شناسهٔ خبر: 46651389 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چارچوب‌ مذاکرات را رهبری تعیین می‌کنند/واردات واکسن وظیفه هر شرکت خصوصی است/از مذاکرات وین نترسید

روحانی: دست ما را باز بگذارید در ١٠٠ روز آخر تحریم‌ها را بشکنیم

رئیس جمهور گفت: حفظ جان مردم برای ما اولویت دارد. در این شرایط وارد کردن واکسن به عنوان یک وظیفه است هر شرکت خصوصی، بیمارستان و موسسه ای که می تواند از هر کجا واکسن مورد تایید وزارت بهداشت وارد کند می تواند با ارز نیمایی واکسن وارد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت گفت: باید در سراسر کشور احساس کنیم ماه رمضان آمده است نه اینکه کسی در خیابان سیگار بکشد و یا غذا بخورد باید مناسک الهی رعایت شود باید معنویت و برادری را احساس کنیم. این ماهی است که تهدیدها را نمی شنویم صدا و سیما را می بینیم امنیت است سخن مردم امنیت است و آدم احساس نمی‌کند اینجا چه نوشته است این ماه ماه خوبی هاست.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز در کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان مردم با مشکلات زیادی رو به رو شدند بعضی ها فکر می کنند چون عید نوروز بوده شیوع بیماری افزایش یافته است البته ترددها و رعایت نکردن ها تاثیر گذار است اما همه دنیا با یک موج شیوع مواجه است الان وقت شعار نیست وقت عمل است. البته بخش بهداشت و درمان ما کار سنگینی بر عهده دارد و ما قدردان آنها هستیم همه مسئولان کشور در سراسر کشور مسئولیت بزرگی دارند ما باید  نشان دهیم به همه اصولی که ما گفته شده کاملا پایبند هستیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و ایرنا بخوانید؛

* همه مسئولان در سراسر کشور مسئولیت بزرگی دارند ما باید همه پروتکل ها را اجرا کنیم. هر وقت مراعات مردم در پروتکل ها به ۸۵ تا ۹۰ درصد افزایش یافته اوضاع آرام شده هر جا اجرای پروتکل ها به ۴۵ تا ۵۰  درصد کاهش یافته اوضاع بر هم ریخته است من به عنوان کسی که مسئولیت دارم و هر روز آمار را بررسی می کنم به این نتیجه رسیدم.

* اساس کنترل این بیماری به دست خود ماست همه ما مسئول هستیم و هیچ کس نمی تواند از زیر بار مسئولیت فرار کند.

*  در این مقطع واکسن نقش مهمی را ایفا می کند ممکن است کسی واکسن زده باشد و باز هم مبتلا شود ولی واکسن مصونیت بسیار بالایی از مرگ و میر می دهد. یعنی کسی که واکسن زده است ممکن است مبتلا شود اما جانش حفظ می شود.

* حفظ جان مردم برای ما اولویت دارد. در این شرایط وارد کردن واکسن به عنوان یک وظیفه است هر شرکت خصوصی، بیمارستان و موسسه ای که می تواند از هر کجا واکسن مورد تایید وزارت بهداشت وارد کند می تواند با ارز نیمایی واکسن وارد کند. البته وزارت بهداشت و درمان هم وظیفه دارد و در چارچوب ستاد کرونا تصویب کرده عمل می کند.

* واکسن آزاد هم بیاورید تا مردم بتوانند استفاده کنند به قیمت معمولی. این کار می تواند به کنترل بیماری کمک کند. البته واکسن های داخلی را تقویت می کنیم.برخی به من می گفتند اجازه ندهید به دنبال سه یا چهار واکسن بروند، دنبال یک واکسن بروند. بررسی کردیم دیدیم تزاحمی ندارد و چیزی نیست که باعث به تاخیر افتادن همدیگر شود.

* ممکن است واکسن داخلی تابستان به دست مردم برسد در این مقطع وارد کردن واکسن خارجی وظیفه ماست وزارت بهداشت مسئولیت خودش را دارد شرکت های خصوصی هم می توانند واردات را انجام دهند این یک وظیفه مهم است.

* باید جنگ اقتصادی را قطع و به ظلم پایان دهیم، برخی‌ها می‌گویند دست ظالم باید قطع شود منتها کی، میگویند خوب نیست و در اردیبهشت و خرداد کراهت دارد. بگذارید به تیر برسیم آن‌وقت خوب است. دست ظالم را باید فورا قطع کرد تیر و مرداد ندارد.کسی که در تهیه واکسن و مواد غذایی ما را اذیت می‌کند باید دست او را قطع کرد.

*بیش از سه سال است که فشار روی ماست باید دست ظالم را قطع کنیم چرا از مذاکرات می‌ترسیم چه چیزی در سر ما کردند. چرا از حرف زدن می‌ترسیم مگر قرآن نمی‌گوید با کفار جدال احسن کنیم. ما قدرتمندیم ما خودمان را ضعیف نبینیم می‌گویند رو به روی شما می دانید کیست آمریکاست. مگر آمریکا کیست ما قدرتمندیم در برجام با آنها مذاکره کردیم و آنها را سر جای خود نشاندیم.

*ما توانمندیم، در تولید در تکنولوژی پیشرفته در قدرت نرم توانمندیم در مذاکره هم توانمندیم ما منطق قوی داریم و می‌توانیم دشمن را مجاب کنیم و سرجایش بنشانیم مگر عراق هشت سال با ما نجنگید یک وقتی که قرار شد مذاکره کنیم امام اجازه مذاکره داد در شهریور ۶۷ در ژنو با عراق مذاکره کردیم.

* چرا از مذاکرات و حرف زدن می‌ترسیم، ما قدرتمندیم و نباید خودمان را ضعیف بدانیم. از مذاکره وین نترسید.

