شناسهٔ خبر: 46665729 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رئیس جمهوری با اشاره به مذاکرات وین تأکید کرد

اگر دست ما را باز بگذارید در 100 روز آخر دولت تحریم را برمی‌داریم

صاحب‌خبر -
رئیس‌جمهوری با تأکید بر این که باید همه تلاش کنیم به تحریم و جنگ اقتصادی پایان دهیم، گفت: حتی نباید بگذاریم یک روز این موضوع به تأخیر بیفتد. بعضی‌ها می‌گویند دست ظالم باید قطع شود و وقتی می‌گوییم کی؟ می‌گویند در اردیبهشت ماه و خرداد ماه کراهت دارد، بگذارید تیرماه رد شود آن موقع؛ بابا دست ظالم را باید قطع کرد؛ تیر و مرداد ندارد. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیأت دولت اظهار کرد: ظالمان معیشت مردم را گروگان گرفته‌اند و حتی در تهیه واکسن ما را اذیت می‌کنند و بیش از سه سال است که این فشار را ادامه می‌دهند. در این شرایط ما باید تلاش کنیم دست‌شان را قطع کنیم چرا از مذاکرات می‌ترسیم؟ چه کسی این حرف‌ها را در سر ما فرو کرده است چرا از حرف زدن می‌ترسیم. قرآن حتی از مذاکره با کفار سخن می‌گوید که باید با جدال احسن انجام شود. پس چرا ما می‌ترسیم و از این موضوع فرار می‌کنیم. وی اضافه کرد: ما قدرتمندیم و نباید خودمان را ضعیف ببینیم. می‌گویند آخر روبه رویتان امریکاست. خوب باشد مگر امریکا کیست؟ ما همان طور که در برجام مذاکره کردیم و امریکا را پشت میز آوردیم باز هم این توانمندی را داریم. اینقدر روی توان ما شک نکنید. بعضی‌ها می‌گویند ما فقط توان بیل زدن یا ساخت کارخانه دستمال کاغذی را داریم، ولی در مذاکره توان نداریم. در صورتی که ما در تولید تکنولوژی و قدرت نرم هم توانمند هستیم.
از مذاکرات وین نترسید
روحانی با بیان این که ما منطق قوی داریم و می‌توانیم دشمن را مجاب کرده و سرجایش بنشانیم، یادآور شد: امام خمینی(ره) از جنگ با صدام اجازه مذاکره داد. ما در شهریور ماه ۶۷ مذاکره را در ژنو شروع کردیم و دو سال ادامه داشت و آخرش هم صدام آن نامه‌ها را برای آیت‌الله هاشمی نوشت و ایشان جواب داد. ما با آن آدم غدار نشستیم و مذاکره کردیم، آن آدمی که در ایران آن همه کشتار کرد. مذاکره با هر کسی که می‌خواهد باشد، ما مشکلی نداریم و با منطق خودمان مذاکره می‌کنیم. رئیس‌جمهوری در ادامه تأکید کرد: بنابراین از مذاکره وین نترسید، بعضی‌ها می‌ترسند؛ حالا آنقدر که بعضی‌ها نگران هستند که مذاکره فوری انجام شود و تحریم‌ها زود برداشته شود و در انتخابات مشکل پیدا کنند، حالا اینگونه هم نیست و مذاکره پیچیدگی‌های خودش را دارد. نباید اینقدر نگران باشیم. انتخابات برای ما روز بسیار مهمی است و حضور مردم در انتخابات بسیار مهم است ولی هیچ جناح و هیچ فردی حق ندارد زندگی و معیشت مردم را برای انتخابات به گروگان بگیرد. بگذارید مردم راحت باشند. بگذاریم مردم زندگی کنند و تحریم برداشته شود چون این به نفع انتخابات و به نفع حضور مردم در انتخابات و به نفع همه جناح هاست.
روحانی بیان کرد: اینکه می‌بینید عنوان کرده‌ایم آی آر 6 را در نطنز فعال خواهیم کرد یا غنی‌سازی را به 60 درصد خواهیم رساند، این پاسخ خباثت‌های شماست.
رئیس‌جمهوری با اشاره به این که ما می‌دانیم که شما می‌خواهید چه کاری کنید، بیان کرد: شما می‌خواهید در مذاکرات دستمان خالی شود اما ما با دست پرتر به مذاکرات می‌رویم. پاسخ ما در نطنز این بود که به جای آی آر1 از آی آر 6 استفاده خواهیم کرد و به جای غنی‌سازی 3.67 درصدی، غنی‌سازی 60 درصدی انجام می‌دهیم، اما در عین حال فعالیت ما قطعاً و صرفاً صلح‌آمیز و تحت نظر آژانس خواهد بود. 60 درصد و 20 درصد و پنج درصد و سه درصد ما هم صلح‌آمیز است.
روحانی یادآور شد: چارچوب مذاکرات ما را رهبری به خوبی و روشنی مشخص کرده و ما در همان چارچوب فعالیت خودمان را انجام می‌دهیم.
راستی‌آزمایی طول نمی‌کشد
رئیس‌جمهوری خطاب به امریکایی‌ها با تأکید بر این که هر روزی که به تعهدات خود برگردید ما هم همان روز به عین برجام برمی‌گردیم، عنوان کرد: البته باید ببینیم بازگشت شما واقعی است یا نه. ما راستی آزمایی می‌کنیم که خیلی هم طول نمی‌کشد. بعضی‌ها چون بلد نیستند می‌گویند طول می‌کشد. خب ما بلدیم نمی‌خواهد شما غصه بخورید. وزرای ما طراحی کرده‌اند و می‌دانند این کار چقدر زمان می‌برد. هر وقت وزیر نفت بگوید من می‌توانم نفتم را بفروشم و کشتی‌های ما می‌توانند در محل مورد نظر پهلو بگیرند و مشکلات بیمه حل شود و بانک مرکزی بگوید پول من آزاد شده است، این کار صورت گرفته و اینها چیزی نیست و زمان نمی‌برد. ما وقتی ببینیم آنها درست عمل می‌کنند، ما هم بلافاصله عمل می‌کنیم. ما به تمام تعهدات برمی‌گردیم به شرطی که شما هم برگردید.
وی در ادامه تأکید کرد: بعضی‌ها می‌گویند فقط 100 و چند روز تا پایان دولت باقی مانده، برای ما فرقی نمی‌کند چقدر باقی مانده، چون مثل روز اول کار می‌کنیم و همان طور که تحریم‌ها را در 100 روز اول شکاندیم اگر دست ما را باز بگذارید در 100 روز آخر هم می‌شکنیم و ما مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم.

وقت شعار نیست

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کار سنگین بخش بهداشت در موضوع کرونا اشاره کرد و گفت: الان وقت شعار نیست و وقت عمل است. من با توجه به آمارهایی که هر روز به دستم می‌رسد می‌بینم که هر وقت مردم مراعات کرده‌اند و رعایت پروتکل‌ها به 85 و 90 درصد رسیده وضع آرام شده و هر وقت به 50 و 45 درصد رسیده وضع بهم ریخته و این استثنا هم ندارد. پس اگر همه مراعات کنند درست می‌شود. وی با بیان این که در این مقطع واکسن نقش مؤثری ایفا می‌کند، یادآور شد: در این شرایط وارد کردن واکسن یک وظیفه است و وزارت بهداشت در این زمینه وظیفه دارد اما از طرفی هر شرکت خصوصی، بیمارستان و مؤسسه‌ای که بخواهد می‌تواند با ارز نیمایی واکسن بیاورد و پخش کند.

برچسب‌ها:

نظر شما