شناسهٔ خبر: 46010543 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

اعطای وام بدون ضامن به همه دارندگان سهام عدالت

فقط 2 بانک وام سهام عدالتی می دهند| 8 بانک جدید سال آینده وام بدون ضامن می دهند

زیرساخت های پرداخت وام و کارت الکترونیکی خرید کالا توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی برای همه مشمولان سهام عدالت در خیلی از بانک ها فراهم شده است ولی تنها ۲ بانک ملی و تجارت پیشگام ارایه وام به سهامداران عدالت شده اند.

صاحب‌خبر -

اسدالله خسروی؛ بازار: پس از آزاد سازی سهام عدالت و پایان انتظار حدود ۱۵ ساله نزدیک به ۵۰ میلیون ایرانی دارنده این نوع سهام، بالاخره سهام عدالت امسال آزاد شد تا مشمولان آن از امتیاز چنین طرحی بهره مند شوند.  هر چند ارزش سهام عدالت در پی رونق بخش بورس برای قشر فرودست جامعه در آن روزها قابل توجه بود اما با افول مستمر شاخص ها دربازار سرمایه ارزش سهام عدالت نیز روز به روز در حال نزولی شدن است.

نارضایتی فروشندگان سهام عدالت از پرداخت خرد خرد پول آنها توسط بانک ها
از طرفی مسئولان از همان ابتدای آزاد سازی سهام عدالت به مشمولان سهام عدالت تاکید کردند که سهام خود را نفروشید و با ورود به بازار سرمایه از چنین مزایایی بهرمند شوید، اما خیلی از دارندگان این نوع سهام به دلیل عدم آشنایی و فعالیت در بورس و یا ناتوانی مالی اقدام به فروش سهام خود به بانک ها کردند.

بانک ها با پرداخت خرد خرد پول به فروشندگان سهام عدالت آنها را از دریافت تمام پول ارزش سهام عدالت بصورت یکجا ناکام گذاشتند

اقدامی که همچنان نارضایتی های فراوانی را در پی دارد چرا که بانک ها با پرداخت خرد خرد پول به فروشندگان سهام عدالت آنها را از دریافت تمام پول ارزش سهام عدالت بصورت یکجا ناکام گذاشتند. عده ای دیگر که به نیت سودآوری از این نوع سهام در بازار سرمایه سهامشان را نفروختند اما همواره شاهد بی ارزش شدن سهامشان در بازار سرمایه به دلیل سوء مدیریت ها، بی رمقی بازار و افت شاخص ها در این بازار هستند.

پرداخت وام خرد بدون ضامن به دارندگان سهام عدالت
در چنین شرایطی اما شرکت سرمایه گذاری مرکزی برای اینکه حداقل سهامداران عدالت بتوانند از مزایا سهامشان بهرمند شوند اعلام کرد؛ مشمولان سهام عدالت می توانند با ثبت نام در سجام کارت خرید کالا تهیه و یا در صورت نیاز به پول با وثیقه نیمی از ارزش سهامشان اقدام به دریافت وام خرد از سیستم بانکی کنند. طوری که مدیرعامل سمات گفته است: امکان وثیقه قرار دادن سهام جهت دریافت تسهیلات برای همه سهامداران فراهم شده است.
حسین فهیمی اعلام کرد؛ پیش از این تنها برای مشمولان سهام عدالت مجوز استفاده از امکان توثیق مکانیزه سهام جهت دریافت کارت اعتباری و تسهیلات بانکی داده شده بود که به تازگی هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، مجوز استفاده از این امکان را برای سایر سهامداران نیز صادر کرده است. بنابراین تمامی بانک‌ها و موسسات مالی اعتباری قادر خواهند بود با استفاده از زیرساخت توثیق مکانیزه سهام در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، امکان وثیقه سهام بدون مراجعه حضوری و مدارک کاغذی را برای مشتریان خود فراهم کرده و نسبت به ارائه کارت اعتباری یا تسهیلات به مشتریان خود اقدام کنند.

سهامداران بورس  قادر خواهند بود به جای فروش سهام جهت تامین نقدینگی مورد نیاز خود از کارت‌های اعتباری و تسهیلات اعطایی بانک‌ها استفاده کنند و مدت زمان بیشتری برای مدیریت فروش سهام خود را در اختیار داشته باشند

از طرفی سهامداران بورس هم قادر خواهند بود به جای فروش سهام جهت تامین نقدینگی مورد نیاز خود از کارت‌های اعتباری و تسهیلات اعطایی بانک‌ها استفاده کنند و مدت زمان بیشتری برای مدیریت فروش سهام خود در اختیار داشته باشند.
دراین باره مدیر روابط عمومی شرکت سپرده گذاری مرکزی در گفتگو با «بازار» گفت: این شرکت زیر ساخت های ارتباطی را برای پرداخت وام خرد به همه دارندگان سهام عدالت از طریق سیستم بانکی فراهم کرده است تا همه سهامداران عدالت بتوانند با وثیقه گذاشتن بیش از نیمی از ارزش سهامشان مابقی آن را به صورت وام دریافت و یا با اخذ کارت اعتباری خرید، اقدام به خرید تا سقف مشخص یعنی نیمی از ارزش سهامشان در بازار کنند.

