شناسهٔ خبر: 46733838 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

از پیروزی بزرگ پرسپولیس تا برد تحسین‌برانگیز فولاد

ایران فراتر از غرب آسیا

روزنامه جوان

هفتـــه دوم رقابت‌هــای مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مثل هفته اول با درخشش تیم‌های ایرانی آغاز شد. پرسپولیس با بردی چشمگیر صدرنشینی خود را تثبیت کرد و فولاد نیز با یک پیروزی تحسین‌برانگیز، اما با تفاضل گل کمتر بیخ گوش صدرنشین عربستانی گروه خود در رده دوم قرار گرفت.

صاحب‌خبر -
سرویس ورزشی جوان آنلاین: نمایندگان فوتبال ایران که هفته اول مسابقات را با دو برد مهم پشت سر گذاشته بودند، هفته دوم را هم قدرتمندانه آغاز کردند تا فوتبال ایران در همین ابتدای کار در لیگ قهرمانان نشان دهد که می‌تواند یک سروگردن بالاتر از تیم‌های منطقه غرب آسیا باشد. حقیقتی که پرسپولیس و فولاد با بازی‌های خوب خود در ادامه هفته اول آن را ثابت کردند.

ادامه یکه‌تازی سرخپوشان در لیگ‌قهرمانان

لوران بلان، ستاره سابق تیم ملی فرانسه بدون شک تصور چنین شکست تحقیرآمیزی را به سرش هم راه نمی‌داد، اما شاید او باید از اعتراف تلخ سرمربی الوحده که دو مرتبه صابون پرسپولیس به تنش خورده بود تا در نهایت ناچار به بیان این مهم شود که پرسپولیس بهترین تیم آسیاست، درس می‌گرفت تا در مصافی که با پرسپولیس داشت اینچنین با شکست تحقیر‌آمیز ۳ بر یک نقره‌داغ نمی‌شد. شاید سرمربی فرانسوی الریان هم دلخوش به خرید‌های بی‌نظیر خود (خلیل‌زاده، فائه کن، براهیمی و ترائوره) و تک‌گل زودهنگام تیمش بود، اما در پایان مبهودت نتیجه حک شده (۳ بر یک) روی تابلوی ورزشگاه شد تا رسانه‌های قطری با تیترهایی، چون الریان برابر پرسپولیس نابود شد، لغزش این تیم در گام دوم برابر پرسپولیس، پرسپولیس بازی باخته را به یک پیروزی بزرگ تبدیل کرد و ...، این شکست سخت را تفسیر کنند.  اما این نخستین بار نیست که تفکرات یحیی در آسیا حریفان قدری را که برای موفقیت هزینه‌های هنگفت می‌کنند درهم می‌شکند. غرور الریان برای به پایان بردن نیمه نخست با برد یک گله برای یحیی و شاگردانش فرصت خوبی بود تا نسخه حریف را در ۱۰ دقیقه با درخشش تیمی و در نهایت با توانمندی‌های فردی کمال کامیابی‌نیا و شهریار مغانلو با سه گل دیدنی بپیچد. کامبک دیدنی که نه فقط دومین برد سرخپوشان و تثبیت صدرنشینی این تیم را به دنبال داشت، بلکه ثابت کرد همانطور که یحیی پیشتر نیز گفته بود تیمش توانایی حضور دوباره در فینال را دارد: «گل زودهنگام الریان ذهن بازیکنان را به‌هم نریخت، چراکه قرار ما از ابتدا هم این بود که تا آخرین لحظه تسلیم نشویم. این تنها راه حضور دوباره در فینال است.» البته این بازی می‌توانست با گل‌های بیشتری به پایان برسد اگر درخشش شجاع در خط دفاع حریف قطری دو موقعیت نزدیک به گل را از نماینده ایران نمی‌گرفت.

