شناسهٔ خبر: 46339141 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

رایزنی‌های برجامی انگلیس و آلمان در حاشیه اجلاس ناتو

ایرنا نوشت:وزرای امور خارجه انگلیس و آلمان روز چهارشنبه در آستانه برگزاری دومین روز از برگزاری اجلاس اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در بروکسل پیرامون ایران و حفظ برجام گفت‌وگو کردند.

صاحب‌خبر -

وزارت امور خارجه آلمان در توئیتی نوشت: هایکو ماس (وزیر امور خارجه آلمان) و دومینیک راب (وزیر امور خارجه انگلیس) پیش از برگزاری اجلاس ناتو پیرامون توسعه روابط دوجانبه و همچنین سایر تحولات بین المللی از جمله شرق مدیترانه، ایران و افغانستان گفت وگو کردند.

 

این ملاقات ساعاتی پس از آن برگزار می‌شود که وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، آلمان، فرانسه) و آمریکا در نشستی چهارجانبه پیرامون ایران و تحولات منطقه رایزنی کرده بودند. دومینیک راب دیشب (سه‌شنبه) درباره این نشست در توئیتی نوشت که با همتایان همتایان آمریکایی، آلمانی و فرانسوی خود در مورد ایران و آنچه او «جلوگیری از تبدیل شدن ایران به قدرت هسته‌ای» نامید گفت‌وگو کرده است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز که برای شرکت در اجلاس ناتو به بروکسل سفر کرده است، با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: جلسه خوبی با ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان و دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس در مورد ایران ، روسیه ، چین و سایر موضوعات مهم داشتم.  وی افزود: روابط فراآتلانتیک برای حل چالش‌های جهانی نقش اساسی دارد.

وزیر امور خارجه فرانسه هم در توئیتی به این جلسه اشاره کرد و نوشت که با همتایان انگلیسی، آلمانی و آمریکایی پیرامون روابط فرا آتلانتیک، ایران و چالش‌های مهم امنیتی گفت وگو و بر لزوم اقدام مشترک تاکید کرد.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد؛ اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت این کشور در توافق با ایران پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد.

ایران نیز ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

رییس جمهوری جدید آمریکا جو بایدن، بازگشت به برجام را مشروط دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از  سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

310 310

نظر شما