شناسهٔ خبر: 46737496 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

همه چیز از کودتای شبانه در فوتبال اروپا| پول، تاریخ را برباد داد؛ سوپرلیگ چیست؟

جماران

در صورت برگزاری سوپرلیگ اروپا، فوتبال قاره دگرگونی تاریخی را تجربه خواهد کرد و می‌تواند آینده این رشته را تحت تاثیر قرار بدهد.

صاحب‌خبر -
 با صدور یک بیانیه رسمی از سوی باشگاه رئال مادرید سوپرلیگ اروپا رسما از تابستان سال جاری فعالیت خود را آغاز می‌کند. ۱۲ باشگاه به عنوان موسس سوپرلیگ جدید اروپایی معرفی شدند که در واقع مقابل لیگ قهرمانانی که زیر نظر یوفا برگزار می‌شود، قرار می‌گیرند.

فلورنتینو پرز رئیس باشگاه رئال مادرید، رئیس سوپرلیگ خواهد بود و مالک منچستریونایتد یعنی جو گلیزر هم نایب رئیس.

تیم‌های موسس سوپرلیگ اروپا مبلغ عظیم  ۳.۵ میلیارد دلار را صرفا برای حمایت از برنامه‌های زیرساختی این تورنمنت دریافت می‌کنند.

هر تیمی که دعوتنامه حضور در این رقابت‌ها با بپذیرد، برای حمایت از آن ۴۲۵ میلیون یورو به صورت اضطراری به حسابش واریز می‌شود.

سایت رسمی این رقابت ها نیز به نشانی  TheSuperLeague.com راه اندازی شد.

شعار سوپرلیگ اروپا

"بهترین باشگاه ها ... بهترین بازیکنان: هر هفته"

واکنش فیفا

فیفا نیز تهدید کرده است که به بازیکنان این تیم ها اجازه حضور در جام جهانی و تورنمنت های بین المللی را نمی دهد:« یوفا، اتحادیه فوتبال انگلیس و لیگ برتر، فدراسیون فوتبال اسپانیا و لالیگا،  فدراسیون فوتبال ایتالیا و سری A با خبر شده اند که ممکن است چند باشگاه انگلیسی، اسپانیایی و ایتالیایی قصد حضور در یک رقابت که به اصطلاح سوپر لیگ اروپایی نامگذاری شده، را داشته باشند. اگر این اتفاق رخ دهد می خواهیم یک بار دیگر تکرار کنیم که ما، یوفا، اتحادیه فوتبال انگلیس، لیگ برتر، سری A، فدراسیون فوتبال اسپانیا و ایتالیا و حتی فیفا و تمام انجمن های زیر مجموعه ما برای متوقف کردن این ایده متحد خواهیم شد. این پروژه بدبینانه طرحی است که بر اساس منافع شخصی چند باشگاه در زمانی بنا نهاده شده که ما بیش از هر موقعی به همبستگی احتیاج داریم. ما برای جلوگیری از این اتفاق تمام تدابیر موجود در همه سطوح اعم از قضایی و ورزشی را در نظر خواهیم گرفت. فوتبال مبتنی بر مسابقات آزادانه و شایستگی های ورزشی است. راه دیگری وجود ندارد.»

تیم های حاضر در سوپرلیگ اروپا

رئال مادرید، منچستریونایتد، آرسنال، چلسی، تاتنهام، منچسترسیتی، لیورپول، بارسلونا، اتلتیکو مادرید، اینترمیلان، آث میلان و یوونتوس باشگاه های موسس سوپرلیگ اروپا هستند.

سه باشگاه اسپانیایی، شش باشگاه انگلیسی و سه باشگاه ایتالیایی که به این جمع سه باشگاه دیگر نیز اضافه می شوند.

بایرن‌ مونیخ ، لایپزیش و پورتو سه باشگاه دیگری هستند که به سوپرلیگ می پیوندند.

گفته می شود تیم هایی که به سوپر لیگ اروپا پیوستند توسط اتحادیه اروپا تحریم می شوند و بازیکنی به آن ها فروخته نمی شود.

