شناسهٔ خبر: 46062541 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طالبان و آمریکا بر اجرای کامل توافق‌نامه دوحه تأکید کردند

در دیدار هیات طالبان با نماینده آمریکا در امور افغانستان، بر تعهد دو طرف به توافقنامه دوحه و اجرای کامل آن تاکید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از دیدار زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و عبدالحکیم حقانی، رییس هیأت مذاکره‌کننده گروه طالبان خبر داده است.

«محمد نعیم»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز شنبه، شانزدهم اسفند در رشته توییت‌هایی نوشت که این دیدار شب گذشته (جمعه) انجام شده است.

طبق گفته وردک، دو طرف در این نشست تعهد خود را به توافق‌نامه دوحه ابزار کرده و بر اجرای کامل توافق‌نامه دوحه گفت‌وگو کرده‌اند.

سخنگوی طالبان افزود: در دیدار رهبران گروه طالبان با زلمی خلیل‌زاد درباره وضعیت جاری افغانستان و سرعت و موثریت روند کنون مذاکرات بین‌الافغانی نیز بحث شده است.

زلمی خلیل‌زاد پیش از این با هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان در دوحه نیز دیدار کرده بود.

خلیل‌زاد از کابل به دوحه رفت.  در جریان اقامت خلیل‌زاد در کابل گزارش شد که طرحی را به دولت و شماری از سیاسیون افغانستان سپرده است.

در این طرح، نقشه‌ راه ایجاد یک حکومت انتقالی پیش‌بینی شده است. این طرح که در ۱۰ صفحه به زبان انگلیسی نوشته شده است، چندین سناریوی احتمالی را برای ایجاد حکومتی تحت عنوان «دولت انتقالی صلح» پیش‌بینی می‌کند.

بر اساس این طرح که روزنامه‌ ۸صبح به یک نسخه از آن دست یافته، قرار است یک ساختار جدید سیاسی به نام «دولت انتقالی صلح افغانستان»‌ به میان آید که دارای «سه قوای مستقل و مساوی اجرایی، شورای ملی و مقننه که دارای دادگاه‌ عالی و دادگاه‌های محلی» خواهد بود. بر اساس این سند «یک شورای عالی فقه اسلامی و یک کمیسیون تعدیل قانون اساسی» نیز ایجاد می‌شود.

منابع معتبر که نمی‌خواهند هویت شان افشا شود، می‌گویند که در صورت توافق دولت افغانستان و طالبان بر سر این طرح، نشستی در سطح بلندپایه و با حضور سیاسیون افغانستان در کشور ترکیه برگزار خواهد شد که شباهت زیادی به نشست اول بن خواهد داشت.

در این نشست، نمایندگان کشورهای بزرگ و دخیل در قضیه‌ افغانستان از جمله همسایه‌گان این کشور و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی از جمله ناتو و سازمان ملل نیز حضور خواهند یافت.

یکی از نکات کلیدی و عمده‌ی این سند آن است که طالبان تعهد می‌سپارند که بعد از توافق روی این طرح، تمامی تشکیلات شان را در کشورهای همسایه بسته خواهند کرد و دفاتر و اعضای خویش را به داخل افغانستان انتقال می‌دهند.

انتهای پیام/ ر

نظر شما