شناسهٔ خبر: 46722960 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

گفتگوی شهر با مجری خط 10 مترو تهران

5 ایستگاه از فاز نخست خط 10 مترو تا سال 1404 ساخته می شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا - شهر: عملیات ساخت و اجرای فاز یک خط 10 مترو تهران به طول 14 و نیم کیلومتر و پنج ایستگاه به زودی از دریاچه شهدای خلیج فارس در منطقه 22 تهران آغاز خواهد شد.
به گزارش شهر، ساخت خط 10 مترو تهران پس از چند سال مطالعه و تصویب در مراجع مختلف از جمله شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران، شورای ترافیک شهر تهران، استانداری تهران، وزارت کشور، شورای عالی ترافیک کشور و هیات دولت در شهریور 1399 در محل نمایشگاه بین المللی تهران در بزرگراه شهید چمران آغاز شد.
محمود یوسفی، مجری خط 10 مترو تهران در گفت‌وگو با شهر، با اشاره به طول 43 کیلومتری این خط، بیان کرد: خط 10 مترو تهران با 35 ایستگاه از وردآورد آغاز و تا فلکه سوم تهرانپارس ادامه دارد. این خط، تنها خط شرقی-غربی مترو تهران است که شرقی‌ترین نقطه شهر را به غربی‌ترین نقطه متصل می‌کند.
او با بیان اینکه بخش مطالعاتی فاز یک ساخت خط 10 مترو به صورت جدی درحال انجام است، افزود: برای اجرای فاز یک 14 کیلومتر و 500 متر با قرارگاه خاتم الانبیاء نهایی شده است که این مسیر از دریاچه شهدای خلیج فارس آغاز و تا میدان کتاب ادامه می‌یابد.
به گفته یوسفی؛ آغاز این 14 کیلومتر و 500 متر با کلنگ زنی از میدان دریاچه در منطقه 22 تهران خواهد بود. این مسیر شامل ایستگاه‌های دریاچه شهدای خلیج فارس، اتریش، میدان المپیک، تقاطع با خط 6 ایستگاه شهید اشرفی اصفهانی و تقاطع با خط 7 ایستگاه میدان کتاب است. ایستگاه‌های فاز یک در این 14 کیلومتر و 500 شامل 5 ایستگاه (سه ایستگاه و دو ایستگاه تقاطعی) است.
مجری خط 10 مترو تهران، مدت زمان اجرا و ساخت این مسیر را 4 سال یعنی تا سال 1404 اعلام کرد و گفت: تا سال 1404 این پنج ایستگاه راه اندازی می‌شود البته نمی‌توان گفت که به طور متوسط سالیانه یک ایستگاه افتتاح خواهد شد بلکه به یک‌باره 14 کیلومتر از خط 10 همراه با پنج ایستگاه در سال 1404 وارد مدار بهره برداری می‌شود.
خط 10، تنها خط شرقی و غربی تهران است
او درباره وجه تمایز خط 10 مترو تهران با خطوط دیگر، توضیح داد: هیچ یک از خطوط مترو تهران به صورت شرقی و غربی نیست اما این خط تنها خطی است که شرق تهران را به غرب وصل می‌کند. خط 10 مترو تهران، محلات و مناطق کم برخوردار شهر در حوزه مترو را پوشش می‌دهد و از آن‌ها عبور می‌کند. همچنین خط 10 مترو تهران تقریباً با تمامی خطوط نظیر خط 5، 9، 11، 6، 7 و ... تقاطع دارد.
مجری خط 10 مترو تهران در ادامه بیان کرد: با راه اندازی خط 10، مسافران کرج از طریق ایستگاه تقاطعی وردآورد (خط 5 و 10) به سهولت وارد بخش شمالی تهران می‌شوند و دیگر قرار نیست که حجم عظیمی از مسافران وارد ایستگاه صادقیه شوند و با خط 5 ادامه مسیر بدهند. نزدیک به 40 درصد جمعیت مسافران مترو تهران در این محدوده، در شمال تهران شاغل هستند بنابراین با راه اندازی خط 10 مسافران به راحتی امکان ادامه مسیر در مقاصد شمالی شهر را دارند.
به گفته یوسفی؛ این خط با استفاده از مجتمع‌های ایستگاهی، املاک در اختیار و مال‌های اطراف می‌تواند بودجه خود را تأمین کند و دیگر نیاز به تأمین منابع از طریق بودجه شهرداری نیست.
مجری خط 10 مترو تهران درباره هزینه اجرا و ساخت فاز یک مترو تهران، توضیح داد: هزینه ساخت تونل همراه با تأسیسات (14 کیلومتر و 500 متر) حدود دو هزار میلیارد تومان و ساخت پنج ایستگاه هم هزار و 500 میلیارد تومان است؛ در مجموع هزینه کلی ساخت این مسیر بیش از سه هزار و 500 میلیارد تومان می‌شود.
خبرنگار: ملیکا هاشمی

نظر شما