توافق با  بانک ها برای پرداخت وام و کارت اعتباری خرید به مشمولان سهام عدالت
مهدی نعمتی خاطرنشان کرد: شرکت سرمایه گذاری مرکزی با توافق با بانک ها اقدامات لازم را برای پرداخت وام و یا کارت اعتباری توسط سیستم بانکی با مشمولان سهام عدالت انجام داده و زیرساختهای ارتباطی آن اکنون در همه بانک ها فراهم است تا سهامداران عدالت به راحتی و بدون حضور در شعب بانکی از این مزایا استفاده نمایند.

۲ بانک ملی و تجارت از ابتدای ماه جاری اقدامات خود را برای پرداخت وام و کارت اعتباری خرید به سهامداران عدالت آغاز کرده اند، ۸ بانک دیگر نیز آماده خدمات رسانی و پرداخت و ام و کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت هستند. طبق اعلام برخی بانک ها از ابتدای سال آینده خیلی از آنها نیز به جرگه بانک های پرداخت کننده وام و کارت اعتباری خرید به سهامداران عدالت می پیوندند

وی با بیان اینکه ۲ بانک ملی و تجارت از ابتدای ماه جاری اقدامات خود را برای پرداخت وام و کارت اعتباری خرید به سهامداران عدالت آغاز کرده اند گفت: ۸ بانک دیگر نیز آماده خدمات رسانی و پرداخت و ام و کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت هستند. این در حالی است که طبق اعلام برخی بانک ها از ابتدای سال آینده خیلی از بانک ها نیز به جرگه بانک های پرداخت کننده وام و کارت اعتباری خرید به سهامداران عدالت می پیوندند.

روند کند وام دهی بانک ها به دلیل کمبود منابع در روزهای پایانی سال
نعمتی علت چرایی خدمات رسانی فقط ۲ بانک و کم رنگ بودن بقیه بانک ها در ارایه وام به سهامداران عدالت اشاره کرد و گفت: از آنجایی که در روزهای پایانی سال قرار داریم بانک ها معمولا با کمبود منابع مواجه هستند اما خیلی از بانک ها برای ارایه وام و کارت اعتباری خرید به سهامداران عدالت از ابتدای سال آینده اعلام آمادگی کرده اند.

نرخ سود بانکی وام خرد پرداختی به مشمولان سهام عدالت ۱۸ درصد و مدت زمان بازپرداخت این نوع وام سه ساله است.  به زودی نیز علاوه بر ۲ بانک ملی و تجارت بانک های پاسارگاد، آینده، سپه و ملت پرداخت کننده چنین وامی خواهند شد

وی نرخ سود بانکی وام خرد پرداختی به مشمولان سهام عدالت را ۱۸ درصد عنوان کرد و گفت: مدت زمان بازپرداخت این نوع وام سه ساله است و به زودی علاوه بر ۲ بانک ملی و تجارت بانک های پاسارگاد، آینده، سپه و ملت پرداخت کننده چنین وامی خواهند شد. نعمتی اظهارداشت: بانک ملی تاکنون ۷ هزار تبت نامی در این زمینه داشته است و از سال آینده نیز همراهی بانک ها در پرداخت وم به مشمولان سهام عدالت بیشتر خواهد شد.
بنا به این گزارش هر چند رقم وام پرداختی به مشم. لان سهام عدالت با توجه به ارزش کم آن در این روزها ناچیز است اما اسماعیل غلامی معاون سابق سازمان خصوصی سازی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» معتقد است؛ سهامی که متعلق به مشمولان سهام عدالت است سهام شرکت های بزرگ و معتبر سود آوری است اما اینکه چرا ارزش این نوع سهام باید پایین باشد به سوء مدیریت ها در این بخش بر می گردد. گفتنی است؛ با توجه به فراز و فرود قیمت سهام در بازار سرمایه ارزش سهام عدالت در ماههای پیش به بیش از ۲۰ میلیون تومان نیز رسید اما اکنون ارزش این نوع سهام در بورس خیلی چشم گیر و قابل توجه نیست. طوری که شاخص بورس در پایان معاملات دیروز ۱۲ اسفند ماه با رشد ۴ هزار واحدی همراه بود و ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی با رشد ۰.۷ درصدی بیش از ۵۹ هزار تومان افزایش یافت و به حدود ۷ میلیون و ۸۵۵ هزار تومان رسید. در چنین شرایطی ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان و ۲۱ میلیون و ۲۲۸ هزار تومان رسیده است. همچنین ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت نیز به ۶ میلیون و ۷۶۲ هزار تومان رسیده است.

نظر شما