شناسهٔ خبر: 46507108 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سفر هیات سعودی در بحبوحه «کودتای» اردن برای آزادی فوری یکی از بازداشت‌شدگان

طبق گزارش روزنامه آمریکایی، در بحبوحه گزارش‌ها درباره «کودتای نافرجام» در اردن، هیات عالی‌رتبه سعودی به ریاست وزیر خارجه روز گذشته در سفر به امان، از مقام‌های اردنی آزادی «باسم عوض الله» را خواستار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که برخی رسانه‌ها از دست داشتن ریاض و ابوظبی در «کودتای نافرجام» اخیر اردن خبر داده‌اند، «واشنگتن پُست» از سفر هیات سعودی به اردن به منظور آزاد شدن یکی از بازداشت‌شدگان تحولات اخیر خبر داد.

این روزنامه آمریکایی به نقل از «یک مقام ارشد اطلاعاتی خاورمیانه» خبر داد، یک هیات عالی رتبه عربستان سعودی روز دوشنبه (دیروز) در دیدار با مقام‌های این کشور خواستار آزادی «باسم عوض الله» شد.

در این گزارش آمده است: «گمانه‌زنی درباره مداخله خارجی (در مورد کودتای نافرجام در اردن) در امان شدت یافت بعد از اینکه یک هیات عالی رتبه سعودی به ریاست وزیر خارجه این کشور در سفری از قبل برنامه‌ریزی نشده به امان آمد».

به گفته این مقام اطلاعاتی استنادی واشنگتن پُست، هیات عربستان سعودی در جریان دیدار با مقام‌های اردن خواستار آزادی یکی از افراد شناخته شده در بازداشتی‌‌‎های روز شنبه شد.

وی همچنین خبر داد، هیات عربستان سعودی با گذشت چند ساعت بعد از درز خبرهای ادعایی درباره توطئه (کودتا) در اردن در روز شنبه، خواستار سفر به اردن شده بود.

طبق گزارش واشنگتن پُست، مقام‌های سعودی در دیدار روز دوشنبه (دیروز) با مقام‌های اردنی خواستار آن شدند که «باسم عوض الله» آزاد شود  و همچنین به وی اجازه داده شود که با هیات سعودی به عربستان سعودی برود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود، به از یک منبع مطلع آمریکایی و مقام سابق اطلاعاتی این کشور خبر داد که مقام‌های دولت بایدن در جریان دیدارهای هیات اعزامی عربستان سعودی به اردن قرار گرفتند.

واشنگتن پُست در این گزارش توضیحاتی درباره باسم عوض الله ارائه داد و نوشت که او «تبعه اردن، مشاور ارشد سابق عبدالله» (دوم پادشاه اردن) بود و مدتی را به عنوان نماینده ویژه شاه اردن در امور عربستان سعودی کار کرده بود و ریاض به او گذرنامه عربستان سعودی داده بود.

به گفته مقام ارشد اطلاعاتی استنادی واشنگتن پست، «اصرار سعودی برای آزادی فوری عوض الله بدون طی شدن روند قضایی یا ایراد اتهام رسمی علیه وی، در منطقه باعث ایجاد سوالاتی شده است».


باسم عوض الله و ملک سلمان

 

این مقام اطلاعاتی تصریح کرد: «سعودی‌ها می‌گفتند بدون او (عوض الله) کشور (اردن) را ترک نخواهند کرد. اینطور به نظر می‌رسد که آنها درباره حرف‌هایی که او خواهد گفت، نگران بودند».

روزنامه واشنگتن پست در ادامه گزارش خود خبر داد، علاوه بر باسم عضو الله، «شریف حسن» که یک عضو خاندان سلطنتی اردن است، «سایر مج علی» رئیس دفتر شاهزاده حمزه ولی‌عهد سابق، شیخ «سمیر مج علی» و تعدادی دیگر از افراد دارای مناصب مهم در دولت و ارتش اردن از جمله دیگر افراد بازداشت شده هستند.

