شناسهٔ خبر: 46554184 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

عامل مرگ زودرس افراد مبتلا به سرطان ریه کشف شد

ایرنا

محققان در مطالعه جدید متوجه شدند که بیان بیش از اندازه برخی ژن‌ها می‌تواند عامل مرگ زودرس افراد مبتلا به سرطان ریه باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، برای عملکرد صحیح سلول، پروتئین‌های لازم باید در زمان مناسب سنتز شوند. همه سلول‌ها سنتز پروتئین‌ها را از اطلاعات رمزگذاری شده در دی ان ای (DNA) آنها کنترل یا تنظیم می‌کنند. به فرایند روشن شدن یک ژن برای تولید RNA و پروتئین، بیان ژن (Gene Expression) گفته می‌شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی jagwire، محققان کالج پزشکی گروه آسیب شناسی دانشگاه «جورجیا» در آمریکا در گزارشی در خصوص مطالعه خود نوشتند: بیمارانی که تعداد زیادی از ژن‌ های مرتبط با مسیرهای موثر در مرگ سلولی سرطان ریه را دارند، بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس قرار می ‌گیرند.

آنها در این مطالعه داده ‌های مربوط به ۵۱۰ بیمار مبتلا به سرطان ریه را بررسی کردند. این محققان ژن ‌های دخیل در حالت ‌های گوناگون مرگ سلولی مورد ارزیابی قرار دادند و متوجه شدند که ۲۱ ژن بیشتر اوقات در این میان نقش دارند.

بیشتر بخوانید

هزینه‌های پای دیابتی بیشتر از سرطان ریه است

این محققان ۵۹ نفر با بالاترین بیان ژن و ۴۹ نفر با پایین ‌ترین بیان برجسته‌ترین ژن ‌های مرگ سلولی را شناسایی کردند. همچنین پژوهشگران، شاخص‌های مهم فعالیت سیستم ایمنی را ارزیابی کردند و به مقایسه بقای کلی، بقای بدون بیماری و بقای خاص بیماری در این دو گروه پرداختند.

آنها متوجه شدند بیمارانی که بیان زیادی از ۲۱ ژن نشانه مرگ سلولی دارند، دارای شاخص ‌هایی هستند که نشان می ‌دهند سیستم ایمنی آنها به سرطان حمله می ‌کند؛ مانند سلول‌ های «تی» که معمولا سرطان را از بین می ‌برند.

این ژن ها سطح بالایی از مولکول ‌هایی را شامل می‌شوند که می ‌توانند به سرکوب سلول ‌های تی بپردازند و آنها را به سلول ‌های تی ناکارآمد و خسته تبدیل کنند.

دکتر راویندرا کوله از محققان این مطالعه  گفت: از این نشانه‌ ژنومی جدید می‌توان برای پیش‌ بینی بهتر نحوه عملکرد بیمار مبتلا به سرطان ریه و مهم‌ تر از همه ارایه درمان بهتری برای بهبود بیماران استفاده کرد.

وی افزود: ایمنی‌درمانی، یک روش عالی برای درمان است اما برای همه افراد موثر نخواهد بود. ما معتقدیم این روش کمک می‌ کند تا بدانیم کدام روش ایمنی‌ درمانی بیشتر به بیمار سود می ‌رساند.

مشروح این مطالعه در مجله Cancers منتشر شده است.

نظر شما