شناسهٔ خبر: 46736586 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

همه واکنش ها به درگذشت سردار حجازی

جماران / پارسینه

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای از عروج سردار حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه بر اثر عارضه قلبی خبر داد.

صاحب‌خبر -

واکنش چهره های سیاسی به درگذشت سردار حجازی در پی می آید:

سخنگوی وزارت امور خارجه:

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پیامی عروج سردار سرتیپ سیدمحمد حسین زاده حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تسلیت گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پیام خود با اشاره به نقش و مسئولیت های خطیر و برجسته مرحوم حجازی در سپاه پاسداران و بسیج در دوران دفاع مقدس و همچنین در حمایت از مقاومت اسلامی، عروج آن فرمانده و رزمنده دلیر ایران اسلامی را به محضر مقام‌ معظم رهبری و همه سپاهیان و همرزمان سلحشور ایشان به خصوص خاندان معزز حجازی تسلیت و تعزیت گفت و از درگاه خداوند منان برای آن سرباز شجاع ایران اسلامی رحمت و غفران واسعه الهی و همجواری با شهداء و صلحاء و برای کلیه بازماندگان صبر و اجر مسئلت کرد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس:

امشب خبر عروج مجاهد با صفایی راشنیدم که زندگی‌ خود راوقف مبارزه کرده بود.

سردار حجازی علاوه برنقش‌آفرینی در پیروزی انقلاب، فرماندهی دوران دفاع مقدس و سازماندهی نیروی بسیج، «ستارۀ درخشان محور مقاومت» بود.

او که یک عمر برای پیوستن به برادران شهیدش انتظارکشید، حالا در آغوش سلیمانی‌هاست.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس:

خبر شهادت همرزم دیرین شهید سلیمانی و بازوی نظامی سید حسن نصرالله غم‌انگیز است اما موشک‌های تجهیز شده او که در آینده نزدیک قلب تل‌آویو را فتح می‌کند، جای خالی او را پر خواهد کرد.

حسین امیرعبداللهیان، دستیار رئیس مجلس در امور بین الملل:

هفته پیش آخرین مکالمه تلفنی را با سردار حجازی عزیز داشتم. با صدایی گرم ، آرام و متبسم...گفت: مدتی است با هم صحبت نداشتیم. از مصاحبه ای که در مورد سردار دلها و حمایت از محور مقاومت داشتم تشکر کرد و‌ روحیه ای مضاعف بخشید. او‌ شهید جاوید مقاومت و یاور و سرباز راستین ولایت بود.

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور:

سردار حجازی حقیقتاً از سرمایه های گرانسنگ سپاه بود. کارآمد و اندیشمند و البته در اوج فروتنی و تواضع. از نیروی مقاومت تا جبهه مقاومت یادگارهای فراوانی از همت و اندیشه راهبردی او به جا مانده است.

روحت شاد و یادت جاودانه باد سردار بی ادعا.

نظام الدین موسوی، نماینده تهران:

سردار حجازی حقیقتاً از سرمایه های گرانسنگ سپاه بود. کارآمد و اندیشمند و البته در اوج فروتنی و تواضع. از نیروی مقاومت تا جبهه مقاومت یادگارهای فراوانی از همت و اندیشه راهبردی او به جا مانده است.

روحت شاد و یادت جاودانه باد سردار بی ادعا.

سمیه رفیعی، نماینده تهران:

شهادت جانسوز جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار سرتیپ پاسدار حجازی عمیقا مایه‌ تالم و تاثر است. به محضر خانواده ایشان و مقام معظم رهبری تسلیت عرض میکنم و از خداوند سبحان مسئلت دارم روح والای این مجاهد بزرگ را با شهدای اسلام و سرور شهدای مدافع حرم، سردار سلیمانی، محشور نماید.

زینب سلیمانی:

آخرین باری که رفتم خدمت سردار حجازی، بین صحبتشون گفتن خیلی سخته برامون باور کنیم حاج قاسم نیست اما همیشه دستش رو روی شونه‌هام حس میکنم و هنوز جبهه رو فرماندهی میکنن

امشب غم دلم برای شما،حال روزهای پر از غربت حاج قاسم رو داره سلام قلب خسته مارا به حاج قاسم عزیزتراز جانمان برسانید.

