شناسهٔ خبر: 45993704 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

لزوم برندسازی فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی

رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر این که بحث مهم در فعالیت‌های جهاددانشگاهی بحث برند شدن فعالیت‌های این نهاد در حوزه فرهنگی است، اظهار کرد: ما باید در دانشگاه‌ها برندی داشته باشیم که همه آن را بشناسند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در هشتادوششمین گردهمایی معاونان فرهنگی و روسای سازمان ها و مراکز فرهنگی جهاددانشگاهی که صبح امروز (12اسفند ماه) برگزار شد گفت: هر فعالیت ما در جهاددانشگاهی باید معطوف به حل یک مشکل یا ارتقاء وضع موجود به مطلوب باشد؛ چه در حوزه فرهنگی و چه در حوزه پژوهش و فناوری یا حوزه آموزش و چه به صورت مستقیم و یا به صورت غیرمستقیم.

وی با تاکید بر این که باید برای فعالیت‌هایی که انجام می دهیم حتما معیار و شاخص داشته باشیم تا بتوانیم اثرگذاری‌های آن را بسنجیم، بیان کرد: با توجه به اهمیت حوزه فرهنگی به عنوان یک زیرساخت اساسی در کشور و با توجه به این که ما در جهاددانشگاهی خود را یک نهاد الگو ساز می دانیم و حوزه فرهنگی یکی از زمینه‌های اصلی فعالیت ما است بنابراین باید در انتخاب درست موضوع فعالیت خود و کیفیت اجرای خوب این فعالیت‌ها دقت کنیم.

دکتر طیبی با بیان این که برای انجام این مهم یکی از مهم‌ترین ابزاری که ما نیاز داریم نیروی انسانی خوب و با کیفیت است، ادامه داد: هم باید توانمندی نیروهای انسانی، هم کار فعلی را ارتقا دهیم و هم در جذب نیروهای جدید و توانمند تلاش ‌کنیم. شاید لازم باشد ما از کمیت برخی از فعالیت‌های خود بکاهیم تا بتوانیم صرفه جویی کنیم و به ارتقا بپردازیم. برای این‌که بتوانیم نیروهای جدید جذب کنیم از دکتر علیزاده (معاون فرهنگی جهاددانشگاهی) و همکارانشان تقاضا می‌کنم در مورد جذب نیروی جدید و حفظ نیروهای توانمند فعلی برنامه‌ای تهیه کنند تا در جهاددانشگاهی بتوانیم در این زمینه اقدامات خوبی را در حوزه فرهنگی از سال 1400 انجام دهیم.

رییس جهاددانشگاهی تصریح کرد: یکی از آفت‌های کار ما در حوزه فرهنگی به نظرم به علت نداشتن شاخص،  توجه به کمیت کار است. در حوزه فنی مهندسی، حوزه کشاورزی و حوزه پزشکی محصول کار شما شاخص هم که نداشته باشد مشخص می‌شود؛ اما در حوزه فرهنگی که شاخص پذیری سخت است بنابراین برخی از مواقع احساس می‌شود نداشتن شاخص و نسنجیدن میزان تاثیر و اثرگذاری باعث شود ما به تعدد و کمیت توجه کنیم.

وی افزود: بنابراین ضمن انتخاب درست موضوع باید تمام توان خود را بر کیفیت اجرای خوب متمرکز کنید. در فعالیت‌هایی که در زمینه مناظره دانشجویی در حال انجام است و به ویژه این که بنده دقت می کنم که مخاطبین ما چه کسانی هستند و مشاهده می کنم در مسابقات فینال مناظرات دانشجویانی شرکت می‌کنند که دارای توانمندی هستند و بسیار خوب دارند کار می‌کنند، این نشان می دهد که اگر واقعا کار را خوب و درست طراحی و اجرا کنیم حتما نیروهای توانمند دانشجویی دانشگاه‌ها جذب می‌شوند و اگر این اتفاق رخ دهد مسیر ورود دانشجو به جهاددانشگاهی خیلی راحت تر و هموارتر می‌شود و دانشجویان با کیفیت جذب فعالیت‌های این نهاد می شوند و هم مساله جذب نیرو در معاونت فرهنگی تا حد زیادی حل می‌شود و هم مسیر آمدن این نیروها به سایر فعالیت‌های جهاددانشگاهی هموارتر می‌شود و نگرانی که در جهاددانشگاهی راجع به جانشین پروری داریم با ورود نیروهای توانمند به این شکل حل می شود.

رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر این که بحث مهم در فعالیت‌های جهاددانشگاهی بحث برند شدن فعالیت های این نهاد در حوزه فرهنگی است، اظهار کرد: این کار اخیری که اتفاق افتاد در ادغام مرکز امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی و مرکز گردشگری علمی –فرهنگی دانشجویان ایران در سازمان دانشجویان نیز در راستای این هدف است. ما باید در دانشگاه‌ها برندی داشته باشیم که همه آن را بشناسند و سازمان دانشجویان برند بسیار خوبی است. در حوزه فعالیتی بر اساس همین که ما یک موضوع خوب را انتخاب کنید و اجرای آن را در سراسر کشور گسترده کنیم مانند طرح خوب ایران مرز پرگهر که تاثیر مستقیم در ارتقای هویت جوانان ما و خودباوری جوانان ما دارد و می تواند با کیفیت خوب این را اصل فعالیت مرکز قرار دهیم و این را در همه کشور و در دانشگاه‌های کشورمان اجرا کنیم، همینطور در رابطه با طرح طریق جاوید نیز همین گونه است.

وی در با بیان این که از تکثر فعالیت ها باید خودداری شود و تمرکز روی کیفیت خوب و اجرای همه جانبه ی فعالیت ها باشد؛ زیرا از این کار در مناظرات دانشجویی و کرسی های نقد و مناظره نتیجه گرفته ایم، افزود: حوزه رسانه ای جهاددانشگاهی دارای پتانسیل بسیار بسیار بالایی است و محدود کردن این پتانسیل صرفا به خبررسانی حداقل وظیفه است. اخیرا تصمیم خوبی که هیات مدیره و مدیر عامل ایسنا گرفته است که یک مرکز مطالعات داشته باشیم و روی مسایل مهم کشور مطالعه کنند و کار تحلیلی انجام دهد و بعد از آن پیشنهاد برای حل مشکلات ارایه بدهد، که کار بسیار خوبی است.

رییس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: ایسنا در بحث انتخابات «دولت کارآمد» را آغاز کرده و کار خوبی است. ایکنا هم بحث کیفی‌کردن کارها را از گذشته شروع کرده و بحث اخلاق انتخاباتی را به درستی در دستور کار قرار داده است. بحث ایجاد پژوهشکده میان‌رشته‌ای هم ظرفیت خوبی است که با استفاده از آن می‌توانیم تولیدات خودمان را در حوزه فرهنگی داشته باشیم.

دکتر طیبی اظهار کرد: در بحث انتخابات باید مثل دوره‌های گذشته عمل شود؛ باید استقلال جهاددانشگاهی حفظ شده و به هیچ وجه وارد مسایل سیاسی نشویم. شعار ما تبعیت از رهبری و حمایت از دولت‌های منتخب مردم است.

رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: در حوزه انتشارات کار مهمی را آقایان «اکبرزاده» و «علیزاده» انجام دادند و با انتخاب عنوان «شانزده» برای تمامی انتشارات جهاد، برندسازی خوبی انجام شده است و دو کتاب هم در کتاب سال برگزیده شد که جا دارد به معاونت فرهنگی و سازمان انتشارات هم این موضوع را تبریک بگویم.

وی در بخش دیگری از سخان خود به ارزنده‌بودن فعالیت ایسپا در حوزه‌ نظرسنجی اشاره و اظهار کرد: در نظرسنجی‌ها باید بسیار دقت شود و این نظرسنجی‌ها با هماهنگی انجام شود و در گستره وسیعی صورت گیرد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر طیبی در بخش پایانی سخان خود گفت: در بحث فرهنگ موضوع اقتصاد فرهنگ بسیار مورد توجه است به ویژه در شرایط تحریم این اهمیت بسیار بیشتر است. حوزه فرهنگ متعلق به بوم کشور است و ریشه در تاریخ ما دارد که اقتصاد آن می‌تواند توسعه سریعی پیدا کند. یکی از کارهای خوبی که در همین راستا صورت گرفته بر عهده گرفتن مسوولیت تاسیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و فرهنگی در کشور است. بسیاری از واحدهای جهاد علاقه دارند شعب این پارک را در واحدهای خود ایجاد کنند، این کارها عموما هزینه‌بر است؛ اما اگر بتوانیم خوب اجرا کنیم، امکان درآمدزایی هم وجود دارد.

نظر شما