شناسهٔ خبر: 46100250 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

واکنش معاون رئیس جمهور افغانستان به نامه تند «بلینکن»

معاون رئیس جمهور افغانستان در واکنش به نامه وزیر خارجه آمریکا به اشرف غنی که با لحنی تند نوشته شده بود، اعلام کرد که این نامه تغییری در موضع کابل ایجاد نمی‌کند.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین:به گزارش شبکه طلوع، «امرالله صالح» معاون اول رئیس جمهور افغانستان در واکنش به نامه وزیر خارجه آمریکا به «اشرف غنی» گفت: ما از این نامه نه نگران هستیم و نه اینکه تغییری در موضع ما ایجاد شده است.

معاون نخست رییس‌جمهور هشدار داد که معامله بر سرقانون اساسی و حق رأی مردم افغانستان هرگز پذیرفتنی نخواهد بود.

وی با اشاره به نامۀ انتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به رییس‌جمهورغنی  که در ان از وی خواسته بود با روند صلح با طالبان همراه شود و تلویحا او را به کارشکنی متهم کرده بود، هشدار داد که هرگاه در رابطه دوجانبه احترام متقابل وجود نداشته باشد، تمکین به خواسته های نا مشروع برای حذف حق رأی مردم ناممکن است.

او خطاب به آمریکا، گفت: که افغانستان به داشتن رابطه با ایالات متحده ارزش قایل است، اما در هیچ شرایطی کسی حق ندارد مردم افغانستان را ازحق رأی محروم کند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به رئیس جمهور افغانستان با هشدار در مورد احتمال قدرت گرفتن دوباره طالبان در صورت خروج نیروهای آمریکایی، راه‌هایی را برای تسریع روند صلح در افغانستان و دستیابی به آتش‌بس پایدار پیشنهاد کرده است.

بلینکن در این نامه به تشریح استراتژی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده پرداخته و پیشنهاد برگزاری نشستی با همکاری سازمان ملل متحد و با حضور وزیران خارجه و نمایندگانی از کشورهای روسیه، ایران، چین، هند، پاکستان و آمریکا را مطرح کرده است تا «رویکردی واحد برای حمایت از صلح در افغانستان» را به بحث و گفتگو بگذارند.

این نامه می‌افزاید که دولت بایدن از زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان خواسته است تا «نسخه مکتوب پیشنهادات» را که با هدف تسریع روند صلح و آتش‌بس تنظیم شده با اشرف غنی و رهبران طالبان به اشتراک بگذارد.

نظر شما