شناسهٔ خبر: 46713735 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نماینده ولی‌فقیه در لرستان تشریح کرد؛

پیامبر گرامی اسلام(ص) عالی ترین الگو برای بشریت است

خرم آباد- نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: زندگی پیامبر اسلام(ص) از کودکی تا پایان عمر عالی‌ترین الگو برای زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی بشریت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمدرضا شاهرخی شامگاه شنبه در جلسه تفسیر قرآن در سخنانی با اشاره به اینکه قرآن مجید و روایات اهل بیت عصمت و طهارت و معارف اسلامی برای انسان و مقام انسان منزلت و ارزش والایی قائل شده‌اند، اظهار داشت: با دمیدن روح مجرد در کالبد مادی انسان و وقتی که روح به بدن تعلق گرفت و مراحل مادی بدن یکی پس از دیگری طی شد تا به آنجا رسید که روح از جانب خداوند به بدن تعلق گرفت.

وی با بیان اینکه در آیه ۱۴ سوره مومنون «ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقینَ»، خداوند از خود به عنوان برترین آفرینندگان یاد می‌کند و می‌فرماید آفرین بر خدایی که بهترین آفرینندگان است، تصریح کرد: صحبت از تکریم انسان و فضیلت و برتری انسان بر بقیه موجودات عالم است، این نشان دهنده آن منزلت والایی است که انسان در نگاه قرآنی دارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه در سوره اسرا آیه ۷۰، سخن از گرامیداشت انسان و برتری انسان بر همه مخلوقات خداوند است، افزود: پیامبر اسلام با برنامه تکمیلی که نسبت به انبیای خودش دارد می‌خواهد فضیلت و کرامت و ارزش‌ها را تکمیل کند و می‌فرماید «من مبعوث شدم تا فضیلت‌های اخلاقی را تکمیل کنم».

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به اینکه برنامه پیامبر اسلام (ص) تکمیل برنامه‌های انبیای پیشین است، پس راه نجات در پیروی از برنامه‌هایی است که پیامبر اسلام از طریق قرآن به بشریت ابلاغ می‌کند و وجود مقدس پیامبر اسلام از آن فضیلت‌ها به کامل‌ترین شکل بهره مند شده است، گفت: پیامبر گرامی اسلام رفتارش را بر اساس برنامه‌ها، ارزش‌ها و فضیلت‌هایی که در قرآن آمده تنظیم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خلق و اخلاق پیامبر را ما پیروان حضرت باید تبعیت کنیم، افزود: زندگی پیامبر اسلام از کودکی تا پایان عمر عالی‌ترین الگو برای زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه آیاتی از قرآن کریم به توصیف عالی‌ترین الگو برای زندگی انسان پرداخته است، تصریح کرد: جامعه امروز ما نیاز فراوانی به معرفت و آگاهی نسبت به سبک زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی پیامبر اسلام دارد، باید نسبت به سبک زندگی پیامبر گرامی اسلام آگاهی یابیم و از آن در محورهای فردی، خانوادگی و اجتماعی پیروی کنیم.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه هرچه جامعه ما در امور مادی پیشرفت کند و نیازهای فردی و خانوادگی و اجتماعی ما با رشد صنعت و تکنولوژی راحت تر تأمین شود، اما نیاز ما به اخلاق نبوی بیش از گذشته است، خاطرنشان کرد: هرچه اختراعات و اکتشافات وارد زندگی می‌شود پیروی از اخلاق نبوی، علوی و فاطمی برای ما لازم‌تر است.

وی با اشاره به اینکه یکی از بهترین راه‌های شناخت انسان‌هایی که حقیقتاً با فضیلت و ملتزم به احکام دین و ویژگی‌های اخلاقی هستند این است که میزان پایبندی آنها را به احکام دین و شریعت ملاحظه کنیم، اظهار داشت: وجود مقدس رسول گرامی اسلام، به عنوان عالی‌ترین الگو برای جامعه بشریت معرفی شده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه رسول خدا برای بشریت در همه اعصار و زمان‌ها الگوی پسندیده است، تصریح کرد: در قرآن کریم آمده است «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا»، رسول گرامی اسلام چون اندیشه، سخن و رفتارش را با قرآن تنظیم می‌کرد الگو و نمونه‌ای شایسته برای تبعیت و پیروی است.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه جامعه باید به این سمت برود که به اخلاق نبوی نزدیک شود، افزود: در آیه آمده است «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»، لَقَدْ به این معناست که تردید نکنید و شک نکنید که همیشه رسول خدا برای شما به عنوان الگو مطرح است.

وی با اشاره به اینکه معرفی الگو یک شیوه عملی تربیت است، باید الگوهای خوب را به مردم معرفی کنیم تا از الگوهای دروغین پیروی نکنند، یادآور شد: بهترین شیوه تبلیغ نیز پایبندی عملی به ارزش‌ها است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان این مطلب که خداوند پیامبر (ص) را به عنوان الگو معرفی می‌کند برای اینکه بتوانیم به اخلاق نبوی نزدیک شویم، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم با الگو گرفتن از پیامبر اسلام جامعه‌ای داشته باشیم که در آن جامعه فضیلت‌ها حاکم باشد و حرکت ما به سمت قله‌های فضیلت و آرمان‌های متعالی باشد.

حجت الاسلام شاهرخی خاطرنشان کرد: روزه ماه مبارک رمضان و کنترل زبان و چشم و گوش و اینکه درون و باطنمان را از غیر خدا تخلیه کنیم، راهی است که با استفاده از آن می‌توانیم به سمت قله‌های فضیلت حرکت کنیم و خود را به آرمان‌های متعالی نزدیک تر کنیم.

نظر شما