شناسهٔ خبر: 46095401 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش‌ها به طرح جدید صلح آمریکا در افغانستان با چاشنی هشدار و تهدید

کابل - ایرنا -شماری از فعالان سیاسی و رسانه ای افغان طرح جدید صلح آمریکا را که در سفر زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به محمد اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی تحویل داده شد، ناکارامد و ادامه طرح بن می‌دانند که ۲۰ سال پیش به شکست منجر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، طلوع نیوز افغانستان با اشاره به دستیابی به نسخه ای از نامه وزیر خارجه آمریکا به اشرف غنی نوشت واشنگتن از سازمان ملل می‌خواهد نشستی جهانی را با حضور وزیران خارجه ایران، روسیه، چین، پاکستان و هند و همچنین فرستاده‌ ویژه آمریکا برای بحث روی یک طرح واحد درباره روند صلح افغانستان برگزار کند.

بر اساس این گزارش،"آنتونی بلینکن افزوده است نشست دیگری را با میزبانی ترکیه با حضور نمایندگان هواداران جمهوریت و طالبان برای نهایی سازی یک توافقنامه صلح دیگر برگزار خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در این نامه هشدار داده است که عدم توافق بین رهبران افغانستان در دهه ۹۰ سبب پیامدهای فاجعه بار برای این کشور شد و چنین موضوعی نباید تکرار شود.

وی همچنین با اشاره به تهیه طرحی برای کاهش ۹۰ روزه خشونت‌ها برای جلوگیری از آغاز عملیات بهاری، اضافه کرده است که بازنگری توافقنامه صلح آمریکا با طالبان در واشنگتن هنوز به پایان نرسیده است.

براساس گزارش طلوع نیوز، دولت انتقالی و نقشه راه سیاسی و آتش‌بس دایمی، سه بخش مهم طرح صلح نو آمریکایی است.

در این طرح آمده است که پس از پایان دولت انتقالی، رئیس آینده افغانستان بر اساس انتخابات برگزیده خواهد شد.

در این طرح  آمده است که در رأس قوه اجرایی رییس دولت و وزیران کابینه با ریاست‌های مستقل و در بخش دیگر مجلس و مجلس سنا قرار دارد که طالبان نیز در ترکیب آن مشارکت خواهند داشت.

این در حالی است که ریس جمهوری افغانستان روز گذشته انتقال قدرت از طریق انتخابات را غیرقابل بحث اعلام و یکبار دیگر تأکید کرد که تنها از طریق انتخابات حاضر به انتقال قدرت است.

دولت جوبایدن پس از رسیدن به کاخ سفید اکنون طرحی دیگری را از طریق زلمی خلیل‌زاد به کابل فرستاده است که سیاستمداران، محافل رسانه‌ای و سیاسی این کشور را به دو جناح موافق و مخالف تقسیم کرده و سبب موضع گیری‌های جدید شده است.

رئیس جمهوری  افغانستان روز  گذشته (یکشنبه ) تائید کرد که طرح  جدید آمریکا و نامه آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور  را دریافت کرده است.

اشرف غنی پس از سفر خلیل‌زاد و در مراسم افتتاح سال سوم و دوره  هفدهم مجلس این کشور با بیان اینکه هر  فردی طرحی را پیشنهاد می کند اما این طرح ها عملی نیست، تاکید کرد که انتقال قدرت تنها از طریق انتخابات ممکن است.

 معضل افغانستان تنها با مشارکت طالبان در قدرت حل نمی‌شود

"حمدالله محب" مشاور امنیت ملی افغانستان روز گذشته در نشست خبری با  بیان  اینکه  طرح جدید درواقع چارچوبی  برای تسریع روند صلح  است افزود: طرح دولت مشارکتی ،طرح زلمی خلیل زاد و نه دولت آمریکا است.

وی اظهار داشت معضل افغانستان تنها در مذاکره با طالبان و مشارکت آنها در قدرت حل نمی شود زیرا طرف های زیادی در جنگ افغانستان وجود دارند که بخش بزرگی از آن نیروهای خارجی است.

تکرار اشتباهات کنفرانس بن  

«استاد مسعود» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان نیز در فیسبوک نوشت مردم افغانستان اولین قمار که کنفرانس بن بود را باختند و اکنون بعد از بیست سال دوباره با اندکی تفاوت بار دیگر در صدد تکرار اشتباهات کنفرانس بن هستند.

وی افزود:این بار بازهم آمریکا، سازمان ملل،همسایه ها،خلیل زاد ،اشرف غنی و سران جهادی سابق برای تکرار کنفرانس بن دور هم جمع می شوند.

این کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد در طرح صلح جدید آمریکا هم خبری از مردم نیست زیرا احزاب و طالبان خود را نماینده مردم می دانند و به جای آنها تصمیم می گیرند.

«شاه حسین مرتضوی» مشاور ارشد امور فرهنگی اشرف غنی در توئیتی نوشت صلح با شتاب نتیجه نمی دهد.  

وی با بیان  اینکه برقراری ثبات و پایان جنگ باید هدف صلح باشد تاکید کرد تاسفانه نگاه شماری از رهبران به روند صلح دور زدن قانون اساسی و رسیدن به مقام و قدرت است.

شمارش معکوس برای تشکیل دولت موقت 

" ملک ستیز" حقوقدان و کارشناس مسائل سیاسی خطاب به اشرف غنی گفت که  وقتی شما طرحی را برای نجات کشور تهیه نمی کنید، باید آماده باشید خلیل زاد که در کمین نشسته این کار را انجام دهد.

وی تصریح کرد وقتی شما حصارهای کاخ ریاست جمهوری را با قفل‌های سنگین چاپلوسان خود بسته ‌اید، اسلام‌آباد سیاست‌مداران را به طرف خود می ‌کشاند.

"سیدحسین آقا فاضل سانچارکی" معاون سابق وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان هم در فیسبوک  نوشت به نظر می رسد شمارش معکوس برای تشکیل حکومت موقت آغاز شده است.

آمریکا شناخت درستی از افغانستان ندارد 

«فخرالدین قاری‌زاده» مشاور سابق وزیر خارجه افغانستان در واکنش به طرح جدید صلح آمریکا نوشت افغانستان تنها سیاف، کرزی و عبدالله نیست و آمریکا شناختی درستی از این کشور ندارد و مرتکب اشتباه بزرگی شده است که افغانستان را در چهار چهره سیاسی پشتون دیده و اگر این دیدگاه آمریکا ادامه یابد، تاوان خواهد داشت.

«خادم حسین کریمی» نویسنده و فعال اجتماعی نیز نوشته است که نامه بلینکن به اشرف غنی نوعی هشدار و تهدید است .

به باور وی اشرف غنی تنها در محافل داخلی از خود قهرمان سازی می کند اما در واقع به چیزی که دیکته شده باید عمل کند.

در همین حال،‌«عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان ،طرح جدید آمریکا را شامل نکات مفید و مثبت نیز دانسته و نسبت به اجرای آن ابراز رضایت کرده است.

ژنرال عبدالرشیددوستم نیز گفته در دیدار با خلیل‌زاد گفته است که در کنار روند صلح باید آمادگی برای جنگ نیز حفظ شود.

باید دید که واکنش طالبان به طرح جدید صلح آمریکا چه خواهد بود و آیا این طرح صلح نیز به سرنوشت کنفرانس بن در بیست سال گذشته منتهی می شود یا اینکه زمینه ساز صلح به معنای واقعی در افغانستان خواهد شد؟

نظر شما