شناسهٔ خبر: 46003158 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

روحانی خطاب به مکرون: تنها راه حفظ و احیای برجام لغو تحریم‌های آمریکا است

رییس جمهوری از برجام به عنوان یک توافق چند جانبه بین‌المللی با طرف‌های مشخص که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تثبیت شده، نام برد و گفت: برجام به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نیست و تنها راه حفظ و احیا آن نیز لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در گفتگو با "امانوئل ماکرون" رئیس جمهور فرانسه، با تاکید بر اینکه از دست رفتن فرصت‌ها برای حفظ و احیا برجام می‌تواند شرایط را سخت‌تر کند، افزود: کاهش مرحله‌ای تعهدات از سوی ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام و ناتوانی سه کشور اروپایی از عمل به تعهدات برجامی بوده که پس از تحقق تعهدات طرف‌های مقابل، فورا قابل بازگشت است.

روحانی خطاب به مکرون: تنها راه حفظ و احیای برجام لغو تحریم‌های آمریکا است

روحانی لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران را در چارچوب قانون مصوب مجلس دانست و افزود: همکاری ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان ادامه دارد و ما هیچ گاه از برجام خارج نشده ایم.

رییس جمهوری تاکید کرد: هرگونه اقدام یا موضع غیرسازنده در شورای حکام می‌تواند به بروز چالش‌های جدید و پیچیده شدن وضعیت جاری منجر شود.

روحانی از فرانسه به عنوان یک بازیگر مهم نام برد و گفت: روابط تهران – پاریس می‌تواند بر اساس دیدگاهی پایدار و با اهدافی درازمدت برای همکاری‌های مشترک دو جانبه، منطقه‌ای و جهانی توسعه یابد.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به پاندمی ویروس کرونا در کشور‌های مختلف جهان از جمله ایران و فرانسه، با بیان اینکه مقابله موثر با کرونا نیازمند همکاری همه کشور‌های جهان است، افزود: تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا، مقابله با این بیماری را برای ایران دشوارتر کرده و دستیابی جمهوری اسلامی به منابع مالی خود حتی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی را با مشکل مواجه کرده است و از اتحادیه اروپا بویژه فرانسه انتظار می‌رود در مقابل این اقدام غیرانسانی، سکوت نکند.

رییس جمهوری فرانسه نیز در این گفت و گوی تلفنی حفظ برجام را یک ضرورت برای جامعه جهانی خواند و برتداوم گفتگو‌ها برای بازگشت همه طرف‌ها به اجرای کامل تعهدات برجام تاکید کرد.

امانوئل ماکرون بر اقدام دو طرف برای گام‌های اولیه تاکید کرد و گفت: اروپا آمادگی برای فعال شدن بیشتر در هفته‌های پیش رو جهت احیاء برجام را دارد.

نظر شما