درخشش چشمگیر فولاد و نکونام

فولاد خوزستان هم مانند پرسپولیس شب خوبی را پشت سر گذاشت. نماینده خوزستانی ایران در گروه E بعد از تساوی با السد در گام نخست توانست الوحدات اردن را با ضربه پنالتی لوسیانوپریرا در دقیقه ۴۴ و قبل از به صدا درآمدن سوت پایان نیمه نخست شکست دهد و دست‌آخر نیز بازی را با همان یک گل و نخستین پیروزی این فصل خود در لیگ قهرمانان به پایان ببرد، به‌طوری‌که سایت ای‌اف‌سی در تمجید درخشش شاگردان نکونام نوشت: «فولاد که در سال‌های اخیر در لیگ قهرمانان غایب بود، بعد از شش سال توانست در مرحله گروهی به پیروزی دست یابد و در پی این برد با چهار امتیاز پس از النصر عربستان در جایگاه دوم جدول رده‌بندی گروه قرار گرفت و باید خود را آماده مصاف صدرنشینی کند که به واسطه تفاضل گل بهتر در رأس گروه قرار گرفته است.».

اما جدا از نتیجه خوبی که شاگردان نکونام در مصاف با حریف اردنی داشتند و سسما دستیار نکونام آن را به مردم ایران و خوزستان تقدیم کرد، بازی مالکانه فولاد بود که چشم همگان را گرفت. مربی جوانی که شاید نخستین روزی که سکان هدایت فولاد را به دست گرفت کمتر کسی آینده‌ای موفق را برای او متصور می‌شد، اما حالا نه فقط در لیگ برتر که در لیگ قهرمانان آسیا هم درخشش قابل توجهی را به نمایش گذاشته است. نماینده ایران در گروه E به‌رغم برد اقتصادی یک بر صفر،  ۶۲۳ پاس با دقت ۸۶ درصد داشت تا رکورد این فصل تیم‌های ایرانی را بشکند و این نشان از هماهنگی یاران نکونام داشت و امید این تیم را به صعود از گروه بیشتر کرد، به طوری که شیمبا، بهترین بازیکن میدان که با گلزنی از روی نقطه پنالتی نقش پررنگی در کسب سه امتیاز با ارزش بازی با الوحدات داشت، تأکید کرد که با این برد خود را به صعود از گروه نزدیک‌تر کرده‌ایم. شیمبا که پیشتر در پلی‌آف برابر العین (دو گل) و مقابل السد نیز گلزنی کرده، در سومین بازی پیاپی موفق به گلزنی شد.

تراکتور همچنان مساوی می‌کند

تراکتور، اما برخلاف پرسپولیس و فولاد دومین بازی خود را هم با تساوی به پایان برد. سرخپوشان تبریزی که ساعت ۲۲:۳۰ در دومین دیدار خود در این مرحله با شارجه امارات دیدار داشتند، برخلاف مصاف قبلی برابر پاختاکور که با تساوی پرگل ۳ -۳ بازی را به پایان برده بودند، تلاش‌های‌شان برای گلزنی به ثمر ننشست تا دست‌آخر به تساوی بدون گل مقابل حریف اماراتی رضایت دهند. شارجه با این تک‌امتیاز، چهار امتیازی و صدرنشین شد، اما با توجه به تساوی بدون گل پاختاکور برابر نیروی هوایی حالا شاگردان رسول خطیبی به‌رغم دو تساوی پیاپی همچنان شانس صعود از گروه را دارند و می‌توانند امیدوارانه در مصاف‌های بعدی به میدان بروند. اگرچه این نخستین تجربه حضور خطیبی به عنوان سرمربی در لیگ قهرمانان آسیاست، اما از او و شاگردانش در تراکتور انتظارات بیش از تساوی‌های پی‌درپی است و باید دید نماینده تبریزی ایران در گروه B می‌تواند در دیدار‌های بعدی نتایج بهتری کسب کند یا همچنان با همین فرمان پیش می‌رود.

نظر شما