رحمانی فضلی درگذشت سردار حجازی را تسلیت گفت

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در پیامی درگذشت سردار حجازی را تسلیت گفت.

متن کامل این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الَّذِینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ‌

خبر ناگوار عروج ملکوتی پاسدار مخلص سپهر ولایت و اسوه اخلاق و وارستگی و مردمداری مرحوم سردار سید محمد حجازی موجب تأسف و تالم شدید اینجانب گردید.

این ضایعه بزرگ را به مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا، ملت شریف ایران، پاسداران و ایثارگران و تمامی همرزمان و به ویژه خانواده محترم آن شهید تسلیت عرض می‌نمایم و در ایام معنوی ضیافت الله از خداوند سبحان برای آن رزمنده خستگی ناپذیر که عمر خود را یکسره وقف مجاهدت فی سبیل الله کرد، غفران واسعه الهی مسئلت دارم.

رجا واثق دارم روح آن پاسدار عالیقدر در کنار همرزمان شهیدش و سردار دل‌ها شهید والامقام (حاج قاسم سلیمانی رحمه الله علیه) آرام خواهد گرفت.

پیام دکتر رضایی در پی عروج سردار حجازی

متن پیام دکتر رضایی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

پاسدار فداکار، جانباز سرافراز و مجاهد خستگی ناپذیر، سردار سرتیپ پاسدار سید محمد حسین زاده حجازی، پس از عمری تلاش خالصانه و فداکاری در راه اسلام و انقلاب اسلامی، در ماه ضیافت الهی، به زیارت پروردگار متعال، بار یافت و به یاران شهیدش ملحق شد.

نام سردار حجازی، با اخلاص، تعهد، ایمان، مجاهدت و ایثار و انجام وظیفه، عجین است. او در طول دوران دفاع مقدس، در مسئولیت‌های گوناگون، مجدّانه کوشید و پس از آن نیز همچنان در عرصه‌های مختلف خدمت، از هیچ تلاشی مضایقه نکرد.

تجربه گرانسنگ او در مسئولیت سپاه لبنان در سال‌های اخیر و نقش آفرینی ممتازش در تقویت جبهه مقاومت و پس از آن در جانشینی فرماندهی نیروی قدس، از برگ‌های پرافتخار در کارنامه درخشان این سردار سپاه اسلام است.

این جانب سوگمندانه، عروج این برادر عزیزم را به محضر فرماندهی معظّم کل قوا، فرماندهان، و یکایک پرسنل نیرو‌های مسلح به ویژه همرزمانم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز به رزمندگان محور مقاومت و علی الخصوص به خانواده مکرّم، صبور و داغدار ایشان، تبریک و تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال برای روح والای آن انسان وارسته و مجاهد، حشر با سالار شهیدان و برای عموم مصیبت دیدگان، صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.

پیام تسلیت وزیر دفاع در پی عروج جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه

امیر سرتیپ «امیر حاتمی» عروج سردار سرتیپ پاسدار «سید محمد حجازی» را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت رزمنده نستوه و مجاهد سردار سرتیپ پاسدار سید محمد حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه، موجب تألم و تاسف خاطر گردید.

با عرض تسلیت عروج آن سردار والامقام به محضر مبارک فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و آحاد کارکنان جان برکف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، رزمندگان محور مقاومت و بیت شریف این عزیز سفرکرده، از درگاه خداوند متعال برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل و برای آن سردار مخلص و سرافراز، رحمت و غفران الهی و همنشینی با شهدای انقلاب اسلامی مسئلت می‌نمایم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح
سرتیپ ستاد امیر حاتمی 

تبریک و تسلیت فرمانده ناجا در پی شهادت سردار حجازی

سردار حسین اشتری با صدور پیامی با تبریک و تسلیت شهادت سرباز سرافراز ولایت به محضر مقدس حضرت، ولی عصر (عج)، فرمانده معزز کل قوا، جبهه مقاومت اسلامی، سپاه پاسداران و بیت معظم ایشان، آحاد ارادتمندان این سرلشکر همیشه سرافراز نوشت:

بسم رب الشهدا والصدیقین

مرد میدان جهاد و مبارزه، مجاهد خستگی ناپذیر جبهه‌های جنگ با کفار و تروریست ها، سرباز دلاور ولایت و امت اسلامی، سردار سرافراز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران پس از عمری نقش آفرینی پر افتخار در راه اعتلای اسلام ناب محمدی (ص)، دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت و حریم وطن به فیض رفیع شهادت نائل آمد.

