شناسهٔ خبر: 46752329 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

روحانی:

هیچ دولتی قادر نخواهد بود بدون حضور مردم مشکلات را حل کند

رئیس جمهور گفت: اینکه فکر کنیم دولت، هر دولتی در هر جامعه‌ای حتی جوامع پیشرفته قادر است همه مشکلات و گره‌ها را باز کند و شرایط و محیط مناسب را برای زندگی انسان‌ها فراهم کند، اینچنین نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، عصر امروز (دوشنبه ۳۰ فروردین) در دیدار جمعی از خیرین کشور گفت: در جامعه‌ای که ما زندگی می‌کنیم، هم محیط ما نیازمند به کمک هست هم انسان‌ها نیازمند به کمک. نیازمندی‌ها متفاوت است، برخی کمک بیشتری نیاز دارند، برخی کم‌تر. امّا در عین حال بدون اینکه خود مردم در صحنه مشکلات حضور فعال پیدا کنند، حتماً مسائل کشور حل و فصل نخواهد شد.

وی ادامه داد: اینکه فکر کنیم دولت، هر دولتی در هر جامعه‌ای حتی جوامع پیشرفته قادر است همه مشکلات و گره‌ها را باز کند و شرایط و محیط مناسب را برای زندگی انسان‌ها فراهم کند، اینچنین نیست. بدون حضور مردم امکان‌پذیر نیست. چه ما که مسلمان هستیم و اعتقاد به خدا و روز قیامت داریم و تأکیداتی که در زندگی پیامبران بویژه پیامبر اسلام نسبت به دستگیری دیگران شده و چه جامعه‌ای که جامعه ایرانی است و دارای یک تمدن کهن و بزرگی است.

روحانی تصریح کرد: اگر بخواهیم کشور و نظام‌مان را حفظ کنیم و مردم را در مسیر سعادت و تعالی قرار دهیم بدون کمک یکدیگر امکان‌پذیر نیست.

رییس جمهور با اشاره به نقش احزاب سیاسی در ارتقای مردم‌سالاری در جامعه خاطرنشان کرد: احزاب در مسیرآگاه سازی بیشتر مردم، در مسیر دموکراسی جامعه و آشنا کردن مردم به اهداف مهم کشور رسالت‌ها و وظایفی دارند، اما کار سیاسی احزاب که جای خودش بسیار مهم است، نباید با فعالیت خیران و سمن‌ها و آن‌هایی که کاری ماورای حزب و گروه و جناح و مسائل سیاسی انجام می‌دهند، آمیخته شود.

روحانی با بیان اینکه در مسائل سیاسی رقابت وجود دارد و فعالیت حزبی بدون رقابت امکانپذیر نیست، خاطرنشان کرد: احزاب هر چند همه ممکن است قصد خیر داشته باشند، اما برای تصاحب قدرت فعالیت می‌کنند، اما بحث سمن‌ها و خیران، شرایط متفاوت است و رقابت‌ها طوری نیست که یکی بخواهد آن یکی را از صحنه بیرون کند و قدرت در اختیار او باشد.

وی تصریح کرد: در موضوع سمن ها، هر چقدر تعداد سمن‌ها و خیران بیشتر باشد به نفع جامعه است و اگر تعداد کنونی آن‌ها که چندهزارتاست، به چند ده هزار هم برسد ما ضرر نمی‌کنیم. در عین حال وجود هماهنگی بین سمن‌ها ضروری است، زیرا گاهی وقت‌ها جایی تکرار نیاز نیست و گاهی تکرار بیشتر نیاز است.

رییس جمهوری ادامه داد: بسیار ارزشمند است که ما بتوانیم در سامانه‌هایی، همه سمن‌ها را جمع کنیم و آن‌ها از همدیگر باخبر باشند و بدانند که دیگران چه کار می‌کنند و همدیگر را در کار خیر یاری و فعالیت‌ها را هماهنگ کنند.

روحانی با تاکید بر حضور جوانان در سمن‌ها افزود: در این کار خیر جمعی، حضور جوانان بسیار مهم است و نسل جوان پرانگیزه و پرنشاط ما لازم است حضور پررنگ‌تری داشته باشند. جوان‌های ما غیر از تحصیل و کار و اشتغال، اوقات فراغتشان را صرف کار‌های خیر کنند تا این مسیر بتواند با قدرت ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند کار خیر مربوط به سنین بازنشستگی و زمانی است که باید به فکر قبر و قیامت و آخرت بود، خاطرنشان کرد: انجام کار خیر و جامعه را در مسیر تعالی قرار دادن، رسالت و وظیفه انسانی و دینی همه ماست. در طول دولت یازدهم و دوازدهم تلاش ما این بود که سمن‌ها را تقویت کنیم و راه را برای فعالیت بیشتر آن‌ها باز کنیم.