طبق این گزارش، روز گذشته در خبرها آمده بود که «رُی شاشاپوشنیک» بازرگان اسرائیلی و دوست نزدیک شاهزاده حمزه ولی‌عهد سابق اردن گفته بود که او به همسر و فرزندانش پیشنهاد استفاده از جت شخصی به منظور فرار از اردن را داده بود.

دیوان سلطنتی اردن روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که شاهزاده حمزه که متهم به تلاش برای بی ثبات کردن اردن بود، با امضای نامه‌ای تعهد داد که به خاندان پادشاهی و قانون کشورش پایبند می‌ماند.

  در  بیانیه دیوان سلطنتی اردن آمده است: پس از اینکه عبدالله دوم شاه اردن تصمیم گرفت در چارچوب تحولات دو روز گذشته در چارچوب خاندان هاشمی با قضیه شاهزاده حمزه بن الحسین برخورد کند، این قضیه را به شاهزاده حسن بن طلال(عموی پادشاه) واگذار کرد تا او با شاهزاده حمزه تماس بگیرد و شاهزاده حمزه هم تاکید کرد که به رویکرد خاندان هاشمی و رویکردی که پادشاه برای شاهزاده حسن مشخص کرده است، پایبند است.

بر اساس این بیانیه، شاهزاده حسن و شاهزادگان دیگر شامل هاشم بن الحسین، طلال بن محمد، غازی بن محمد، راشد بن الحسن امروز دوشنبه با شاهزاده حمزه در منزل شاهزاده حسن جمع شدند و شاهزاده حمزه نامه‌ای را امضا کرد.

 شاهزاده حمزه در نامه تاکید کرد: من در سایه تحولات دو روز گذشته، خودم را در اختیار اعلی حضرت قرار می‌دهم و تاکید می‌کنم که بر عهد و پیمان آباء و اجدادی باقی خواهم ماند تا به میراث آنها وفادار بمانم و در راه آنها گام بر دارم و به رسالت آنها و به پادشاه وفادار بمانم و به قانون کشور عزیز هم پایبند بمانم و همواره یار و پشتیبان اعلی حضرت خواهم بود».

رسانه‌های اردن شامگاه شنبه از موج دستگیری‌ها در بین مقام‌های ارشد اردن و خاندان سلطنتی این کشور به اتهام کودتا خبر دادند. هر چند منابع نزدیک به خاندان حاکم بازداشت یا اقامت اجباری برادرناتنی را تکذیب کردند اما خود او چند ساعت پس از درز خبر کودتا، با انتشار ویدیوئی گفت که به دنبال افشاگری‌هایش درباره فساد در اردن، در کاخ خود محبوس شده است.

وزیر خارجه اردن روز یکشنبه طی یک کنفرانس خبری گفت فعالیت‌های شاهزاده حمزه بن الحسین، ولی‌عهد سابق اردن و برادر ناتنی پادشاه این کشور، «حسین بن زید» و «باسم عوض الله» (دو فرد بازداشت شده به اتهام تلاش برای راه اندازی کودتا) رصد شده و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که آن‌ها با طرف‌های خارجی درباره زمان مناسب جهت آغاز تحرکات برای برهم زدن امنیت اردن تماس‌هایی داشته‌اند.

«ایمن الصفدی» همچنین از وجود تماس‌های بین همسر ولی‌عهد سابق  اردن با افراد خارج از این کشور خبر داد و گفت: «تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که افراد خارجی در این مسئله (تلاش برای کودتا) دست دارند».

وزیر خارجه اردن در مورد تعداد افراد بازداشت شده در ارتباط با کودتای ادعایی نیز گفت، به غیر از عوض الله و بن زید، ۱۴ الی ۱۶ تن دیگر بازداشت شده‌‌اند. رسانه‌های غربی و صهیونیستی تعداد بازداشتی‌ها با احتساب برادر ناتنی شاه را ۲۰ تن اعلام کرده بودند.

انتهای پیام/م

 

نظر شما