شناسهٔ خبر: 46326009 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دژپسند اعلام کرد:

مولدسازی دارایی‌ها در دستور کار وزارت اقتصاد

وزیر اقتصاد گفت: در زمینه تأمین مالی، سرمایه گذاری، مقررات زدایی، خصوصی سازی و بازار سرمایه وظایفی را تعریف کردیم تا برنامه جامعی برای تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی» عملیاتی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گره اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از صدا و سیما، فرهاد دژپسند گفت: این موضوع بسیار گسترده است که باید همه قوای حکومت همچنین مردم و بخش خصوصی بسیج شوند؛ این در حالی است که بخش خصوصی نیز باید به دنبال بهبود کیفیت و ارزان‌تر کردن تولید کالا‌ها باشد و همچنین مردم در خرید و مصرف، تولیدات داخلی را به عنوان دو بال که به رونق تولید کمک می‌کند ترجیح دهند و حکومت هم باید زمینه را برای تولیدکنندگان تسهیل کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت امور اقتصاد و دارایی به واسطه داشتن مأموریت‌های گسترده در این عرصه نقش قابل توجهی دارد گفت: به همین منظور جلسه‌ای با معاونان و مسئولان سازمان‌های وابسته وزارت خانه تشکیل شد تا برنامه تحقق شعار امسال را تدوین و نهایی کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در سال ۹۹ وزارت اقتصاد با ۴۳ محور در جلسات هیأت مقررات زدایی به اصلاح مقررات و در برخی موارد به حذف آن‌ها اقدام کرد؛ یعنی بعضی از بخشنامه‌های دستگاه‌های اجرایی که مزاحم بودند حذف و برخی از آن‌ها اصلاح شد.

وی با بیان اینکه مصوباتی را در دولت برای حذف مقررات زاید داشتیم افزود: در اصل ۴۴ قانون هم مواد ۱ و ۷ در جهت تقویت مقررات زدایی اصلاح شده است.

دژپسند ادامه داد: در سال گذشته در زمینه فضای کسب و کار هم یکسری اقدامات بدیعی مانند پنجره واحد ثبت شرکت‌های با مسئولیت محدود، پنجره واحد مالیاتی و دادگاه ویژه تجاری انجام شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در سال گذشته برنامه‌های خوبی را اجرا کردیم، اما برخی موارد به دلیل اینکه اجرای آن به ماه‌های پایانی سال کشیده شد هنوز آثار آن در اقتصاد نمایان نشده است که باید پیگیری و عملیاتی شود و همچنین امسال با برنامه گسترده تری در این عرصه ورود پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: در حال حاضر برنامه جامعی را برای فضای کسب و کار و مقررات زدایی آماده کردیم که مراحل تصویب را طی می‌کند.

سه ماموریت ویژه گمرک برای رونق تولید

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: زمانی که باید رونق تولید صورت بگیرد گمرکات باید سه مأموریت انجام دهند؛ اول باید تأمین نیازمندی‌های تولید در سریع‌ترین زمان ممکن ترخیص شود. دوم اینکه برای صادرات، چون تقاضا را برای تولیدات داخل کامل می‌کند باید در روان‌ترین حالت انجام شود و سوم مواجهه با قاچاق است که گمرک پیشخوان ما برای مقابله با قاچاق است که باید تمام مجاری مسدود شود.

دژپسند تصریح کرد: ما به سمت هوشمندسازی گمرک و تبدیل نظارت پیشینی به پسینی رفتیم. اقداماتی انجام دادیم که کم کم به سرانجام می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در کشور ۱۵ دستگاه ایکس ری کامیونی داشتیم گفت: در دهه فجر ۹۹ با قرارداد با بخش خصوصی مقرر شد تا ۱۵ دستگاه دیگر به این بخش افزوده خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: نظارت در داخل کانتینر‌ها را می‌توانیم به کوادکوپتر‌ها واسپاری کنیم.

شرایط بهره برداری از ظرفیت تولید مطلوب نیست

دژپسند ادامه داد: نرخ بهره برداری از ظرفیت تولید مطلوب نیست، چون ظرفیت تولید زیادی ایجاد شده است که برخی از این موارد به ضرورت تأمین مالی برمی گردد که در گذشته به نظام بانکی معطوف بود، ولی امروز علاوه بر بازار پول، بازار سرمایه هم کریدور جدی برای انجام این کار است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره موضوع سرمایه گذاری هم گفت: متأسفانه حدود ۱۰ سال است که وضع رشد سرمایه گذاری مورد قبول نیست که باید امسال یک مجموعه جامع برای افزایش سرمایه گذاری انجام دهیم. برخی مصوبات مورد نیاز را در قالب قانون بودجه از مجلس گرفتیم و بقیه را باید کامل کنیم تا بتوانیم یک تحول در سرمایه گذاری انجام دهیم.

دژپسند درباره ورود مؤثر صنعت بیمه به موضوع حمایت از تولید افزود: صنعت بیمه باید با ابزار‌های جدید ورود کند و در سال گذشته در موضوع کرونا یکسری فعالیت‌های جدید بیمه‌ای تعریف شد که باید امسال توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه قصد داریم امسال خصوصی سازی و مولد سازی را با رویکرد دیگری انجام دهیم ادامه داد: این رویکرد به رونق تولید کمک خواهد کرد.

دژپسند با اشاره به اینکه عرضه اوراق در سال ۹۹ یکی از عملکرد‌های خوب در تأمین مالی دولت بود گفت: باید فروش اوراق را به گونه‌ای انجام دهیم تا هیچگونه محدودیتی در بخش تولید ایجاد نکند و به رونق تولید هم کمک کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره موضوع مالیات افزود: در سال گذشته تحقق اهداف ما خوب بود و باید ابزار‌هایی تعریف کنیم که رونق تولید را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: در زمینه تأمین مالی، سرمایه گذاری، مقررات زدایی، بهبود فضای کسب و کار، مولدسازی دارایی‌ها و خصوصی سازی و اوراق، مالیات، بازار سرمایه و بیمه برای هر کدام وظایفی را تعریف کردیم تا برنامه جامعی برای تحقق شعار سال تهیه شود.

برچسب‌ها:

نظر شما