آن سردار مومن، انقلابی و ولایتمدار در زمره فرماندهان و مجاهدان شاخص هشت سال دفاع مقدس بود که به ویژه نقش سترگ و ماندگاری در حوزه جذب، سازماندهی و اعزام رزمندگان اسلام به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و مصاف با ارتش بعثی صدام و و مزدوران استکبار جهانی در جنگ تحمیلی ایفا کرد.

این مبارز عاشق و خستگی ناپذیر اسلام و انقلاب، عمری را در راه اعتلای اسلام و انقلاب گذراند و خداوند منان اجر مجاهدت هایش را در شهد شیرین "شهادت" مقدر کرد.

ظریف: سردار حجازی عمر خویش را صرف دفاع از این مرز و بوم کرد

متن کامل این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

با کمال تاثر و تالم اطلاع یافتم سردار سرتیپ پاسدار سید محمد حسین زاده حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از سال‌ها مجاهدت مخلصانه در پاسداری و خدمت به میهن و ملت عزیز ایران اسلامی به ملکوت اعلی پیوست.

اینجانب رحلت آن سردار مومن و مخلص و یار صدیق سردار شهید سلیمانی که از فرماندهان و مجاهدان برجسته هشت سال دفاع مقدس بود و عمر خویش را صرف ایثار و فداکاری در راه خدمت و دفاع از این مرز و بوم کرد، به رهبر معظم انقلاب، فرماندهان محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بویژه نیروی قدس سپاه پاسداران و همه همرزمان و دوستان و به خصوص خانواده مکرم حجازی تسلیت عرض می‌نمایم.

از درگاه خداوند رحمان و رحیم در ماه مبارک رمضان برای همه بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل و برای روح آن مجاهد فی سبیل الله غفران واسعه الهی و علو درجات و همنشینی با همرزمان شهیدش مسئلت می‌نمایم.

پیام تسلیت آیت‌الله رئیسی در پی شهادت سردار حجازی

متن پیام آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به مناسبت عروج سردار سرتیپ پاسدار سید محمد حسین‌زاده حجازی به شرح ذیل است:

«بِسْمِ اللهِ الَّرحمنِ الرَّحیمْ

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَی الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً، وَ کُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَیٰ وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَی الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا

خبر عروج سردار سید محمد حجازی جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موجب تأثر و تالم اینجانب و همه دوستان انقلاب و دلدادگان امام و رهبری شد.

آن مجاهد بصیر و سردار ولایتمدار، که از یادگاران دوران دفاع مقدس بود پس از پایان جنگ نیز در مسئولیت‌های بسیج، سپاه و ستاد کل نیرو‌های مسلح اقدامات و خدمات ارزشمندی برای تأمین امنیت، جذب و پرورش جوانان مؤمن و انقلابی و ارتقا توانمندی‌های لجستیک و صنعت دفاعی انجام داد و در جبهه مقاومت نیز استوانه‌ای قابل اتکاء برای رزمندگان مقابله با داعش و رژیم صهیونیستی، خصوصاً در لبنان به شمار می‌رفت.

این فرمانده دقیق، مخلص و با ایمان، پس از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نیز همچون یاوری امین و خستگی‌ناپذیر برای فرماندهی نیروی قدس سپاه، عزم خود را در جهت یاری‌بخشی به جبهه مقاومت اسلامی به کار گرفت؛ عاشَ حَمیدا وَ ماتَ سَعیدا.

