و همچنین الگویی برای ارتقای امنیت و ثبات به ویژه در سرمایه گذاری های بین المللی در ایران و منطقه باشد.

با عنایت به ماهیت نظر مقام معظم رهبری مبنی بر اطمینان از رفع تحریمها می توان به وضوح دریافت که رونق_اقتصادی در کشور از منویات راهبردی نظام در پیگیری مذاکرات در وین است و چنانچه این سیاست راهبردی مبنای مذاکرات واقع شود می توان با زبان مشترک هزینه و فایده در این دوره از مذاکرات به #برجّام ایمن و باثبات امیدوار بود. باید تاکید کرد در نظام بین الملل نمی توان بدون تعاملات مثبت و مطمئن منطقه ای و بین المللی به رونق متوازن اقتصادی در کشور دست یافت.

برچسب‌ها:

نظر شما