بیانیه آغاز سوپرلیگ فوتبال اروپا

باشگاه های موسس سوپرلیگ با یوفا و فیفا گفت و گوهایی خواهند داشت تا به بهترین راه حل ممکن برای برگزاری این تورنمنت و جامعه جهانی فوتبال برسند.  تاسیس این سوپرلیگ زمانی سرعت گرفت که دنیای فوتبال تحت تاثیر پاندمی کرونا ضرر و زیان اقتصادی فراوانی دید. در طی سال های اخیر باشگاه های موسس در پی بهبودی کیفیت رقابت های فوتبال اروپایی در بالاترین سطح و به خصوص تاسیس یک سوپرلیگ با حضور بهترین های فوتبال اروپا بودند تا بتوانند هر هفته با یکدیگر مصاف دهند. پاندمی کرونا فاش ساخت که به یک استراتژی بهتر و جدید برای بهبود وضعیت اقتصادی باشگاه نیاز است. در ماه های اخیر گفت و گوها بین باشگاه های موسس جدی تر شد. باشگاه های موسس معتقدند که راه حل های ارائه شده توسط اتحادیه فوتبال اروپا برای تغییر شکل برگزاری لیگ قهرمانان، پاسخگو نیازها نخواهد بود. برای حفظ منابع مالی نیاز به تاسیس سوپرلیگ حس می شد تا هر هفته شاهد برگزاری بازی های بزرگ و باکیفیت تر باشیم.»

شیوه برگزاری سوپرلیگ اروپا

این رقابت‌ها با حضور ۱۵ باشگاه موسس و ۵ باشگاه متغیر برگزار می‌شود. در واقع این باشگاه‌ها براساس عملکردی که در هر فصل دارن به این رقابت‌ها دعوت می‌شوند. مسابقات از آگوست آغاز می‌شود و تیم‌ها در دو گروه ۱۰ تیمی به صورت رفت و برگشت بازی می‌کنند و در نهایت ۳ تیم اول به  یک چهارم نهایی صعود می‌کنند. ماه می‌نیز بازی نهایی برگزار می‌شود.

تعلیق غیررسمی لیگ قهرمانان و لیگ اروپا

شبکه بی بی اسپورت: اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) به دلیل تاسیس این لیگ جدید از سوی ۱۲ باشگاه لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا را به حالت تعلیق درآورد. یوفا ۱۲ باشگاه قانون شکن را از این مسابقات کنار می‌گذارد.

ارزش کاپ قهرمانی سوپرلیگ

منابع غیررسمی می‌گویند ارزش کاپ این رقابت‌ها حدود ۲۵ میلیون یورو خواهد بود! این مبلغ ۲۹ برابر از گران‌ترین جام قهرمانی دنیا که بوندسلیگا است، با ارزش‌تر خواهد بود. گفته می‌شود این کاپ با الماس‌های کمیاب آفریقایی ساخته شده و از جنس طلا خواهد بود!

اسپانسرهای قدرتمند در سوپرلیگ اروپا

اسپانسرهای سوپرلیگ آلمانی هستند و گفته می شود آدیداس، تلکام، آلیانز، دی ای زد ان، اس ای پی، فولکس واگن، بانک مرکزی فرانکفورت در کنار سوپرلیگ خواهند بود. در واقعردپای بایرن مونیخ در راه اندازی این رقابت ها نیز پررنگ است چرا که تمام اسپانسرهای این باشگاه حامی رقابت ها هستند.

رکورد علی دایی دست نخورده باقی می ماند؟

یوفا اعلام کرد تیم هایی که وارد سوپر لیگ اروپا شوند از تمامی رقابت های داخلی، اروپایی و بین المللی خارج خواهند شد و بازیکنان آنها حق حضور در تیم های ملی را ندارند. بدین ترتیب رونالدو قادر به همراهی تیم ملی پرتغال در لیگ ملت‌های اروپا نخواهد بود.

اخبار رسانه های اروپایی در خصوص سوپرلیگ اروپا:

آسوشیتدپرس: لیگ قهرمانان لغو نمی شود و به کار خود ادامه می دهد.

تگراف: اگر برگزاری سوپرلیگ به سرانجام نرسد تیم های رئال مادرید و یوونتوس تا زمانی که پرز و آنیلی روسای آن ها باشند از حضور در‌ تمامی رقابت های اروپایی محروم می شوند.

فلورنتینو پرز رئیس سوپرلیگ و باشگاه رئال مادرید:

 اگر بازیکنان حاضر در سوپر لیگ اروپا از حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر منع شوند، ما جام جهانی خود را ایجاد خواهیم کرد

نظر شما