شناسهٔ خبر: 46496802 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس ستاد ارتش اردن: قدرت مقابله با هر تهدیدی را داریم

رئیس ستاد ارتش اردن گفت که نیروهای مسلح این کشور قدرت مقابله با هر تهدیدی و هر اتفاقی در سطح داخل این کشور و منطقه را دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، رئیس ستاد مشترک ارتش اردن به دنبال اعلام خبر کودتای نافرجام در اردن امروز (دوشنبه) تاکید کرد که کشورش قدرت مقابله با همه تهدیدها را دارد.

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، سرلشکر «یوسف الحنیتی» رئیس ستاد مشترک ارتش  اردن در جریان پیگیری روند تمرین نظامی موسوم به «درع الوطن» تاکید کرد: نیروهای ما توانایی، شایستگی و مهارت مقابله با انواع تهدیدها و هر گونه تحولات در عرصه داخلی و منطقه‌ای را دارد.

او گفت: نیروهای مسلح اردن به نقش خود در برون‌رفت این کشور از بحران‌هایی که اخیرا با آن روبه رو شد، عمل می‌کنند و با هر تلاشی برای برهم زدن امنیت وطن و ارعاب شهروندان و ناامن و بی ثبات کردن کشور در راستای پایبندی به تکلیف ملی خود در قبال وطن و رهبری آن مقابله می‌کنند.

این مقام اردنی بر اهمیت نقض نیروهای مسلح اردن در حفظ اقتدار کشور تقویت جایگاه راهبردی و تاریخی آن گفت: نیروهای مسلح اردن درباره نقش محوری و ثابت اردن در قبال مسائل مختلف منطقه اطمینان خاطر خواهد داد.

رسانه‌های اردن شامگاه شنبه از موج دستگیری‌ها در بین مقام‌های ارشد اردن و خاندان سلطنتی این کشور به اتهام کودتا خبر دادند. منابع نزدیک به خاندان حاکم در این کشور بازداشت یا اقامت اجباری برادرناتنی را تکذیب کردند. با این حال، او چند ساعت پس از درز خبر کودتا، با انتشار ویدیوئی از خود گفت که به دنبال افشاگری‌هایش درباره فساد در اردن، در کاخ خود محبوس شده است.

وزیر خارجه اردن هم روز یکشنبه طی یک کنفرانس خبری گفت فعالیت‌های شاهزاده «حمزه بن الحسین»، ولی‌عهد سابق اردن و برادر ناتنی پادشاه این کشور و «حسین بن زید» و «باسم عوض الله» (دو فرد بازداشت شده به اتهام تلاش برای راه اندازی کودتا) رصد شده و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که آن‌ها با طرف‌های خارجی درباره زمان مناسب جهت آغاز تحرکات برای برهم زدن امنیت اردن تماس‌هایی داشته‌اند.

الصفدی همچنین از وجود تماس‌های بین همسر ولی‌عهد سابق  اردن با افراد خارج از این کشور خبر داد و گفت: «تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که افراد خارجی در این مسئله (تلاش برای کودتا) دست دارند».

وزیر خارجه اردن در مورد تعداد افراد بازداشت شده در ارتباط با کودتای ادعایی نیز گفت که به غیر از باسم عوض الله و حسن بن زید، ۱۴ الی ۱۶ تن دیگر بازداشت شده‌‌اند. رسانه‌های غربی و صهیونیستی دیروز تعداد بازداشتی‌ها با احتساب برادر ناتنی شاه اردن را ۲۰ تن اعلام کرده بودند.

به گفته ایمن الصفدی، افراد پیرامون شاهزاده حمزه با گروه‌های خارجی در تماس بودند تا نقشه بیگانگان را عملی کنند. او گفت که شاه اردن با برادرش (حمزه) به صورت مستقیم صحبت کرده ولی او به درخواست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اردن اعتنایی نکرده است. 

ولی‌عهد سابق اردن دیروز گفته بود که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اردن از او خواسته در محل اقامت خود بماند و حق خروج از کشور را ندارد.

وزیر خارجه اردن درباره هدف افراد بازداشت شده به اتهام کودتا گفت که آن‌ها در راستای جاه‌طلبی‌های خارجی عمل می‌کردند.

انتهای پیام/ص

نظر شما