* انتخابات روز بسیار مهمی برای ماست اما هیچ فردی حق ندارد معیشت مردم را برای انتخابات به گروگان بگیرد. بگذارید تحریم‌ها برداشته شود و این به نفع انتخابات است.

* حرف ما روشن است و می‌گوییم آمریکا باید به شرایط ۲۰۱۵ برگردد و به محض آنکه آمریکا تعهداتش را اجرا کرد و دیدیم درست است به تعهداتمان برمی‌گردیم.

* استفاده از IR۶ و اینکه غنی سازی را به ۶۰ درصد رساندیم پاسخ خباثت‌های شماست، نمی‌توانید در نطنز جنایت کنید و ما ساکت باشیم. ما دو دست شما را یکی با IR۶ و یکی با غنی‌سازی ۶۰ درصد می‌بریم.

* مردم بدانند اگر افرادی علیه ملت ما توطئه کردند ما پاسخ خواهیم داد.

* ما قدرتمند  هستیم و نباید خود را ضعیف ببینیم، می گویند، می دانید روبروی شما چه کسی است. آمریکاست. اما  ما قدرتمندیم. در برجام آمریکا را سر جای خود نشاندیم از این رو در توان ما شک نکنید.

* اگر شما می خواهید نسبت به فناوری صلح آمیز ایران اخلال ایجاد کنید و ما را اذیت کنید، ما باز هم در چارچوب قانون عمل می کنیم. کار شما تروریست هسته ای بود، کار ما کار قانونی است، قرار بودکاری را ۲۰ روز یا یک ماه دیگر انجام دهیم اما زودتر انجام دادیم.

* اگر صهیونیست ها اقدامی علیه ما انجام دهند، پاسخ خواهیم داد. اولین پاسخ را گرفتند، اگر شما IR۱ را دچار مشکل کردید ما آن را جمع می کنیم و IR۶ می گذاریم تا متوجه شوید که نمی توانید ما را از این فناوری بازدارید. می خواهید دست ما در مذاکرات خالی شود اما ما نمی گذاریم.

* ما در نطنز پاسخی که دادیم این بود، به جای IR۱، ماشین های IR۶  را به کار گرفتیم و به جای غنی سازی ۳.۶ غنی سازی ۶۰ درصد انجام می دهیم، فعالیت های هسته ای ما صرفا و قطعا صلح آمیز و تحت نظر آژانس خواهد بود. غنی سازی ۶۰ درصد، ۲۰ درصد و حتی سه درصد ما صلح آمیز و تحت نظر آژانس است.

* هر روزی که شما به تعهداتتان برگردید، ما هم به عین برجام بازمی گردیم. به شرط آنکه شما برگردید و ما ببینیم نه در زبان بلکه  واقعا عمل کرده اید، به قول معروف راستی آزمایی می کنیم، این زمان نمی برد و طول نمی کشد، بعضی ها چون بلد نیستند، می گویند راستی آزمایی، ما بلد هستیم، غصه نخورید. ما می دانیم راستی آزمایی چقدر زمان می برد، زمان زیادی نمی برد.

* وزیر نفت ما گفت، نفت را می‌فروشد، و گفت کشتی من در جایی که باید پهلو بگیرد پهلو می‌گیرد، بیمه ما عنوان کرد کار ما انجام می‌شوند، بانک مرکزی گفت، پول ما آزاد است و به خوبی آن را جابجا می‌کنم، این موضوعی نیست و زمان زیادی نمی‌برد. وقتی دیدید به تعهدات خود عمل می‌کنند ما هم به تمام تعهداتمان برمی‌گردیم به شرطی که آنها به تمام تعهداتشان برگردند.

*{ با اشاره به اینکه مسیری که امروز اتخاذ کردیم، مسیری است که مردم می‌خواهند}: ۲۴ میلیون رأی با رئیس‌جمهور سخن می‌گوید. ۷۳ درصد مردم که در انتخابات شرکت کردند، با ما حرف می‌زنند. ما خواست و نظر مردم را تا لحظه آخر اجرا و عملیاتی می‌کنیم.

* ما همان‌طور که در ماه اول عمل کردیم، در ماه آخر هم عمل می‌کنیم. ما تحریم را در ۱۰۰ روز اول شکستیم. دست ما را بازبگذارید در ۱۰۰ روز آخر نیز تحریم را می‌شکنیم. قرار ما با همه وزرا آن است که تا لحظه آخر فعالیت کنیم. ما در همه پنجشنبه‌های پیش‌رو افتتاح‌های بسیار مهمی داریم.

* فردا شاهد افتتاح‌های بزرگی در وزارت نفت خواهیم بود، در بخش آب و برق تا پایان مرداد ماه، ۱۷۳ طرح بسیار مهم افتتاح خواهد شد؛ از جمله پنج سد مهم ملی، ده‌ها نیروگاه و تصفیه‌خانه آب و فاضلاب افتتاح خواهد شد.

* دولت خود را متعهد به وظایفی می‌داند که بر دوش آن است، چارچوب‌ مذاکرات را رهبری به خوبی مشخص کردند، ما در همان چارچوب فعالیت می‌کنیم. طرف بدهکار ما آمریکا است. آمریکا به تعهدات خود عمل کند و دست از تحریم بردارد. خواهند دید ما هم بعد از راستی‌آزمایی به همه تعهداتمان بازخواهیم گشت.

* از مذاکره وین نترسید، بعضی ها می ترسند. آنقدر هم که شما نگران هستید که زود این مذاکره به نتیجه برسد و تحریم ها برداشته شود و در انتخابات مشکل پیدا نکنید، هم نیست. مذاکرات مشکلات خاص خود را دارد.

ادامه دارد...

2727

نظر شما