شناسهٔ خبر: 45976883 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عملیات انصارالله در عمق عربستان؛ پیام‌های راهبردی برای ریاض و واشنگتن

عملیات موفق جنبش انصارالله علیه مواضع عربستان سعودی همراه با پیشروی نیروهای این جنبش در مارب پیام‌هایی برای دشمن سعودی و نیز دولت جدید آمریکا مخابره می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روز گذشته سرتیپ « یحیی سریع » سخنگوی نیروهای مسلح یمن در یک کنفرانس خبری، به بیان جزئیات عملیات گسترده شب شنبه شب در خاک عربستان سعودی پرداخت.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

او گفت که این عملیات با نام «توازن الردع الخامسة» (موازنه بازدارندگی پنجم) با پهپاد و موشک بالستیک به طور مشترک انجام گرفت.

به گفته یحیی سریع، در این عملیات مواضع و اماکن حساس در ریاض ، با یک موشک بالستیک از نوع «ذوالفقار» و 9 فروند پهپاد «صماد3» هدف قرار گرفت. شش فروند پهپاد «قاصف k2» نیز مواضع نظامی در مناطق «ابها» و «خمیس مشیط» را هدف قرار دادند که به دقت به هدف اصابت کرد.

بازتاب این خبر در رسانه‌های سعودی و برخی کشورهای وابسته به عربستان در منطقه خلیج فارس و نیز رسانه‌های غربی همانطور که انتظار می‌رفت با محکومیت این اقدام انصارالله همراه بود. «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که کشورش از حامیان ائتلاف سعودی متجاوز به یمن است بدون اشاره به حملات بی رحمانه این ائتلاف به غیرنظامیان در یمن، حملات نیروهای یمنی به خاک عربستان سعودی را محکوم کرد.

وی همچنین ادعا کرد که حملات یمنی‌ها موجب تهدید غیرنظامیان و مانعی برای روند صلح در یمن است. ند پرایس پیش از این گفته بود، اگر «حوثی‌ها» تصور می‌کنند که حذف آنها از لیست تروریستی باعث کاهش فشار بر آنها می‌شود اشتباه می‌کنند.

چرایی عملیات انصارالله علیه عربستان در میان ادعاهای آمریکا برای پایان جنگ

اما اینکه چرا حملات انصارالله علیه مواضع عربستان در بحبوحه ادعاهای آمریکا برای پایان دادن به جنگ یمن تشدید شده است جای تامل دارد.

بعد از اینکه «جو بایدن» رئیس جمهوری جدید ایالات متحده اعلام کرد فروش سلاح به عربستان و امارات را به حالت تعلیق درآورده و خواهان پایان دادن به بحران یمن با راه حل سیاسی است، «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد، ما آنچه را بایدن بیان کرده، صرفا در حد حرف می‌دانیم و منتظر پایان جنگ و محاصره هستیم. ما بر اساس منافع یمن گفتگو خواهیم کرد، و تکبر یا ذلت را نخواهیم پذیرفت.

الحوثی به موضوع غرامت در جنگ اشاره کرد و اظهار داشت ما خواهان پرداخت غرامت از سوی کشورهای متجاوز همانند غرامت‌هایی که کویت از عراق به دست آورد، هستیم. این حق ملت یمن است که از خود دفاع کنند، ما هم سلاح می سازیم و هم پهپاد و صاحب تجربه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه نماینده آمریکا و رئیس جمهوری این کشور هیچ طرح صلحی ندارند، خواستار برقراری یک صلح واقعی و عادلانه شد و گفت، در غیر این صورت به اذن خدا جنگ تا پیروزی ادامه دارد.

همچنین هشام شرف، وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن تأکید کرد که حملات گروه انصارالله علیه عربستان تنها زمانی متوقف می شود که ائتلاف تحت رهبری ریاض حملات خود به یمن را متوقف کند و قبل از انجام هر گونه مذاکره سیاسی باید حملات متوقف و محاصره اقتصادی و نیز محاصره فرودگاه ها و بنادر نیز برداشته شود.

وی گفت: من پیام امروز خود را به دولت جدید ایالات متحده و سعودی ها اعلام می کنم: هنگامی که حملات شما در مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی متوقف شود، حملات ما علیه شما به روشی بسیار ساده متوقف خواهد شد.

«محمد عبدالسلام»، سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز اخیرا در سخنانی اعلام کرد که مواضع دولت جدید آمریکا در قبال یمن در عمل تغییر نکرده و در حد حرف باقی مانده است و تاکنون هیچ گونه پیشرفت عملی شاهد نبوده‌ایم. محاصرۀ اعمال شده علیه یمن با تجهیزات آمریکا است و ما نمی‌توانیم گول حرف‌ها و فریب جملات قشنگی را بخوریم که به آن جامه عمل پوشانده نمی‌شود.

