شناسهٔ خبر: 46650382 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

« وندی شرمن » معاون وزارت خارجه آمریکا شد

سنای آمریکا طی نشستی، نامزد پیشنهادی رئیس‌جمهوری این کشور برای معاونت وزارت خارجه را تأیید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایلنا، سنای آمریکا طی نشستی، «وندی شرمن» دیپلمات کهنه‌کار و نامزد پیشنهادی «جو بایدن» رئیس‌جمهوری این کشور برای معاونت وزارت خارجه آمریکا را تأیید کرد.

شرمن با ۵۶ رأی موافق و ۴۲ رأی مخالف، موفق به گذشتن از سد سنا شد.

در جریان این رأی‌گیری، چند سناتور جمهوری‌خواه نیز در حمایت از شرمن رای دادند.

وندی شرمن در دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا از مذاکره‌کنندگان اصلی این کشور در توافق هسته‌ای با ایران بود.

شرمن ۷۱ ساله که از کهنه کاران سیاست خارجی آمریکا به شمار می‌رود به دلیل نقشی که در مذاکرات هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و دستیابی به برجام ایفا کرد با مخالفت جهوریخواهان مواجه شده بود. جمهوریخواهان و برخی از دموکرات‌ها در آن زمان از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران بودند.

بایدن در ۲۰ ژانویه(یکم بهمن)، به کاخ سفید آمد و تیمی را برای امنیت ملی و سیاست خارجی معرفی کرد که همه آنها در شکل‌گیری توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ نقش داشتند. آنتونی بلینکن، جیک سالیوان، ویلیام برنز، وندی شرمن، رابرت مالی، جرت بلانک، ریچارد نفیو، جان کری و دیگر چهره‌های مطرح دولت اوباما کسانی بودند که قرار بود در دولت بایدن هم باشند.

دولت بایدن وعده داده تا بر خلاف دولت ترامپ که آمریکا را از برجام خارج ساخت، دوباره تعامل در پیش گیرد. ایران و قدرتهای خارجی هفته پیش مذاکراتی «سازنده» را برای اجرای کامل برجام در وین انجام دادند. پیش‌تر شرمن از اتخاذ رویکرد جدیدی در قبال ایران سخن رانده بود و ماه گذشته میلادی و در جریان جلسه بررسی صلاحیت خود به سناتورها گفته بود که جهان دیگر نسبت به سال ۲۰۱۶ و آغاز اجرای برجام تغییر کرده است. وی در زمینه تعامل با ایران گفته بود که این مراودات باید بر اساس ارزش‌های کنونی و نه حسرت آنچه که باید در گذشته انجام می‌شد، تنظیم شود.

شرمن که در جریان مذاکرات برجام معاونت سیاسی وزارت امور خارجه دولت اوباما و ریاست هیئت مذاکره‌کنندگان آمریکایی را بر عهده داشت، از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ مشاور وزارت امور خارجه و همچنین هماهنگ‌کننده سیاسی در امور کره شمالی بود. وی از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ دستیار وزیر امور خارجه در امور مقننه بود.

شرمن پس از ترک وزارت امور خارجه در سال ۲۰۱۵، در دانشگاه هاروارد مشغول به تدریس شد. تحلیلگران بر این باورند که او اکنون می‌تواند نقش برجسته‌تری در روند بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایفا کند.

برچسب‌ها:

نظر شما