شناسهٔ خبر: 46457225 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اولویت دولت جلوگیری از قحطی در کشور بود/ ۱۲ میلیون حاشیه‌نشین در کشور گرفتار تأمین نیازهای اولیه

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه۱۲میلیون حاشیه‌نشین در کشور برای تأمین نیازهای اولیه‌شان با مشکل مواجه هستند، گفت: فکر می‌کنم دولت خوب عمل کرد و نگذاشت زندگی مردم دچار فروپاشی شود چراکه تا این لحظه اولویت ما این بود که اجازه ندهیم در کشور قحطی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، اسحاق جهانگیری عصر امروز در دیدار با نخبگان، جوانان، برگزیدگان و فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اظهار کرد: ما با یک سری اشکالات ساختاری در اداره کشور روبرو هستیم این هم می‌تواند مربوط به قانون اساسی باشد، هم مدیریت‌های گذشته و یا اینکه مشکلاتی که وجود داشتند و برطرف نشدند و حالا بغرنج‌تر شده‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: اقتصاد ایران و درآمد مردم هیچ‌وقت دارای یک رشد مداوم نبوده بلکه رشد همیشه سینوسی بوده بنابراین باید دنبال اصلاح ساختارهای جدی باشیم.

وی ادامه داد: دهه اول به جنگ گذشت دهه دوم به تنگناهای ناشی از جنگ پرداخته شد و در دوره بعد دنبال اصلاح ساختار رفتند، در برنامه پنج‌ساله سوم همه جریانات کشور به این نتیجه رسیدند که باید کشور به سمت اصلاح ساختار و کوچک‌سازی دولت و فعال‌سازی بخش خصوصی برود.

جهانگیری بابیان اینکه در خصوص اقتصاد ایران، از بعد از پیروزی انقلاب گفته می‌شد مشکلات اقتصاد ما به دلیل دولتی بودن و اتکای شدید به نفت است، خاطرنشان کرد: عده‌ای معتقد بودند درنتیجه این مشکلات، اقتصاد ایران هرگز رشد مناسبی نداشته و باید در اقتصاد به دنبال یک سری اصلاحات ساختاری جدی باشیم.

اقتصاد ایران و درآمد مردم  دارای یک رشد مداوم نبود

وی تصریح کرد: اقتصاد ایران و درآمد مردم هیچ‌وقت دارای یک رشد مداوم نبوده بلکه رشد همیشه سینوسی بوده بنابراین باید دنبال اصلاح ساختارهای جدی باشیم.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: دهه اول به جنگ گذشت دهه دوم به تنگناهای ناشی از جنگ پرداخته شد و در دوره بعد دنبال اصلاح ساختار رفتند، در برنامه پنج‌ساله سوم همه جریانات کشور به این نتیجه رسیدند که باید کشور به سمت اصلاح ساختار و کوچک‌سازی دولت و فعال‌سازی بخش خصوصی برود.

جهانگیری یادآور شد: در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی، برخی اقدامات باعث شد اقتصاد دولتی‌تر شود؛ در دولت آقای خاتمی قرار شد تا یک سری اصلاحات ساختاری شکل گیرد و به سمت کوچک‌سازی دولت و تقویت بخش خصوصی حرکت شد. در آن زمان در دولت بحث نوسازی صنایع نیز پیگیری می‌شد.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه حکومت باید هم برای اداره برنامه‌های خود یک سری نظریات داشته باشد و هم متناسب با آن‌ها در طول زمان، یک سری اصلاحات انجام دهد، متذکر شد: در برنامه سوم توسعه، قرار شد دولت کوچک‌ شود. ما به‌عنوان حکومت گاهی اوقات نمی‌خواهیم تبعات یک تصمیم جدی را بپذیریم. ما اگر می‌خواهیم بخش خصوصی تقویت شود، باید بپذیریم این بخش نیاز به احترام و امنیت دارد. اگر پذیرفتیم اداره حکومت به حزب نیاز دارد، باید بپذیریم این احزاب نیاز به قدرت دارند و به‌منظور قدرت گیری تشکیل‌شده‌اند تا نماینده به مجلس بفرستند؛ ما نمی‌توانیم همه‌چیز را بدون تحمل تبعات آن بخواهیم.

همه ما فارغ از اصلاح‌طلب یا اصولگرا خواستار یک ایران قوی هستیم

وی تصریح کرد: مشکل ما این است که هر گروهی فکر می‌کند برای ایجاد یک قدرت بزرگ برای ایران، بهترین روش، روش خودش است و به یک روش اجماعی تن نمی‌دهد؛ همه ما فارغ از اصلاح‌طلب یا اصولگرا خواستار یک ایران قوی هستیم و برای رسیدن به این خواسته ما باید دولت و جامعه قوی و کارآمدی داشته باشیم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه دولت قوی از دل جامعه قوی بیرون می‌آید، گفت: جامعه‌ای می‌تواند قوی باشد که بتواند سرنوشت خود را انتخاب کند و در یک انتخابات مشارکت‌جویانه حضور فعال داشته باشد؛ از دل چنین جامعه‌ای یک دولت قوی و از دل یک دولت قوی یک ایران قوی به وجود خواهد آمد.

وی ضمن گلایه از برخی انتقادات گفت: مردم دولت یازدهم را در شرایطی انتخاب کردند که ایران در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار داشت؛ لیبی یکی از کشورهایی است که در ذیل فصل هفتم این منشور قرار گرفت و ما سرنوشت آن را دیدیم قذافی در آن زمان ضعیف نبود؛ در آن زمان نیز کسانی که دلسوز ایران بودند، دولتی را می‌خواستند که ایران را با گفتگو از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل دربیاورد و این دولت توانست این کار را انجام دهد و باعث پیشرفت ایران شود. عده‌ای در داخل و خارج به خاطر این موفقیت کشور ناراحت شدند و سعی در تخریب برجام داشتند.

جهانگیری ادامه داد: اسرائیل و عربستان از دشمنانی هستند که خواهان شکست ما هستند و در آمریکا نیز ترامپ از برجام خارج شد؛ در مجلس نیز عده‌ای برجام را آتش زدند و خواستار خروج ایران از برجام شدند اما دولت در برابر این خواسته ایستاد.

معاون اول رئیس‌جمهور بابیان اینکه روسیه، چین و اروپا نیز به لحاظ سیاسی خیلی در خصوص برجام همکاری کردند و به هیچ‌کدام از قطعنامه‌هایی که ترامپ علیه ما در شورای امنیت مطرح می‌کرد، رأی ندادند، گفت: اما به لحاظ عملیاتی هیچ‌کدام یک‌قدم در جهت حفظ برجام برنداشتند.

آمریکا به شکست خود در فشار حداکثری علیه ایران اعتراف می‌کند

جهانگیری تصریح کرد: ایران امروز به نقطه‌ای رسیده است که آمریکا به شکست خود در فشار حداکثری علیه ایران اعتراف می‌کند، امروز همه‌کسانی که مخالف برجام بودند، خواستار حفظ آن هستند.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه گفت: من فکر می‌کنم دولت خوب عمل کرد و نگذاشت زندگی مردم دچار فروپاشی شود. تا این لحظه اولویت ما این بود که اجازه ندهیم در کشور قحطی شود.

وی اظهار کرد: عده‌ای به دولت اتهام می‌زنند و طوری انتقاد می‌کنند انگار خود سابقه درخشانی دارند، درحالی‌که بسیاری از این افراد در دوران مدیریت خود در یک سازمان، آن سازمان فساد و بی‌قانونی را به اوج رساندند. افرادی هستند که دولت را به خستگی متهم می‌کنند. ما خسته و تنبلیم اما شما که خسته نیستید، چه گره‌ای از زندگی مردم باز کردید؟

یک‌شبه نمی‌توان ره صدساله رفت

جهانگیری ادامه داد: ما نباید مأیوس شویم. کشور ما ظرفیت‌های بسیاری دارد، باید مقاومت و تلاش کنیم؛ البته یک‌شبه نمی‌توان ره صدساله رفت اما باید بدانیم امروز ما با سال ۹۲ متفاوت است. در آن زمان کدام جریان سیاسی می‌توانست در آن فضای امنیتی یک کار سیاسی انجام دهد و یک جلسه بگذارد؟ ما باید تلاش کنیم به دستاوردهای بیشتری هم برسیم.

جهانگیری با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات گفت: رهبری در خصوص انتخابات بر این تأکید داشتند که انتخابات یک فرصت برای قدرت‌نمایی ایران است، ما نباید این فرصت را از دست دهیم که روز ۲۹ خرداد حسرت آن را بخوریم؛ ما حتماً باید از الآن فعال شویم و پیگیری کنیم که یک انتخابات پرشور و رقابتی برگزار در کشور شود.

معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: گروه‌های مختلف باید کاندیدای خود را داشته باشند. دولت به دنبال برگزاری چنین انتخاباتی است تا یک‌بار دیگر اقتدار به ایران بازگردد و کشور بتواند به پشتوانه ایران به پشت میز مذاکره بنشیند و مسائل خود را مطرح کند.

در کشور باوجود منابع زیاد، فقر زیادی هم داریم

وی در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به وجود مشکلات حاشیه‌نشینی مشهد، گفت: فقر رشد کرده، امروزه دولت‌ بانک‌های اطلاعاتی خوبی دارد و اگر ما واقعاً به دنبال حل مسئله فقر هستیم، باید از این بانک‌های اطلاعاتی استفاده کنیم‌. ما در این کشور باوجود منابع زیاد، فقر زیادی هم داریم. ما امروزه می‌دانیم چه تعداد خانواده در کشور داریم که هیچ شاغلی در آن‌ها وجود ندارد. ما حدود ۱۲ میلیون حاشیه‌نشین داریم که بیش از یک‌میلیون آنان در حاشیه شهر مشهد زندگی می‌کنند و برخی از اینان حتی در تأمین نیازهای اولیه خود مشکل‌دارند.

جهانگیری در خصوص انتخابات شوراها گفت: برای انتخابات شوراها نیز ما می‌خواهیم افرادی که هیچ مشکلی برای حضور در این عرصه ندارند، بدون هیچ مانعی بتوانند در این انتخابات ثبت‌نام کنند و دولت این مسئله را مدنظر دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات جوانان بیان کرد: در اوایل کرونا ما دغدغه تأمین نیازهای اولیه را درزمینهٔ مبارزه با کرونا داشتیم. اما جوانان ما در این عرصه معجزه کردند. ما امروز علاوه بر تأمین نیاز داخل، ونتیلاتور به خارج صادر می‌کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات زنان در کشور، تصریح کرد: زنان در کشور ما توانسته‌اند موفقیت‌های بسیاری را به دست آورند. تاکنون در بسیاری از مناصب زنان توانسته‌اند از مردان بهتر مدیریت کنند. ما در این دولت تصویب کردیم ۳۰ درصد مناصب مدیریتی در دولت به زنان اختصاص یابد، سال گذشته طبق آمار ۲۶ درصد مناصب مدیریتی ما به زنان اختصاص‌یافته بود و امیدواریم تا پایان دولت این رقم به همان ۳۰ درصدی که تصویب‌شده بود، برسد.

هنرمندان و اصحاب رسانه، پس از مشاغل خدماتی بیشترین آسیب از کرونا را دیدند

جهانگیری در خصوص مشکلات رسانه‌ها نیز در این نشست بیان کرد: من با مشکلات رسانه‌ها آشنا هستم. در دوران کرونا، پس از مشاغل خدماتی، هنرمندان و اصحاب رسانه بیشترین آسیب را دیدند. ما باوجود تمام مشکلات سعی در خدمت به این گروه‌ها داریم.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: در سال گذشته ما بالاترین میزان پرداختی به بازنشستگان و معلمان و کارمندان دولت را نسبت به سال‌های گذشته داشتیم. هرکدام از این اعداد با قبل اصلاً قابل‌مقایسه نیست. متأسفانه در کشور هر کس از هر جا عصبانی است به دولت ضربه می‌زند اما ما به دلیل علاقه‌ای که به مردم و کشور داریم، نمی‌خواهیم بگذاریم این کشور و مردم بیشتر از این آسیب ببینند.

وی تأکید کرد: الآن راه روشن است؛ فشارهایی که وارد شد فشارهای سنگینی بود اما دولت اجازه نداد زندگی مردم متلاشی شود؛ در تیر ۹۷ اعلام کردند پوشک بچه پیدا نمی‌شود و قرار بود برای همه کالاها این اتفاق بیفتد و مردم تصور کنند قحطی شده اما اجازه ندادیم این اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

نظر شما