پیام‌های حمله انصارالله

درحالی که آمریکایی‌ها مدعی هستند خواستار پایان جنگ یمن شده و این را به سعودی ها اعلام کرده‌اند اما بمباران و حمله ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان ضد مواضع غیرنظامی یمن همچنان ادامه دارد و یحیی سریع عملیات اخیر انصارالله علیه ریاض را پیامی روشن برای دشمن دانست مبنی بر اینکه نیروهای انصارالله نه تنها قادر به پاسخگویی هستند بلکه در بازدارندگی کامل به سر می‌برند و اگر محاصره و تجاوزات متوقف نشود، یمنی‌ها از زمان مارس 2015 نیز انگیزه بیشتری برای مقاومت در برابر دشمن دارند.

این عملیات همچنین پیامی برای دولت جدید آمریکا بود مبنی بر اینکه یمنی‌ها تحت تاثیر نمایش‌ها و سناریوپردازی‌های غربی برای توقف پیشرفت‌های نظامی خود قرار نمی‌گیرند و تا زمانی که ادعاهای واشنگتن در خصوص پایان دادن به جنگ یمن عملی نشود مقاومت یمن نیز ادامه دارد.

ائتلاف سعودی تلاش کرد با فعال کردن شبکه دروغ‌پراکنی العربیه و طرح ادعای رهگیری موشک بالستیک ارتش یمن در آسمان ریاض، اندکی از فشار سنگین این عملیات بکاهد، اما این خبر ساختگی هم نتوانست از فشار روانی این حمله و همچنین میزان ناکارآمدی سامانه‌های پدافندی آمریکایی (پاتریوت) بکاهد، زیرا دقایقی پیش از این اقدام رسانه‌ای سعودی‌ها، تصاویر انفجار‌های متعدد در پایتخت عربستان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. درپی این حمله ترکیبی یمنی‌ها، علاوه بر توقف پرواز تمامی هواپیما‌ها بر فراز آسمان عربستان، فعالیت فرودگاه‌های شهر‌های ریاض، جده، نجران و جیزان هم لغو شد.

تغییر موازنه‌های قدرت به نفع یمن و ادامه کودک‌کشی سعودی‌ها

علاوه بر آن، این حملات انصارالله علیه ریاض در شرایطی انجام گرفت که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به 5 کیلومتری مارب رسیده و عربستان سعودی تلاش می‌کند از طرق مختلف از جمله انتقال عناصر افراطی از دیگر مناطق یمن به مارب و همچنین بهره‌گیری از عناصر گروه تروریستی داعش مانع پیروزی نیروهای دولت نجات ملی در مارب شود. حمله موشکی به ریاض هشداری به آل سعود بود مبنی بر اینکه به فکر امنیت کشور خود باشد و به اشغال‌گری در یمن پایان دهد. در واقع، حمله موشکی به ریاض گامی برای پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مارب بود.

ادعاهای آمریکا برای پایان دادن به بحران یمن درحالی است که سلسله جنایت های ائتلاف متجاوز سعودی علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن همچنان ادامه دارد. سعودیها در جدیدترین جنایت خود محور جنوبی «الحدیده» را بمباران کردند و روز گذشته جنگنده های متعلق به ائتلاف متجاوز سعودی شهر «الرَّبَصه» در جنوب الحدیده را هدف شدیدترین حملات هوایی قرار دادند. به دنبال این حملات 5 غیرنظامی یمنی به شهادت رسیدند. این درحالی است که انصارالله پیش از حمله به مواضع نظامی عربستان از غیرنظامیان این کشور خواسته بود از مواضع حساس دور شوند.

«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن نیز گفت، شرط توقف عملیات موشکی، توقف تجاوز و رفع محاصره یمن است و پس از آن صنعا برای گفتگو و حل سیاسی این بحران آماده است.

البخیتی محاصره‌ یمن را از جنگ نظامی خطرناک‌تردانست و افزود، دولت جدید آمریکا در حالی که هنوز توقف محاصره یمن را خواستار نشده از صنعا می‌خواهد به مبارزه ادامه ندهد درحالیکه هدف قرار دادن مراکز نظامی عربستان حق مشروع یمن است.

به نظر می رسد دولت بایدن تغییر موازنه قدرت در یمن به نفع ارتش و کمیته‌های مردمی را درک کرده است. بنابراین، تلاش دارد عربستان سعودی را از باتلاق یمن خارج کند و از سویی نیز وجهه واشنگتن را در بعد هنجاری و حقوق بشری بهبود بخشد. با این حال، دولت بایدن درصدد این است که با ممانعت از سقوط مارب و در اختیار گرفتن کنترل آن توسط انصارالله، مانع برتری محسوس دولت نجات ملی در مقابل مخالفان و رقبا در داخل یمن شود.

با وجود این سیاست، به نظر می‌رسد یمن در ماه پایانی ششمین سال جنگ شاهد تحولات مهم‌تری باشد، تحولاتی که وزن و موقعیت دولت نجات ملی را ارتقا می‌دهد و عربستان نیز باید دغدغه بیشتری در خصوص امنیت داخلی خود داشته باشد.

انتهای پیام/

 

نظر شما