رییس جمهور خواستار رفع مشکلات سمن‌ها و خیران شد و گفت: آمار و ارقام و تعداد، حکایت از این دارد که موفقیت‌هایی در این مسیر وجود داشته و تعداد به ما نشان می‌دهد که هم در بخش کار خیر و هم در بحث بهزیستی، کمک به افرادی که نیازمند توانمندسازی از لحاظ جسمی، ذهنی و خانوادگی هستند، فعالیت‌های خوبی در سطح کشور در حال انجام است.

روحانی با بیان اینکه تعداد سمن‌ها خیلی بیشتر شده و از چهار و ۳۰۰ سمن به ۹ هزار و ۸۰۰ سمن و تشکل رسیده، تصریح کرد: فعالیت‌های سمن هم افزایش چشمگیری داشته و سیاست ما هم این بود که تا جایی که می‌توانیم کار را به خود خیران واگذار کنیم.

وی اضافه کرد: من از همان آغاز در خود بهزیستی عنوان کرده‌ام که هر جایی که امکان بوده در اختیار خیرین و سمن‌ها قرار بدهیم چرا که آن‌ها بهتر می‌توانند کار را انجام دهند. اگر شیرخوارگاهی در اختیار دولت و یا در اختیار مردم است، مردم بهتر می‌توانند در آن بخش کمک کنند یک بخشی از معلولین در اختیار دولت و یا در اختیار خیرین است، آن‌ها بیشتر می‌توانند تلاش کنند.

روحانی عنوان کرد: کار سمن، کار داوطلبانه است، اما کار دولت کاری است که بر مبنای مقررات، وظیفه، حقوق و ساعت کار است. وقتی می‌گویم دولت یعنی‌آغاز کار ۸ صبح و تعطیلی ۴ بعد از ظهر، یعنی یک زمان و شرایط خاص برای فعالیت. اما وقتی می‌گوییم مردم، سمن یا تشکل‌های خیریه دیگر ساعت نمی‌شناسد، ۷ صبح، ۶ صبح، ۵ صبح، یا ساعت ۱۰ یا ۱۲ شب و ساعت نمی‌شناسد چرا که داوطلب هم هست و وقت باز دارد، خودش آمده و علاقه‌مند است. یعنی آمده که به جامعه نشاط بدهد، اما خود او هم نشاط پیدا می‌کند.

رییس جمهوری گفت: شما وقتی به کسی کمک می‌کنید و می‌بینید حال وی و زندگی وی بهتر شد، اول خودتان لذت می‌برید و این بهترین لذت معنوی است، خداوند ما را اینگونه خلق کرده است و از ما اینگونه خواسته است. یعنی خداوند از مردم می‌خواهد و در این رابطه‌ای که بین خالق و مخلوق وجود دارد، می‌گوید مغفرت و رحمت و پاداش خداوند جلوی روی شماست، و به سمت بهشتی که پهنای آن همه زمین و آسمان است، بشتابید.

وی با اشاره به توصیف متقین اظهار کرد: خود روزه ماه رمضان هم برای همین تقواست، می‌گوید کسانی که کار نیک انجام دادند، دستگیر دیگران بودند و مردم را یاری کردند، در تمام حالات جزو برنامه آنهاست و هم در روز خوشحالی و غم و هم در روز سختی و رفاه، همیشه این کار را انجام می‌دهند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: آن روزی که حال و وضع فردی خوب و خوشحال است، بخشی از وقت خود را برای جامعه و نیازمندی‌های جامعه قرار می‌دهد و وقتی هم که غم و مشکلات و سختی دارد، باز هم دیگران را فراموش نمی‌کند و دیگران را یاری می‌کند؛ بنابراین اساس این است که کار خیر و کار خیر جمعی به عنوان وظیفه، نیاز و نشاط برای خودمان و برای جامعه ضروری است.

روحانی با بیان اینکه در کنار آگاهی‌بخشی و توانمند ساختن جامعه، ما باید مردم و نسل جوان و جامعه را آگاه کنیم، اظهار کرد: بخشی از آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی که داریم در اثر ناآگاهی است. اگر همه ویژگی‌ها و قسمت‌های مسئله برای نسل ما و جامعه ما تبیین و روشن شود، گاهی اوقات با فهم و درک درست مسئله حل می‌شود.

ادامه دارد...

نظر شما