اینجانب فقدان این سردار وارسته و عاشق جهاد و شهادت را محضر رهبر حکیم انقلاب و فرمانده معظم کل قوا، خانواده مکرم آن مرحوم، فرماندهان و مسئولان و همرزمانش در بسیج، سپاه، نیروی قدس، رزمندگان جبهه مقاومت و آحاد ملت شریف ایران تسلیت گفته و برای آن مرحوم علو درجات و همنشینی با یاران شهیدش و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.

سید ابراهیم رئیسی»

سردار صفوی: شهید حجازی منشور راهگشا برای رزمندگان اسلام است

سردار سرلشکر پاسدار «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا طی پیامی عروج شهید والامقام «سید محمد حسین‌زاده حجازی» جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه را تبریک و تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

عروج شهید والامقام سردار جانباز «سید محمد حسین زاده حجازی» جانشین سلحشور سپاه قدس، از ستارگان درخشان جبهه مقاومت اسلامی و بنیان‌گذاران آموزش سپاه استان شهیدپرور اصفهان را به پیشگاه حضرت، ولی عصر (عج)، نایب بر حقش مقام عظمای ولایت و رهبری و فرماندهی کل قوا امام خامنه‌ای عزیز (مدظله‌العالی) و آحاد ملت رشید و قدرشناس ایران و خانواده معظم آن شهید ارجمند تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

کارنامه تابناک و الهام‌بخش آن جانباز شریف و با فضیلت که تجلی اندیشه و تفکر انقلابی و تبلور اخلاق، اخلاص، تدبیر، شجاعت، اخلاق و عقلانیت او در ۴۳ سال مجاهدت و پیشتازی در عرصه‌های پاسداری از انقلاب و نظام اسلامی و پاسخ به نیاز‌های کشور و نقش‌پذیری در صیانت از امنیت و آرامش مردم در هشت سال دفاع مقدس و سپس جغرافیایی مقاومت اسلامی منطقه است؛ منشوری راهگشا برای حضور مجاهدان و رزمندگان اسلام در میدان‌های جهاد و مبارزه با نظام سلطه و استکبار محسوب می‌شود.

ابعاد شخصیتی سید شهید به‌ویژه روحیه مردم‌داری و مردم‌یاری که او را در زمان و مکان متمایز ساخته است، برای همیشه فراروی شیفتگان خدمت صادقانه و بی منت در میهن اسلامی و نیرو‌های مسلح سرافراز کشور قرار دارد و آن‌ها را به سوی خود فرا می‌خواند.

یاد، نام و آرمان‌های بلند آن شهید عالی‌مقام و همرزم و رفیق دوران دفاع مقدس را گرامی می‌دارم و از خدایش طلب می‌کنم روح مطهر او را در آغوش همرزمان شهیدش به‌ویژه سردار آسمانی «سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی» سیدالشهدای مقاومت اسلامی قرار دهد.

پیام تسلیت رئیس صدا و سیما در پی عروج سردار حجازی

رئیس صدا و سیما در پی عروج ملکوتی سردار جانباز شهید سید محمد حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیام تسلیتی صادر کرد.

متن کامل پیام علی عسکری به شرح زیر است:

بسم رب الشهدا و الصدیقین

عروج ملکوتی سردار جانباز شهید سیدمحمد حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را محضر رهبرمعظم انقلاب (مدظله العالی)، همرزمان ایشان در جبهه مقاومت و سپاه پاسداران و مردم رشید ایران اسلامی تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

سردار حجازی در عرصه‌های مختلف از دفاع مقدس هشت ساله تا دفاع از مرز‌های فرهنگی کشور در ۱۰ سال فرماندهی نیروی مقاومت بسیج و دفاع از مرز‌های معنوی انقلاب اسلامی در جبهه مقاومت اسلامی خدمات ماندگاری از خود به جای گذاشت و سرباز وفادار ولایت بود.

از درگاه خداوند تعالی برای آن پاسدار انقلاب و نظام اسلامی علو درجات و برای بازماندگان به‌ویژه خانواده محترم و معزز ایشان صبر و اجر مسئلت دارم.

سردار حجازی به یاران شهیدش پیوست

نظر شما