شناسهٔ خبر: 46585844 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

مشوق‌های ۱۴۰۰ در شهرک‌های صنعتی

متولیان صنعتی وعده مشوق‌های جدید برای توسعه متوازن صنعتی و حمایت از سرمایه‌گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور می‌دهند.

صاحب‌خبر -
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، علی رسولیان، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، بوروکراسی اداری و تامین زیرساخت‌ها را از جمله مهم‌ترین مشکلات و موانع در مسیر تولید بخش خصوصی برشمرد و ادامه‌ داد: از آغازین روزهای سال ۱۴۰۰ با تشکیل کمیته‌ای در ستاد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، از آرا‌، نظر‌ها و پیشنهادهای بخش خصوصی در همین زمینه استقبال شد. وی در گفت و گو با «ایرنا» اظهار کرد: در این راستا دو نوع پیشنهاد مطرح است که دسته نخست، نیازمند اخذ مجوزهایی از دولت، مجلس و سایر بخش‌هاست.

اما دسته دوم موانع و مشکلاتی است که می‌توانیم با استفاده از توان فنی و کارشناسی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به رفع و رجوع آنها بپردازیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پیشنهادهایی که در دسته نخست یاد شده می‌گنجد، شامل مشارکت دادن بخش خصوصی در تامین زیرساخت شهرک‌ها و امکان ایجاد شهرک‌های صنفی است. رسولیان اظهار کرد: پیشنهاد مشارکت دادن بخش خصوصی در تامین زیرساخت‌ها، نیازمند انجام اصلاحاتی در بخشی از اساسنامه این سازمان بود که از سوی مجمع مورد تصویب قرار گرفت و در نهایت، پیشنهاد یاد شده به دولت ارائه شد. وی افزود: با توجه به اثرگذاری کسب‌ و کارهای کوچک در تولید و اشتغال در شهرها و مناطق، پیشنهاد ایجاد شهرک‌های صنفی ارائه شد که مورد موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت و در ادامه مجمع این سازمان متشکل از وزرای امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور نیز با آن موافقت کردند. رسولیان در ادامه به موانع و مشکلاتی اشاره کرد که در راستای تحقق شعار سال قابلیت رفع آنها از سوی این سازمان وجود دارد و اضافه کرد: نخستین و مهم‌ترین مورد، کاستن از بوروکراسی اداری است. به همین منظور طرح الکترونیکی کردن همه فرآیندها درحال اجراست که علاوه بر بالا بردن سرعت انجام کار و شفافیت، یکی از راه‌های مبارزه با فساد به‌شمار می‌رود. رسولیان ادامه داد: در همین راستا، اکنون همکاران این سازمان در سراسر کشور متعهد شده‌اند به شرط وجود زمین و فعالیت در زون‌های مشخص، طی مدت زمان دو روز کاری زمین و زیرساخت را به متقاضیان واگذار کنند.

وی تصریح کرد: مشوق‌هایی درنظر گرفته شده تا افرادی که بتوانند زودتر از موعد کسب‌ و کارهای کوچک، کارگاهی، صنفی و صنعتی را به بهره‌برداری برسانند، از آنها برخوردار شوند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از افزایش فاصله بازپرداخت اقساط تسهیلات برای واحدها از زمان واگذاری خبر داد و گفت: این فاصله زمانی که دست‌کم ۶ ماه درنظر گرفته شده، برای جلوگیری از مواجه شدن واحدها با مشکلات مالی است. رسولیان همچنین از تفویض همه اختیاراتی که نیازمند تصمیم‌گیری است، به هیات‌مدیره‌های استانی این سازمان خبر داد تا در چارچوب صلاح و صرفه کشور به تسریع امور برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی بپردازند. وی همچنین از ارائه مشوق‌هایی برای واحدهایی خبر داد که بتوانند با به‌کارگیری انرژی خورشیدی و پاک به تامین برق و انرژی بپردازند. رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه به مشوق‌های ارائه شده به شرکت‌های دانش‌‌بنیان در مجموعه شهرک‌های صنعتی اشاره و بیان کرد: این شرکت‌ها از ۱۰ درصد مشوق حق بهره‌برداری از زمین برخوردار خواهند بود؛ یعنی زمین را ۱۰ درصد ارزان‌‌تر نسبت به سایر شرکت‌ها در اختیار می‌گیرند.

رسولیان افزود: همچنین اقساط بلند‌مدت تا ۴۸ ماهه برای بازپرداخت تسهیلات آنها درنظر گرفته شده و علاوه بر آن، اراضی بیکار بازپس‌ گرفته شده از واحدها یا زمین‌هایی که به دلیل محدودیت ناچار به مزایده آنها هستیم، با اولویت به شرکت‌های دانش‌‌بنیان واگذار خواهد شد. وی اضافه کرد: با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز تسهیلاتی از سوی این معاونت در اختیار شرکت‌های دانش‌ بنیان مستقر در شهرک‌های صنعتی قرار خواهد گرفت. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ریزی برای ایجاد هزار کارگاه در شهرک‌های صنعتی سراسر کشور در سال ۱۴۰۰ در نقاط تقاضا‌محور خبر داد که مقرر شده با اولویت در اختیار شرکت‌های دانش‌‌بنیان قرار بگیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما