شناسهٔ خبر: 46387288 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

تحلیلگر عراقی:

گفت‌وگوی راهبردی آتی دروازه ابقای آمریکا در عراق است

یک تحلیلگر عراقی می‌گوید در صورتی که بغداد با جدیت با موضوع اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق برخورد نکند، گفتگو‌های راهبردی آتی با واشنگتن دروازه ابقای این نیرو‌ها در عراق خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «سعد محمد الکعبی» تحلیلگر سیاسی عراق می‌گوید که گفت‌وگوی راهبردی میان بغداد و واشنگتن در مرحله آتی، دروازه تداوم حضور آمریکا در عراق است.

وی در گفتگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: پارلمان عراق، اخراج نیرو‌های خارجی از کشور را تصویب کرد. مردم عراق نیز نظر خود را در خصوص حضور خارجی‌ها در کشور را اعلام کرده‌اند. خواست مردم عراق این است که دولت در گفتگو با طرف آمریکایی درباره اخراج همه نیرو‌های خارجی از کشور جدی و قاطع باشد.

این تحلیلگر عراق افزود: گفت‌وگوی راهبردی مورد انتظار در مرحله آتی با طرف آمریکایی، چیزی جز دروازه‌ای برای مشروعیت‌بخشی به حضور آمریکا در عراق و تداوم این حضور در راستای منافع واشنگتن نیست. امری که با مخالفت مردمی و سیاسی در عراق همراه خواهد شد و سرانجام آن خیر نخواهد بود. دولت باید قاطعانه رفتار کند و نقاط و بند‌هایی را با طرف‌های سیاسی وضع کند که ضامن حاکمیت کامل عراق باشد.

آمریکا در ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ (۲۰ مارس ۲۰۰۳) در رأس یک ائتلاف بین‌المللی به عراق حمله کرد و خاک این کشور را به بهانه سرنگونی رژیم صدام اشغال کرد و پس از هشت سال اشغالگری در عراق، حضور نیروهایش را در دسامبر ۲۰۱۱ به پایان رساند و به جنگ عراق پایان داد. اما در ژوئن ۲۰۱۴ آمریکا بار دیگر به بهانه مبارزه با داعش در راس یک ائتلاف بین المللی اقدام به مداخله در عراق نمود و با وجود اینکه در ۹ دسامبر ۲۰۱۷، عراق اعلام کرد که بر داعش غلبه کرده است نیرو‌های خارجی از جمله آمریکایی‌ها هنوز در عراق حضور دارند.

دو روز پس از ترور شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق و تنی چند از همراهانشان در اقدام تروریستی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، پارلمان عراق پانزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸، طرح اخراج نیرو‌های خارجی از عراق را تصویب کرد.

با وجود تصویب این طرح آمریکا از اجرای آن خودداری کرده است. این در حالی است که اغلب گروه‌های سیاسی عراق خواهان اخراج نیرو‌های آمریکا از خاک عراق هستند. چندی پس از روی کار آمدن مصطفی الکاظمی، گفتگو‌های راهبردی میان آمریکا و عراق برای مشخص کردن آینده روابط دو طرف آغاز شد و مرحله نخست این گفت‌وگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن، ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد) به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.

نظر شما