شناسهٔ خبر: 46029974 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در مازندران: قلم نویسندگان باید در راه ترویج ارزش‌های انقلابی و معرفتی باشد

گروه استان‌ها ــ نماینده ولی فقیه در مازندران با تأکید بر اینکه "قلم به‌دستان باید اخلاق را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند" گفت: قلم نویسندگان باید در راه ترویج ارزش‌های انقلابی و معرفتی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  ساری، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی امروز در کنگره ملی داستان کوتاه دفاع مقدس جایزه ادبی یوسف اظهار داشت: نخستین آیات نازل شده بر پیامبر(ص) با محوریت قلم بوده است. سوره‌های قرآن ترتیب نزولش با ترتیب تدوینش متفاوت است؛ اولین سوره علق و دومین قلم بود. خداوند در سوره علق به نقش دانشی قلم و در سوره قلم به نقش ارزشی آن اشاره کرد.

وی با بیان اینکه "نقش دانشی قلم است که تاریخ را می نگارد، علم را تدوین می‌کند، علم را نشر می‌دهد و وسیله آموزش را نشان می‌دهد" افزود: از جمله آنها نوشتن داستان‌های قرآن و آثاری که نگاشته شده که بخشی از پیام‌های خداوند و اهداف خداوند در این آثار وجود دارد و نقش دانشی قلم در حفظ و نشر آثار بسیار پر رنگ و برجسته است.

امام جمعه ساری بیان کرد: اگر  می‌خواهیم در بعد دانش رشد کنیم باید به قلم توجه کنیم در بخش ارزشی قلم وقتی به قلم قسم می‌خورد می‌خواهد به قداست قلم اشاره کند باید به آن توجه کنیم. 

لائینی گفت: در زمان صدر اسلام قلم در بعد دانشی خیلی نمود نداشت اما به نظر می‌رسد در بُعد ارزشی مقداری کارکرد آن بهتر  از دانش بود یعنی اگر عهدی می‌بستند اغلب به آثار قلمشان پایبند بودند.

وی ادامه داد: در آن دوره گرچه قلم در بعد دانشی کارکرد کمی داشت اما به نظر می رسد در بعد ارزشی یک مقداری وضعش بهتر بود اما امروز می‌بینیم در بعد دانش خیلی کارکرد دارد ولی در بعد ارزشی آن انتظار برآورده نمی‌شود و به سهولت از زیر بار معاهده‌ها بیرون می‌آیند.

لائینی گفت:  این روزها صحبت از تصویب FATF در مجمع تشخیص است و باز چالش دیگری پیش روی ما است. باید مراقب بود اگر قلم در راه خدا قرار بگیرید بُعد دانش و ارزشی آن در مسیر درستی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اگر علم و دانش و قلم در راه خدا باشد سلاح‌ها کنار خواهد رفت ولی اگر در راه خدا نباشد خطرناک است و خودش سلاح ساز می‌شود، تصریح کرد: ادارات، نهادها و مسئولان و مدیران ما قلم را در راه درست قرار بدهند، دروغ ننویسند. دروغ گزارش ندهند و همچنین دروغ فاکتور نزنند.

وی گفت: به قلم به‌دستان و قلم‌زنان که در نشر و تدوین ارزش‌ها قلم می زنند احترام بگذاریم، شهید نمونه ای از قلم خداست. شهدا نمونه ای از داستان‌های کوتاه خدایی است که اگر آثار قلم وجود شهدا را این آیه‌های کتاب ایثار و شهادت را بشناسیم، بزرگترین تحول تاریخی رخ خواهد داد.

انتهای پیام/ 682/س

نظر شما