شناسهٔ خبر: 46745589 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سازمان جهانی بهداشت: گونه جدید ویروس کرونا در هند به‌علت «جهش مضاعف»، مسری‌تر است

سرپرست فنی سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با کرونا می‌گوید: جهش مضاعف جدید در ویروس SARS-CoV-2 که در هند پدیدار شد، می‌تواند «افزایش انتقال» یا حتی «کاهش خنثی سازی» را ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از سی‌جی‌تی‌ان، ماریا ون کرخوو، اپیدمیولوژیست و مدیر فنی سازمان جهانی بهداشت در همه‌گیری کووید ۱۹ گفت:  جهش مضاعف جدید در ویروس SARS-CoV-2 که در هند پدیدار شد، می‌تواند «افزایش انتقال» یا حتی «کاهش خنثی سازی» را ایجاد کند.

براساس کنسرسیوم مطالعه ژنوم SARS-CoV-۲ (INSACOG)، این نوع که به B.۱.۶۱۷ معروف است، اولین بار در هند در ۷ دسامبر سال ۲۰۲۰( آذر) ظاهر شد. ماریا ون کرخوو در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این  نوع دو جهش خاص - E۴۸۴Q و L۴۵۲R - دارد که در انواع واگیردارتر در سراسر جهان شناسایی شده است.

جهش «E484» در نمونه‌ای که برای اولین بار در آفریقای جنوبی و برزیل شناسایی شد وجود داشت و جهش «L452R» در ایالات متحده و اروپا مشاهده شده است، اما نوع جدید هر دو را حمل می‌کند، چیزی که در انواع  گونه‌های دیگر دیده نشده است.

سرپرست فنی کووید ۱۹ برای سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: داشتن دو مورد از این جهش‌ها که در انواع دیگر در سراسر جهان دیده شده‌اند نگران کننده است، زیرا یک شباهت در این جهش‌ها وجود دارد که باعث افزایش انتقال می‌شود و برخی از این جهش‌ها همچنین منجر به کاهش خنثی سازی می‌شوند ، که ممکن است بر اقدامات کنترل همه‌گیری مانند واکسن تأثیر منفی بگذارند.

این مقام همچنین خاطر نشان کرد که این سویه در حال گسترش به سایر کشورهاست و در سراسر آسیا و آمریکای شمالی گزارش شده است.

با این حال، نمونه‌ای که برای اولین بار در هند کشف شد، هنوز توسط WHO به عنوان «variant of interest» در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که تاکنون دلیل بیشتری برای اقدامات بهداشت عمومی نیست.

اخیراً وزارت بهداشت هند نیز بیانیه‌ای رسمی صادر کرد و گفت این نوع می‌تواند میزان عفونت را افزایش دهد.

انتهای پیام/

نظر شما