شناسهٔ خبر: 46744183 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آشفته بازار قیمت زولبیا در سایه ضعف نظارت‌ها؛ یک کیلو زولبیا در بازار کرمان چند؟

گروه استان‌ها- گرانی و آشفتگی بازار به زولبیا و سفره‌های افطار مردم کرمان رسیده و کرمان‌ها ضعف نظارت را دلیل اصلی این گرانی روزافزون می‌دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان ، از ماه رمضان هنوز یک هفته هم نگذشته با این وجود شاهد قیمت‌های افسار گسیخته در سایه ضعف نظارت‌ها در سطح بازار هستیم و به نظر می‌رسد امسال این گرانی است که مهمان سفره‌های افطار مردم کرمان و سفره روزه‌دارانش به مدد گرانی‌های روز افزون روز به روز کوچکتر و کوچکتر می‌شود.

در حالی که در سال‌های گذشته از چند روز قبل از ماه رمضان پشت شیشه تمام شیرینی فروشی‌ها قیمت زولبیا و بامیه دیده می‌شد، بازار ماه مبارک رمضان امسال تفاوت‌هایی با سال‌های قبل دارد و با وجودی که چند روزی است وارد این ماه مبارک شدیم آشفته بازاری را در بازار این شیرینی ویژه ماه مبارک رمضان شاهد هستیم و هنوز کسی به درستی نمی‌داند یک کیلو زولبیا در کرمان چند است؟

به گزارش تسنیم، 24 فروردین ماه بود که قیمت هر کیلو زولبیا در کرمان از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت 27000 تومان، قیمت مخلوط 28000 تومان و قیمت هر کیلو بامیه 29000 تومان اعلام شد؛ دو روزی از این قیمت‌گذاری نگذشته بود که حسینی معیلی رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی کرمان قیمت اولیه اعلام شده از طرف سازمان صمت را اشتباه محاسباتی اعلام کرد و گفت: نرخ نهایی زولبیا در کرمان کیلویی 30 هزار تومان، مخلوط 31 هزار تومان و بامیه تنها 32 هزار تومان است.

با این وجود قیمت‌ها در بازار چیز دیگری را نشان می‌دهد؛ کافی است برای خرید زولبیا سری به بازار کرمان بزنید‌؛ قیمت‌ها از حدود 30 هزار تومان آغاز شده و در بعضی شیرینی‌فروشی‌ها تا 48 هزار تومان هم می‌رسد و به نظر می‌رسد با وجودی که نرخ مصوب زولبیا و بامیه توسط سازمان صمت اطلاع رسانی و به همه مراکز فروش ابلاغ شده است برخی قنادی‌ها در این آشفته بازار، خود مرکز تعیین قیمت شده‌اند و به هر نرخی که بخواهند زولبیا و بامیه را عرضه می‌کنند.

وقتی به سراغ این واحدهای صنفی و فروشندگان می‌رویم از قیمت اعلامی سازمان صنعت، معدن و تجارت اظهار بی‌اطلاعی کرده و عنوان می‌کنند که قیمتی به آن‌ها ابلاغ نشده است.

از سوی دیگر بیان می‌کنند که قیمت زولبیا و بامیه در کرمان پایین و ارزان ترین قیمت زولبیا در کشور در استان کرمان است و با توجه به افزایش قیمت بالای مواد اولیه در بازار، فروش با این نرخ برای آنها مقرون به صرفه نیست.

یکی از قنادان کرمانی گفت: امسال با توجه به افزایش قیمت‌ها تعداد زیادی از مردم نمی‌توانند زولبیا و بامیه را خریداری کنند و برای همین بازار فروش ما به اندازه زیادی کاهش داشته و به همین دلیل ما هم ما تولید زیادی نداریم.

