شناسهٔ خبر: 46597564 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

نظارت بر سیستم توزیع، راه برون‌رفت از اقتصاد رانتی

عدالتیان، اقتصاددان بیان کرد: سیستم توزیع در ایران خیلی قدیمی است و تا رقابت در سیستم توزیع بیشتر نشود، مصرف کننده تا ۵۰ درصد قیمت روی کالا را به واسطه ها می پردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، جمشید عدالتیان با اشاره به استان های مرزی و ورود کالا در این استان ها گفت: استان های همجوار ما با مرزها همواره مبادلات را با همسایگان خود دارند که رسمی و قانونی است و از طریق بازارچه ها انجام می شود.

وی در عین حال اظهار کرد: ولی مواردی از واردات هستند که نه برای مصرف استان همجور بلکه برای کل کشور است. به خاطر مشکلاتی که ما در سیستم گمرک و ثبت واردات و صادرات داریم متاسفانه یکسری از کالاها از مبادی غیرقانونی در این مناطق جا به جا می شود.

این استاد دانشگاه قاچاق ارز را متفاوت از قاچاق کالا دانست و گفت: ارز مقررات مربوط به خود را دارد ولی در حال حاضر قاچاق کالا از خارج به داخل کمتر شده چون کالاهای ایرانی به خاطر نرخ ارز بسیار ارزان تر هستند ولی در هر صورت ما این معضل را داریم و باید برای یک بار تصمیم گیری شود و مقررات با هم هماهنگ شود تا این مشکل حل شود.

وی به نقش بازاریابی و فروش در تقویت تولید اشاره و بیان کرد: بازاریابی در سیستم توزیع از مسایل پیچیده است. تولید کنندگان ما به خصوص کالاهای مصرفی درگیر سیستم های توزیع گران قیمتی هستند. به طور متوسط ۵۰ درصد قیمتی که مصرف کننده می پردازد در اختیار توزیع کنندگان و واسطه ها است که بر قیمت ها می افزایند و به تولید کننده قیمت کمتری می رسد.

عدالتیان متذکر شد: فروشگاه های زنجیره ای برای کالاهای مصرفی دارند شکل می گیرند ولی باز هم شرایط عجیب و غریبی دارند مثلا ورودی های سنگینی می گیرند و هیچ نظارتی بر این موضوع نیست.

وی در خصوص راه برون رفت از اقتصاد رانتی و از بین بردن دلال ها از اقتصاد کشور عنوان کرد: سیستم توزیع در ایران خیلی قدیمی است و راه غیر منطقی را هم دارد طی می کند و نظارتی هم برایش نیست تا رقابت در سیستم توزیع بیشتر نشود، متاسفانه مصرف کننده تا ۵۰ درصد قیمت روی کالا را به واسطه ها می پردازد.

در ادامه محمد وهاب زاده با اشاره به اینکه در چند سال اخیر واردات بی رویه کمتر شده در عین حال گفت: با وجود این اما باز هم وجود دارد به طوریکه بعضی از تعرفه ها جا به جا می شود. یکسری از تعرفه ها وارداتشان ممنوع است و یکسری از کالاها با تعرفه های مجاز با همین نام وارد می شوند که مستلزم این است که یک کمی دقت را در گمرکات کشور بالا ببرند و حتما به آزمایشگاه ها برود تا استاندارد بودن آن مشخص و کنترل شود و سپس مجوز داده شود.

وی در رابطه با نحوه بازاریابی و فروش تولیدات اظهار کرد: بهترین کاری که دولت می تواند در این زمینه انجام دهد این است که اطلاعات کامل تولیدکنندگان را در سایت هایی اعلام کند تا مردم بدانند چه کسانی تولیدکننده هستند و از این اطلاعات، دیگر همکاران بتوانند استفاده های لازم را ببرند.

این تولیدکننده با تاکید بر اینکه بانک ها باید وام با بهره پایین تری به تولیدکنندگان دهند، تصریح کرد: وام باید با بهره پایین تر به تولیدکنندگان داده شود چرا که با بهره ۲۰ درصد و مشابه این ها امکان اینکه بتوانیم در حالت غیر از تورمی ادامه حیات دهیم به شدت سخت می شود. در این چند سال مسئله تورم را داشتیم که شرکت ها توانستند این بهره ها را پرداخت کنند ولی اگر کنترل شود به شدت کار را سخت می کند. هرچند تا به حال هم هیچ مورد خاصی نبوده که بانک ها حاضر شوند با بهره های پایین تر از معمول کاری را انجام دهند اما لازم است که دولت بر این موضوع فکر کند.

نظر شما