شناسهٔ خبر: 46701717 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

وام قرض الحسنه به بیماران خاص تعلق می‌گیرد

پاک مهر، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان از کمک هزار میلیاردی بودجه ۱۴۰۰ بصورت وام‌های قرض الحسنه برای بیماران خاص خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، محمد پاک مهر با اشاره به پیگیری داروهای مورد نیازِ بیماران خاص اظهار کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۰ آمده است که ۱۵ درصد عورض گمرکی لوازم آرایشی به بیماران خاص تعلق گیرد و بیماران هموفیلی یکی از انواع خاص و شناخته شده هستند.

وی همچنین از کمک ۱۰۰۰ میلیاردی بودجه ۱۴۰۰ به صورت وام های قرض الحسنه برای بیماران خاص سخن گفت و افزود: علی رغم تمام مشکلات، افزایش ۵۰ درصدی بودجه بخش سلامت را داریم که اگر منابع درآمدی محقق شود، اثرات خوب و مثبتی را برای این حوزه خواهد داشت.

پاک مهر تحقق این امور را بسته به درآمدهای دولت دانست و گفت: هر یک از این موارد نیازمند تامین منابع درآمدی است.

وی افزود: با توجه به اینکه کشور در شرایط کرونا و تحریم است، در جلسات متعدد با مسئولان بهداشت و درمان، موضوع بیماران خاص را مطرح کرده ایم و تاکید کمیسیون بهداشت نیز بر توجه ویژه به بیماران خاص و نادر است.

پاک مهر با بیان اینکه در هیاهوی کرونا نباید این بیماران به فراموشی سپرده شوند، خاطرنشان کرد: پیشنهادات در زمینه کمک های حمایتی یا بازنشستگی باید به مجلس پیشنهاد شود و ما هم روی آن کار خواهیم کرد.

همچنین احمد قویدل، رئیس سابق انجمن هموفیلی ایران با اشاره به اینکه ۲۸ فروردین فرصتی برای طرح مطالبات کلیه بیماران هموفیلی در سراسر جهان است، گفت: در این راستا تلاش می کنند مردم را با این بیماری آشنا ساخته و مطالبات بیماران را به مسئولین بازگو نمایند.

قویدل گفت: بیماران خاص ریسک ابتلای بیشتری ندارند ولی چون به مراکز درمانیِ مشترک با بیماران کرونایی مراجعه می کنند، به سان جامعه پرستاری و پزشکی نیازمند واکسیناسیون هستند.

وی با اشاره به عبور و مرور چند بار در هفته ای بیماران خاص در بیمارستان ها، اظهار کرد: در شرایط فعلی باید توجه شود که عواقب بهداشتی کرونا یک بحث و بخشی دیگر عواقب اقتصادی آن است.

قویدل خاطرنشان کرد: هر روز که این بیماری در دنیا فزونی می گیرد، افرادی که درآمدهای متوسط دارند به خط فقر نزدیک می شوند و کسانی که زیر خط فقر زندگی می کردند، به تعبیر جهانی به خط فلاکت سقوط می کنند.

وی افزود: اگر حمایت اجتماعی و رفاهی از این بیماران نداشته باشیم، حمایت های سلامت محور نیز به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

قویدل در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، اظهار کرد: ما در حوزه اوتیسم، حمایت اجتماعی و رفاهی سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت را داریم ولی حتی معلولیت ها از چنین حمایتِ دو جانبه ای برخوردار نیستند.

وی گفت: مردم هم به توصیه های بهداشتی ایمان دارند ولی از مرکز پژوهش ها می خواهیم چرایی عدم رعایت این دستورالعمل ها را انجام دهند.

نظر شما