شناسهٔ خبر: 46729473 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

تاکید سفیر لهستان بر حمایت از روابط دانشگاهی با ایران

همایش ایران و لهستان بین دو جنگ جهانی توسط دانشگاه تهران و با همکاری سفارت جمهوری لهستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم؛ همایش ایران و لهستان بین دو جنگ جهانی (1918-1939م.) توسط دانشکده ادبیات و علوم انسانی و با همکاری سفارت جمهوری لهستان به صورت وبینار برگزار شد.

گودرز رشتیانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دبیر همایش ایران و لهستان بین دو جنگ جهانی، گزارش مختصری از مراحل برنامه ریزی و اجرای همایش ارائه و اظهار داشت: پس از انتشار فراخوان همایش به دو زبان فارسی و انگلیسی در مجموع 31 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که کارگروه علمی در نهایت 16 مقاله را برای ارائه انتخاب کرد.

وی افزود: همایش در 6 نشست شامل افتتاحیه، اختتامیه (میزگرد پایانی) و چهار نشست موضوعی در دو روز برگزار می شود.

کریمی دوستان، رئیس دانشکده دانشکده ادبیات و علوم انسانی در ادامه ضمن خوشامد و افتتاح همایش به ارائه تاریخچه‌ای از روابط علمی دانشکده با دانشگاه‌های لهستانی از جمله تفاهم نامه همکاری با دانشگاه کراکوف و نیز برگزاری سه همایش در سالهای گذشته و نیز میزبانی از چند استاد و دانشجوی لهستانی اشاره کرد و گفت: مارک اسموژنسکی دانش‌آموخته دکتری این دانشکده که درباره عرفان ایرانی تبدیل به چهره شناخته شده‌ای شد از افتخارات این دانشکده هستند گرچه به دلیل درگذشت نابهنگام دکتر اسموژنسکی فرصت لازم برای شکوفاتر شدن اندیشه‌های او فراهم نشد.

فایوکوفسکی سفیر لهستان در ایران نیز ضمن سپاسگزاری از کمیته علمی همایش و دانشکده ادبیات و علوم انسانی به اهمیت تاریخی روابط دو کشور اشاره کرد و تشکیل جمهوری دوم لهستان بعد از جنگ جهانی اول را دوره مهمی در تاریخ لهستان دانست و اظهار امیدواری کرد در این همایش پرتو جدیدی بر مطالعات روابط دو کشور در سالهای 1918-1939 افکنده شود.

وی افزود: در دوره تجزیه لهستان توسط قدرتهای بزرگ در قرن هیجدهم و نوزدهم میلادی ایران جزو دو کشوری بود که این تجریه را به رسمیت نشناخت و از این رو لهستانی‌ها این اقدام مهم ایرانیان را فراموش نکرده‌اند.

اقبال بنمان زارچ، نماینده وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ارایه گزارش اسنادی از روابط  دو کشور به بسترهای مناسب موجود برای گسترش مناسبات دو جانبه اشاره کرد.

پس از وی پیسارسکی، مدیر دپارتمان استراتژی سیاست خارجی وزارت خارجه لهستان در سخنرانی با عنوان پویایی ژئوپلیتیک در اروپا در پی جنگ بزرگ - شانس و چالش های سیاست خارجی لهستان به اهمیت این دوره تاریخی برای حفظ هویت لهستان پرداخت.

چهار نشست دیگر به صورت تخصصی به مناسبات دو کشور در بین دو جنگ جهانی اختصاص داشت.

در نشست دوم با عنوان روابط دو جانبه دکتر الکسندر واشیلفسکی استاد دانشگاه کراکوف،  الهام ملک‌زاده، عضو هیُت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، علیرضا دولتشاهی، پژوهشگر فرهنگ و تاریخ لهستان و گودرز رشتیانی به زوایایی از روابط دو کشور در بین دو جنگ جهانی پرداختند.

از جمله اسناد آرشیوی مربوط شناسایی استقلال لهستان توسط ایران در سال 1919 مورد بررسی قرار گرفت و ایران جزو اولین کشورهایی بود که این استقلال را تصدیق کرد. همچنین روابط دو کشور در دوره پهلوی اول نیز به تفصیل به بحث گذاشته شد.

در نشست سوم با عنوان ایران و لهستان در بستر ژئوپلیتیک علی شهیدی، علی مسگر و علی کالیراد از اساتید دانشگاه تهران و حامد کاظم زاده، استاد دانشگاه اوتاوا به بررسی شرایط جهانی موثر بر روابط ایران و لهستان در این دوره زمانی پرداختند.

در نشست چهارم با عنوان ایرانیان و لهستانی‌ها – مطالعات و ادراک مشترک پیتر کوُدکُوسکی استاد دانشگاه ورشو، بهاره زرگری دانش آموخته دانشگاه تهران، ستانیسواف یاشکوفسکی استاد دانشگاه ورشو) و جمال پیره‌مرد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به زوایای دیگری از روابط دو جانبه ایران و لهستان پرداختند.

در نشست پنجم با عنوان تبادلات فرهنگی ایران و لهستان دکتر زائور قاسموف استاد دانشگاه بن، علیرضا عسگری استاد دانشگاه شهید بهشتی، حمیده داداشی پژوهشگر آزاد و سعید ماخانی از پژوهشکده حکمت و فلسفه ایران به مهمترین جریانهای فرهنگی روابط دو کشور بین دو جنگ پرداختند.

در نشست پایانی که به صورت میزگرد برگزار شد، ماچئی فایوکوفسکی سفیر لهستان، عبدالمجید اسکندری، مدیرکل همکاری های بین المللی دانشگاه تهران، حسن فاضلی نشلی استاد باستان‌شناسی، دانشگاه تهران و حامد کاظم‌زاده، استاد دانشگاه اتاوا به جمع‌بندی همایش و نیز بررسی چشم‌اندازها و زمینه‌های همکاری بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های لهستان پرداختند.

در این نشست اسکندری به سابقه خوب مناسبات دانشگاهی دو طرف اشاره کرد که در سالهای گذشته چندین دانشجو، بازدید چند استاد ایرانی و لهستانی از دانشگاه‌های دو طرف و نیز برگزاری چند نشست مشترک بین دو طرف اشاره کرد و گفت: علاوه بر ایران‌شناسان لهستانی از تعدادی از دانشکده‌های دانشگاه ورشو و دانشگاه کراکوف در سالهای گذشته از دانشگاه تهران بازدید داشته اند.

فاضلی نیز ضمن اشاره به همکاری گروه باستان‌شناسی با آزمایشگاه باستان‌شناسی دانشگاه ورشو خواستار حمایت های بیشتر از پژوهشهای باستان‌شناسی مشترک شد.

سفیر لهستان نیز ضمن ارزیابی موفقیت بالای همایش و اظهار خرسندی از این گفتگوهای علمی آمادگی خود را برای حمایت از روابط دانشگاهی دو طرف اعلام کرد.

دولتشاهی نیز ضمن تاکید بر مسئله زبان خواستار حمایت دانشگاه‌های لهستانی از ایجاد کرسی زبان لهستانی در دانشگاه تهران شد.

حامد کاظم‌زاده نیز با جمع‌بندی مطالب مطرح شده اظهار امیدواری کرد در آینده بتوان همایشهای متنوعی با موضوعات تخصصی برگزار کرد. لازم به ذکر است در آینده نزدیک کتاب مجموعه مقالات همایش منتشر می شود.

نظر شما