شناسهٔ خبر: 46045213 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افتتاح چهار طرح بزرگ آب و برق با حضور معاون اول رییس جمهوری در یزد

یزد _ ایرنا _ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد از افتتاح چهار طرح بزرگ و مهم آب و برق، فردا شنبه با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر نیرو در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمد مهدی جوادیان عصر جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سد مخزنی هرات و تاسیسات وابسته به آن، مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی مرور،  قطعه اول و دوم خط لوله آبرسانی به شهرهای میبد و اردکان از جمله طرحهای مورد بهره برداری است. 

وی از آغاز عملیات آبگیری سد خوانسار هرات نخستین سد استان خبر داد و اظهار داشت: پروژه سد خوانسار که در سال ۸۸ عملیات احداث آن آغاز شد، با فراز و نشیب های زیادی مواجه گردید که خوشبختانه فردا شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود. 

جوادیان زاده ادامه داد: این سد علاوه بر تامین حقابه های کشاورزی منطقه، به میزان ۲ میلیون متر مکعب تامین آب شرب و یک میلیون متر مکعب تامین آب صنعت منطقه را بر عهده خواهد داشت.

وی اضافه کرد: تاریخ مطالعات  سد خوانسار از سال ۱۳۶۹ آغاز و در سال ۱۳۸۲ نیز مطالعات آن خاتمه یافت همچنین عملیات اجرایی آن نیز از سال ۱۳۸۸ آغاز شد.

وی تصریح کرد: ارتفاع سد یاد شده از پی سنگی ۵۷ متر، حجم مخزن ۲۴ میلیون متر مکعب، طول تاج مخزن ۵۰۵ متر، عرض تاج ۷ متر و نوع سرریز پلکانی است. 

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گفت:این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و هدف از اجرای این پروژه کنترل سیلاب، تامین ۵.۶ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی و بهداشت و صنعت جهت شهرهای هرات و بوانات ، تامین حق آبه های روستاییان پایین دشت و حق آبه های زیست محیطی است.

وی به طرح قابل افتتاح حوزه برق در استان اشاره کرد و گفت:خط ۲۳۰ کیلوولت ابرکوه- اسمالون یزد هم فردا به بهره برداری می رسد. 

جوادیان زاده افزود:  این خط ۲۳۰ با هدف ایجاد زمینه برقراری رینگ شبکه برق شهرستان های ابرکوه و خاتم، افزایش قابلیت اطمینان شبکه و تامین برق صنایع و معادن منطقه اسمالون ایجاد شده است.

جوادیان زاده خاطرنشان کرد: چهار طرح یاد شده با اعتبار ۳۹۰ میلیارد تومان در استان افتتاح می شوند.

افتتاح کتابخانه مرکزی یزد، بهره برداری از بندر خشک پیشگامان، شرکت در ستاد اقتصاد مقاومتی، افتتاح مرکز جامع سلامت احمدآباد و بازدید از نمایشگاه صنایع دستی و اشتغال روستایی از جمله برنامه های سفر یکروزه جهانگیری به استان یزد است.

در سفر جهانگیری به استان یزد چند تن از وزرا وی را همراهی می کنند. 

نظر شما