در این میان مردم هم دلیل این آشفته بازار قیمت ها را ضعف نظارت متولیان می‌دانند. یکی از همشهریان کرمانی با بیان اینکه زولبیا تا قیمت 48 هزار تومان هم در بازار کرمان به فروش می‌رسد گفت: به یکی از شیرینی فروشی‌های معروف کرمان مراجعه کردم و قیمت زولبیا و بامیه را خیلی گرانتر از قیمت مصوب به فروش می‌رساند در حالیکه هیچ ویژگی خاصی هم نداشت.

یکی دیگر از همشهریان کرمانی با بیان اینکه نرخ‌ زولبیا و بامیه در بازار کرمان خیلی متفاوت است اظهار داشت: مسئولان می‌گویند هر جا که با افزایش قیمتی مواجه شدیم با 124 تماس بگیریم؛ این طور باید کار و زندگی خود را تعطیل کنیم و هر روز به دنبال درگیری با مغازه‌داران و شکایت باشیم. پس نظارت مسئولان کجاست؟

محمدرضا قوام معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه تعیین نرخ زولبیا در شهر کرمان با برگزاری چند جلسه کارشناسی توسط سازمان صمت و اتحادیه صنف قناد بررسی و قیمت‌گذاری انجام شد و بر روی این قیمت توافق کردیم اظهار داشت: بعد از چند روز قیمت اعلام شده از سوی بعضی از اعضای صنف قناد مورد اعتراض قرار گرفت و مجدداً بررسی مجدد قیمت‌ها انجام و بر روی قیمت 30 هزار تومان برای زولبیا، 31 هزار تومان برای مخلوط و 32 هزار تومان برای بامیه توافق شد.

وی با بیان اینکه قیمت تعیین شده برای کرمان، قیمت مناسبی برای عرضه است و بهترین قیمتی است که در کارشناسی به عمل بر روی آن توافق شد افزود: خود اعضای اتحادیه صنف قناد نیز با این قیمت موافق بودند.

معاون بازرگانی صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه در این قیمت‌گذاری هم مردم در نظر گرفته شدند و هم واحدهای عرضه کننده گفت: البته نگاهی هم به قیمت سایر استان‌ها داشتیم.

وی با بیان اینکه این قیمت برای فروشندگان مقرون به صرفه است ادامه داد: قیمت زولبیا به دلیل نوع مواد مصرفی و نوع پخت آن در استان‌های مختلف متفاوت است و به همین دلیل قیمت برخی از استان‌ها از استان کرمان بیشتر است.

یوسف جعفری رئیس اتاق اصناف استان کرمان نیز در ارتباط با تعیین نرخ زولبیا و بامیه در کرمان اظهار داشت: نظارت بر قیمت‌ها توسط بازرسان سازمان صمت، تعزیرات و اتاق اصناف در حال انجام است و در صورت مشاهده تخلف با متخلفین برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت زولبیا و بامیه در کرمان کارشناسی شده است گفت: بر روی قیمت قبلی زولبیا در کرمان اعتراضاتی وجود داشت و از سوی دیگر مقرر شده بود مواد اولیه هم به تولیدکنندگان داده شود که نشد.

رئیس اتاق اصناف استان کرمان با اشاره به اینکه جلسه فوق العاده با حضور نمایندگان صنف برگزار شده و قیمت 30 هزار تومان برای زولبیا، 31 هزار تومان برای مخلوط و 32 هزار تومان برای بامیه توافق شد بیان کرد: قیمت زولبیا درجه یک در تهران 48 و درجه دو 38 هزار تومان است و در دیگر استان‌ها هم این قیمت گرفته شده و کف قیمت 36 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه نوع دیگری از زولبیا وجود دارد که به دلیل مواد اولیه متفاوت آن گرانتر است و این قیمت برای زولبیای آردی است گفت: واحد صنفی مشروط به اینکه هر دو نوع زولبیا را داشته باشد می‌توانند زولبیای ماست و نشاسته را هم عرضه کنند، نه اینکه مجبور به خرید نوع گران زولبیا شوند.

انتهای پیام/511/ت

 

نظر شما